Annons

Hälsoappen spurtar förbi 100 miljoner

I Lifesums app finns en fototjänst som med hjälp av AI räknar ut antalet kalorier i måltiden. Här testar vd Henrik Torstensson funktionen.
I Lifesums app finns en fototjänst som med hjälp av AI räknar ut antalet kalorier i måltiden. Här testar vd Henrik Torstensson funktionen. Foto: Amanda Lindgren.
Hälsoappen Lifesum ökar sina intäkter med en tredjedel och omsätter för första gången mer än 100 miljoner kronor. Nu vill bolaget stärka sin ställning utanför USA och fylla på kassan.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Den svenska appen Lifesum hjälper sina användare att leva mer hälsosamt genom att hålla koll på såväl matintag som träningsrutiner. 

Bolaget har främst vunnit mark i USA, som är deras största marknad. Lifesum är för stunden den trettonde mest populära hälso- och livsstilsappen i landet, enligt App Annie.

Under det senaste räkenskapsåret, som löpte mellan maj 2017 och april 2018, ökade intäkterna med 33 procent till 104 miljoner kronor. Detta enligt ett färskt bokslut som Di Digital tagit del av.

”Vi vässade produkten, förbättrade försäljningen, ökade marknadsföringen och fick upp tillväxttakten”, säger Henrik Torstensson, vd och medgrundare.

Förlusten på sista raden växte samtidigt marginellt till 34 Mkr. Lifesum investerar fortfarande i produktutveckling och marknadsföring, men förväntar sig bli kassaflödespositiva under nuvarande budgetår, enligt Henrik Torstensson.

”Vi har förutsättningar att nå lönsamhet. Men vårt mål är att bygga ett globalt miljardbolag. Därför tvekar vi aldrig på att göra investeringar som går att räkna hem”, säger han.

Läs mer: Lifesum växer med 44 procent: ”Vår strategi är att bli större i USA”

Vi är redan störst i Europa.

Lifesum har just nu 32 miljoner användare globalt, en tillväxt från 25 miljoner bara sedan februari i år. Henrik Torstensson vill däremot inte uppge hur stor andel som är betalande kunder.

Bolaget har ingen annonsaffär, utan nästan alla intäkter utgörs just av direktbetalningar från kunder.

”Vi har en bra konvertering till betalande medlemmar. Det kan jag jämföra med till exempel Spotify och Stardoll, där jag tidigare jobbat. Under de senaste tolv månaderna har vi ökat antalet betalande kunder med över 70 procent globalt, och med 150 procent bara i USA”, säger Henrik Torstensson.

Lifesums gratisversion kan beskrivas som en traditionell kaloriräknare, medan betalprodukten ger tillgång till mer exklusiva funktioner som livsstilsplaner och träningstips. 

Läs mer: Lifesum släpper smart fototjänst som räknar ut måltidens kalorier 

Vår prognos är att nästan dubbla intäkterna till runt 200 miljoner kronor.

I dagsläget har Lifesum, som lanserades i sin nuvarande form 2013, ett 60-tal anställda i Stockholm och Los Angeles. Nyligen flyttade medgrundaren och den operativa chefen Marcus Gners hem till Sverige igen, efter att ha satt upp bolagets amerikanska kontor, för att fokusera på global tillväxt på fler marknader. 

”Vi är redan störst i Europa, men det finns en stor potential i att växa främst i de stora europeiska länderna utanför Norden. Sedan en tid tillbaka sneglar vi också på nyetableringar i Asien och Mellanöstern”, säger Henrik Torstensson. 

Under det senaste året har Lifesum ingått samarbeten med techjättar Apple, Google och Samsung i olika former. Det ska bana väg för ytterligare tillväxt under det nuvarande räkenskapsåret.

”Vår prognos är att nästan dubbla intäkterna till runt 200 miljoner kronor”, säger Henrik Torstensson.

Lifesum har totalt plockat in 140 Mkr i riskkapital, från bland andra Bauer Media och NGP Capital, senast genom en nyemission 2016. Planen är att fylla på kassan igen under nästa år, uppger vd:n. 

”Vi får se exakt hur mycket pengar vi tar in. Men bolaget är mer än dubbelt så stort och växer snabbare än när vi senast tog in kapital”, säger Henrik Torstensson. 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies