Hoppa till innehållet

Hälsosam affär när Min Doktor tar över Icas Minutkliniker

Digital vård präglas fortfarande av många barnsjukdomar. Men jätteaffären mellan Min Doktor och Ica bådar gott för en enklare vård med patienten i centrum – ”i fickan och runt hörnet”, skriver Di Digitals Jonas Leijonhufvud.

Jonas Leijonhufvud är reporter på Di Digital.
Jonas Leijonhufvud är reporter på Di Digital.

Alla har vi varit där. Man har en öroninflammation och ägnar halva dagen åt att kolla på ”Malou efter tio” på vårdcentralen som gud glömde. 

Idag finns det ju appar som ska hjälpa oss att slippa det där. Kry, Min Doktor. I fickan och överallt.

Men när man är sjuk vill man gärna:

1. Kunna möta en människa av kött och blod.

2. Kunna få tag på läkemedel direkt.

3. Hinna få in besöket i den stressiga vardagen.

Hittills har apparna känts lite diffusa för många människor. Man ska ladda ner något och man vet inte riktigt om de kan lösa problemet som just nu pockar på. Man orkar inte, helt enkelt. Och det hela slutar med att man gör som man alltid har gjort och hamnar framför den där väggmonterade tv:n med Malou i rutan.

Jätteaffären mellan Ica och Min Doktor bådar gott för en förändring.

Som vi rapporterat under torsdagsmorgonen köper ju Ica Gruppen 42 procent av nätläkaren Min Doktor (NTL). De får betalt i kontanter, 335 miljoner kronor närmare bestämt. Men de får också ta över ansvaret för Ica:s Minutkliniker, som primärt ligger i anslutning till Ica-butiker.

Läs mer: Ica storsatsar på Min Doktor – som tar över Minutklinikerna 

Ambitionen är nu att snabbt expandera konceptet i hela landet – från Ystad till Haparanda. 

Låter det folkligt? I bästa fall kan det bli det. Ica äger ju halva livsmedelsmarknaden och finns överallt. Min Doktor är redan en rikstäckande tjänst. 

Nu får man draghjälp av riktigt folk av kött och blod. Lokala Ica-handlare. Systerbolaget Apotek Hjärtat i krokarna. Sjuksköterskor på Minutklinikerna. 

Sköterskorna tittar i örat. Sedan ger de kanske tips på egenvård och receptfria läkemedel på apoteket. Om en läkare behöver tillkallas har det ett tips på en jättebra app för sånt. 

Det är fantastisk marknadsföring för Min Doktor, det driver även försäljningen för Apotek Hjärtat och Ica. Blir det succé kan det bidra till kortare vårdköer. 

Och i bästa fall är det bra vård också - runt hörnet, i fickan och när det passar. Kvällar eller helger. I alla fall för de enkla ärenden som tar tid och får luften att bli kvav i väntrummen på landets vårdcentraler och akutmottagningar. Det är goda nyheter för alla. Ja, alla utom möjligtvis Malou von Sivers. 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera