Annons

Hälsosam affär när Min Doktor tar över Icas Minutkliniker

Jonas Leijonhufvud är reporter på Di Digital.
Jonas Leijonhufvud är reporter på Di Digital.
Digital vård präglas fortfarande av många barnsjukdomar. Men jätteaffären mellan Min Doktor och Ica bådar gott för en enklare vård med patienten i centrum – ”i fickan och runt hörnet”, skriver Di Digitals Jonas Leijonhufvud.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Alla har vi varit där. Man har en öroninflammation och ägnar halva dagen åt att kolla på ”Malou efter tio” på vårdcentralen som gud glömde. 

Idag finns det ju appar som ska hjälpa oss att slippa det där. Kry, Min Doktor. I fickan och överallt.

Men när man är sjuk vill man gärna:

1. Kunna möta en människa av kött och blod.

2. Kunna få tag på läkemedel direkt.

3. Hinna få in besöket i den stressiga vardagen.

Hittills har apparna känts lite diffusa för många människor. Man ska ladda ner något och man vet inte riktigt om de kan lösa problemet som just nu pockar på. Man orkar inte, helt enkelt. Och det hela slutar med att man gör som man alltid har gjort och hamnar framför den där väggmonterade tv:n med Malou i rutan.

Jätteaffären mellan Ica och Min Doktor bådar gott för en förändring.

Som vi rapporterat under torsdagsmorgonen köper ju Ica Gruppen 42 procent av nätläkaren Min Doktor (NTL). De får betalt i kontanter, 335 miljoner kronor närmare bestämt. Men de får också ta över ansvaret för Ica:s Minutkliniker, som primärt ligger i anslutning till Ica-butiker.

Läs mer: Ica storsatsar på Min Doktor – som tar över Minutklinikerna 

Ambitionen är nu att snabbt expandera konceptet i hela landet – från Ystad till Haparanda. 

Låter det folkligt? I bästa fall kan det bli det. Ica äger ju halva livsmedelsmarknaden och finns överallt. Min Doktor är redan en rikstäckande tjänst. 

Nu får man draghjälp av riktigt folk av kött och blod. Lokala Ica-handlare. Systerbolaget Apotek Hjärtat i krokarna. Sjuksköterskor på Minutklinikerna. 

Sköterskorna tittar i örat. Sedan ger de kanske tips på egenvård och receptfria läkemedel på apoteket. Om en läkare behöver tillkallas har det ett tips på en jättebra app för sånt. 

Det är fantastisk marknadsföring för Min Doktor, det driver även försäljningen för Apotek Hjärtat och Ica. Blir det succé kan det bidra till kortare vårdköer. 

Och i bästa fall är det bra vård också - runt hörnet, i fickan och när det passar. Kvällar eller helger. I alla fall för de enkla ärenden som tar tid och får luften att bli kvav i väntrummen på landets vårdcentraler och akutmottagningar. Det är goda nyheter för alla. Ja, alla utom möjligtvis Malou von Sivers. 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies