Annons

Halverad vinst för Zlatans affärsimperium

Zlatan Ibrahimović under en träning med Hammarby IF i april 2020.
Zlatan Ibrahimović under en träning med Hammarby IF i april 2020. Foto: Henrik Montgomery (TT).
Fallande intäkter och en halverad vinst – så kan Zlatan Ibrahimović summera sitt 2019 utanför fotbollsplanen. Men han tycks fortsatt ha högtflygande planer för sitt affärsimperium.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Är Zlatan Ibrahimović bättre på fotboll än affärer?

Bokslutet i hans svenska företag Unknown AB vittnar åtminstone om tuffare tider utanför planens kritade linjer för den svenska storstjärnan. 

Under 2019 minskade omsättningen med nästan 15 procent till 88 miljoner kronor, visar handlingar som Di Digital tagit del av.

Vinsten på sista raden föll också kraftigt, nästan till hälften, och summerades till 46 Mkr i fjol.  

Merparten av intäkterna kommer från reklam och marknadsföring. Trots det något blygsamma namnet äger bolaget nämligen rättigheterna till det mycket eftertraktade varumärket ”Zlatan”.

Läs mer: 2018 blev ett succéår för Zlatans svenska bolag

Under de senaste åren har Zlatan Ibrahimović bland annat medverkat i uppmärksammade reklamkampanjer för miljardbolag som Volvo Cars, Visa och Samsung. 

Precis som många andra idrottsprofiler har Zlatan Ibrahimović länge sålt en egen parfym, vilket sker i samarbete med det Axel Johnson-ägda bolaget Amazing Brands.

Trots hacket i kurvan i fjol går det knappast någon nöd på den forne landslagskaptenen, som hunnit fylla 38 år.

Vid utgången av 2019 uppgick nämligen tillgångarna i Unknown AB till hela 368 Mkr – och han bedöms ha en total förmögenhet på minst 1,4 miljarder kronor.

Zlatan Ibrahimović har själv delägarskap i en rad företag i olika branscher. 

Det största innehavet är 70 procent av aktierna i racketsportföretaget Padel Zenter, som befinner sig i snabb expansion med fyra anläggningar runt om i Sverige.

Han är även mindre delägare i e-sportplattformen Challengermode, det Malta-baserade vadhållningsföretaget Bethard och lagerföretaget Storage365.

Därutöver förvärvade han i fjol 20 procent av aktierna i det italienska företaget Dante Medical Solutions, producent av ett tuggummi kallat ”Mind The Gum” som även innehåller diverse kosttillskott.

I de flesta fall har han inte betalat med egna pengar, utan kvittat fordringar mot aktier efter att ha ställt upp i olika marknadsföringssyften. 

Denna strategi innebar ett stort klipp för Zlatan Ibrahimović när han sålde sina andelar i energidrycksföretaget Vitamin Well för fyra år sedan. 

Men hans ambition om att bygga upp ett affärsimperium, för att kapitalisera på sitt kända namn under och efter karriären, har dock inte varit spikrak. 

Han har tidigare varit engagerad i spelutvecklingsföretaget Isbit Games, klädmärket A-Z och appen Mikz – som alla tre lades ned efter att gjort stora förluster. 

Läs mer: Zlatans spelbolag lägger ned – hittade inget nytt kapital

Planerna ser dock fortsatt ut att vara högtflygande. I maj 2020 har Zlatan Ibrahimović startat ett helt nytt företag, Unknown Entertainment AB, som ska ”bedriva produktion av rörliga och stilla medier”.

Genom nystartade FC Zlatan AB äger han också hälften av aktierna i ett holdingbolag som kontrollerar 47 procent av rösterna i det allsvenska fotbollslaget Hammarby IF. Den andra delägaren är det amerikanska bolaget AEG.

Fotbollsspelaren Zlatan Ibrahimović tillhör just nu den italienska storklubben AC Milan, men säsongen fick abrupt läggas på is för ett par månader sedan när coronapandemin bröt ut. 

Det ryktas nu om att han antingen lägger skorna på hyllan, och kanske blir affärsman på heltid, eller avslutar karriären i Hammarby.

Läs mer: Di Weekend intervjuade Zlatan om hans affärer under 2016 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer