Hoppa till innehållet

Hälsotest-bolag söker kapital för expansion

Werlabs vill ta den förebyggande vården och lägga den i dina händer. Från att ha analyserat svenskarnas blod vill bolaget nu ta in 30 Mkr för geografisk expansion.

Werlabs vill ta in 30 Mkr för att expandera.
Werlabs vill ta in 30 Mkr för att expandera.Foto: Werlabs/AP

Bolaget Werlabs använder den existerande infrastrukturen inom vården för att analysera ditt blod. För en dryg tusenlapp kan användaren ta ett blodprov på den lokala vårdcentralen och inom ett dygn få närmare 30 hälsovärden och en läkarkommentar på nätet.

”Det här leder till att man tar ett ökat ansvar för sin kropp. Det är klart att man inte kan utesluta läkare och göra allting själv men man kan sätta sin in mer i sin kropp och försöka jobba förebyggande. Om man exempelvis upptäcker att man ligger i riskzonen och förstår sina hälsovärden så är sannolikheten större att man själv kommer att göra någonting åt det”, säger Werlabs styrelseordförande Simon Reinius, som annars är vd över fondbolaget OPM.

32 olika hälsovärden kan man få hos Werlabs. Foto: Werlabs

En analys av 32 hälsovärden kan Werlabs erbjuda sina kunder. Foto: Werlabs

I somras tog Werlabs in 4 Mkr av bland andra privatinvesteraren Oscar Sahlén och riskkapitalbolaget 3TInvest och planerar nu att ta in ytterligare 30 Mkr i början av 2016 för att kunna lansera sin tjänst utomlands. Bolaget håller redan på att lansera i Norge men tittar också på länder som Tyskland och England.

Stockholmsbaserade Werlabs grundades 2013 av Rickard Lagerqvist med bakgrund som allmänläkare. Han såg ett behov hos sina patienter för mer omfattande information om blodvärden än vad landstinget kunde erbjuda. Tillsammans med vd:n Will Stoddart har bolaget sett en tillväxt med över 15 procent per månad och omsättningen ligger på strax under 10 Mkr, enligt Simon Reinius. 

Förutom Simon Reinius och Rickard Lagerqvist sitter även Erik Wikström, grundare till Magine och Icon Medialab, med i Werlabs styrelse.

Läs även: Magine-grundare bakom ny träningsapp

Di Digital skrev tidigare i höstas om det svenska företaget Bodymarkers som erbjuder en liknande tjänst men med blodprov som man tar själv. Ett annat liknande företag är Blodkollen. Även utländska aktörer som det kritiserade Silicon Valley-bolaget Theranos och bolaget 23andMe, med DNA-tester, har blivit uppmärksammade.

Om det är rädslan för att bli sjuk eller viljan att bli medveten om hur man “egentligen” mår som lockar ett ökat antal personer att testa mängder av hälsovärden är oklart. Däremot verkar det osannolikt att trenden kommer att avta.

Läs även: Smarteyes-grundaren vill ge dig blodvärden i mobilen

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera