Hoppa till innehållet

Hälsoappen säljer för 200 miljoner – vänder till vinst

Svenska Lifesum är enligt egen utsago en av de största hälsoapparna i både Europa och USA, med över 35 miljoner användare. Bolaget växer snabbt och går nu för första gången med vinst. ”Vi tror på en bra balans mellan hög tillväxt och lönsamhet”, säger vd:n Henrik Torstensson.

Lifesums två grundare Henrik Torstensson och Marcus Gners.
Lifesums två grundare Henrik Torstensson och Marcus Gners.Foto: Evelina Carborn

Den svenska appen Lifesum hjälper sina användare att leva mer hälsosamt genom att hålla koll på så väl matintag som träningsrutiner. 

Under det senaste räkenskapsåret, som löpte mellan maj 2018 och april 2019, växte intäkterna till totalt 218 miljoner kronor. Det framgår av Lifesums färska bokslut.

Ökningen beror delvis på redovisningstekniska detaljer. Numera bokför man sina intäkter från kunder direkt, i stället för att dela upp dem över hela prenumerationstiden.

Den jämförbara tillväxten från året innan landar därmed på 57 procent.

”Det som verkligen hade stor effekt i fjol var våra framgångar i USA där vi växte extremt snabbt. Det var redan vårt största enskilda land, men drog ifrån ännu mer”, säger vd:n Henrik Torstensson.

Utöver USA är Lifesum också den ledande aktören inom sitt segment i Europa, enligt egen utsago. 

Tjänsten har också väckt intresse hos techjättar som Apple och Google som tidigt integrerade Lifesum i sina respektive produkter Apple Watch och Google Assistant.

Bolaget har ingen annonsaffär, utan nästan alla intäkter utgörs just av direktbetalningar från kunder. 

Totalt har bolaget över 35 miljoner användare, enligt de senaste siffrorna som Lifesum delade med sig av i våras, men hur många som betalar för tjänsten håller man hemligt.

Det viktiga är inte vad vinsten blir under en månad, ett kvartal eller ett år.

Lifesums gratisversion kan beskrivas som en traditionell kaloriräknare, medan premiumtjänsten ger tillgång till mer exklusiva funktioner som livsstilsplaner och träningstips. 

I mars 2019 fick Lifesum en ny delägare när det välrenommerade brittiska riskkapitalbolaget Balderton Capital köpte bolagets optionsprogram för 46 Mkr. Det innebar att pengarna gick till de anställda som medverkat i programmet.

”Balderton köpte optioner, sedan löste de in dem så att det kom in en del kapital i verksamheten”, säger Henrik Torstensson, utan att vilja precisera hur mycket pengar som adderades till bolagets kassa.

Läs mer: Riskkapitaljätte går in med 46 miljoner i svensk hälsoapp 

Hur ser er investeringsvilja ut?

”Vi är fortsatt investeringsvilliga. Medvetenheten kring personlig nutrition och digital hälsa växer snabbt och marknaden har aldrig varit större. Digitala tjänster som Lifesum är det absolut bästa sättet att hjälpa folk att ändra hur de äter och förbättra deras hälsa”, säger han, och berättar att man framöver vill lägga resurser på teknikutveckling med målet att personalisera tjänsten ännu mer.

Andra stora ägare i Lifesum som kontrollerar över 10 procent av aktierna vardera är vd:n Henrik Torstensson, medgrundaren Marcus Gners, den tyska mediekoncernen Bauer och Nokias investeringsarm NGP Capital.

Just nu fokuserar vi bara på att bygga den bästa möjliga produkten för våra användare och öka vår försäljning år för år.

Under det senaste räkenskapsåret noterade Lifesum, som lanserades i sin nuvarande form 2013, för första gången en vinst på sista raden. Resultatet skrevs till 7,3 Mkr. 

”Vi har inte behövt bromsa investeringarna för att gå med vinst, utan har en modell som gör att vi blir lönsamma i takt med att vi växer försäljningen. Det är jättekul att ha nått dit”, säger han.

Kan man förvänta sig att ni kommer vara lönsamma på sista raden även under kommande år?

”Vi tror på en bra balans mellan hög tillväxt och lönsamhet. Däremot är inte det viktiga vad vinsten blir under en månad, ett kvartal eller ett år. Utan vi bygger Lifesum för att bli ett bra bolag på fem eller tio års sikt”, säger Henrik Torstensson.

Ni har nu nått en viss storlek i er försäljning och du har varit med och drivit Lifesum sedan 2013. Vad är slutmålet med bolaget, har ni börjat titta på en börsnotering eller försäljning? 

”Vi fokuserar på att bygga den bästa möjliga produkten för våra användare och öka vår försäljning år för år. Var det sedan tar vägen får vi se”, säger han. 

Lifesum har i dag ungefär 75 anställda på sina två kontor i Stockholm och Los Angeles. Tidigare har bolaget uppgett att de sneglar på att lansera tjänsten även i Asien och Mellanöstern, men Henrik Torstensson förklarar att det arbetet fortfarande befinner sig i planeringsstadiet. 

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera