Hoppa till innehållet

Hälsoappen spurtar förbi 100 miljoner

Hälsoappen Lifesum ökar sina intäkter med en tredjedel och omsätter för första gången mer än 100 miljoner kronor. Nu vill bolaget stärka sin ställning utanför USA och fylla på kassan.

I Lifesums app finns en fototjänst som med hjälp av AI räknar ut antalet kalorier i måltiden. Här testar vd Henrik Torstensson funktionen.
I Lifesums app finns en fototjänst som med hjälp av AI räknar ut antalet kalorier i måltiden. Här testar vd Henrik Torstensson funktionen.Foto: Amanda Lindgren.

Den svenska appen Lifesum hjälper sina användare att leva mer hälsosamt genom att hålla koll på såväl matintag som träningsrutiner. 

Bolaget har främst vunnit mark i USA, som är deras största marknad. Lifesum är för stunden den trettonde mest populära hälso- och livsstilsappen i landet, enligt App Annie.

Under det senaste räkenskapsåret, som löpte mellan maj 2017 och april 2018, ökade intäkterna med 33 procent till 104 miljoner kronor. Detta enligt ett färskt bokslut som Di Digital tagit del av.

”Vi vässade produkten, förbättrade försäljningen, ökade marknadsföringen och fick upp tillväxttakten”, säger Henrik Torstensson, vd och medgrundare.

Förlusten på sista raden växte samtidigt marginellt till 34 Mkr. Lifesum investerar fortfarande i produktutveckling och marknadsföring, men förväntar sig bli kassaflödespositiva under nuvarande budgetår, enligt Henrik Torstensson.

”Vi har förutsättningar att nå lönsamhet. Men vårt mål är att bygga ett globalt miljardbolag. Därför tvekar vi aldrig på att göra investeringar som går att räkna hem”, säger han.

Läs mer: Lifesum växer med 44 procent: ”Vår strategi är att bli större i USA”

Lifesum har just nu 32 miljoner användare globalt, en tillväxt från 25 miljoner bara sedan februari i år. Henrik Torstensson vill däremot inte uppge hur stor andel som är betalande kunder.

Bolaget har ingen annonsaffär, utan nästan alla intäkter utgörs just av direktbetalningar från kunder.

”Vi har en bra konvertering till betalande medlemmar. Det kan jag jämföra med till exempel Spotify och Stardoll, där jag tidigare jobbat. Under de senaste tolv månaderna har vi ökat antalet betalande kunder med över 70 procent globalt, och med 150 procent bara i USA”, säger Henrik Torstensson.

Lifesums gratisversion kan beskrivas som en traditionell kaloriräknare, medan betalprodukten ger tillgång till mer exklusiva funktioner som livsstilsplaner och träningstips. 

Läs mer: Lifesum släpper smart fototjänst som räknar ut måltidens kalorier 

I dagsläget har Lifesum, som lanserades i sin nuvarande form 2013, ett 60-tal anställda i Stockholm och Los Angeles. Nyligen flyttade medgrundaren och den operativa chefen Marcus Gners hem till Sverige igen, efter att ha satt upp bolagets amerikanska kontor, för att fokusera på global tillväxt på fler marknader. 

”Vi är redan störst i Europa, men det finns en stor potential i att växa främst i de stora europeiska länderna utanför Norden. Sedan en tid tillbaka sneglar vi också på nyetableringar i Asien och Mellanöstern”, säger Henrik Torstensson. 

Under det senaste året har Lifesum ingått samarbeten med techjättar Apple, Google och Samsung i olika former. Det ska bana väg för ytterligare tillväxt under det nuvarande räkenskapsåret.

”Vår prognos är att nästan dubbla intäkterna till runt 200 miljoner kronor”, säger Henrik Torstensson.

Lifesum har totalt plockat in 140 Mkr i riskkapital, från bland andra Bauer Media och NGP Capital, senast genom en nyemission 2016. Planen är att fylla på kassan igen under nästa år, uppger vd:n. 

”Vi får se exakt hur mycket pengar vi tar in. Men bolaget är mer än dubbelt så stort och växer snabbare än när vi senast tog in kapital”, säger Henrik Torstensson. 

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera