Hoppa till innehållet

Han är Instagrams nya chef

Adam Mosseri, som bland annat ligger bakom Facebooks nyhetsflöde, tar över ratten för fotoappen.

Instagram-grundarna Mike Krieger (till vänster) och Kevin Systrom (till höger) tillsammans med fotoappens nya chef Adam Mosseri.
Instagram-grundarna Mike Krieger (till vänster) och Kevin Systrom (till höger) tillsammans med fotoappens nya chef Adam Mosseri.Foto: Instagram

I förra veckan kom den överraskande nyheten om att Instagram-grundarna Kevin Systrom och Mike Krieger lämnar ledningen för fotoappen. Det sex år efter uppköpet från Facebook.

Nu står det klart att det som förhandstippat blir Facebook-veteranen Adam Mosseri som tar över efter vd:n Kevin Systrom. 

Läs mer: Instagram-grundarna lämnar bolaget

Anledningen till att Instagram-grundarna lämnar bolaget är oklar, men enligt källor till flera medier handlar det om att de inte är nöjda över hur Facebooks vd och grundare Mark Zuckerberg styr över produkten. Instagram har kontinuerligt integrerats allt mer med Facebook, något som grundarna enligt utsago oroar sig över.

Den nya chefen Adam Mosseri kommer senast från rollen som produktchef på Instagram, en tjänst han har haft sedan i början av året. Innan dess ansvarade han i många år för Facebooks nyhetsflöde som står för bolagets största intäkter. 

Hans nya titel blir "Head of Instagram" istället för vd som Kevin Systrom, vilket kan tolkas som ett ytterligare steg mot att Instagram inte längre ses som ett eget bolag inom Facebook utan ett affärsområde.

Adam Mosseri har ett nära förhållande med Mark Zuckerberg och det är lätt att tänka att han ska utveckla Instagrams flöde på nya sätt för att fotoappen ska dra in mer pengar. 

Läs också: Instagram värt över 100 miljarder dollar 

Instagram köptes upp av Facebook 2012 och hade då bara 13 anställda, men hela 30 miljoner användare. Affären var värd 1 miljard dollar, då motsvarande nära 7 miljarder kronor.

I somras nådde fotoappen över en miljard aktiva användare i månaden. Antalet anställda är fortfarande lågt jämfört med till exempel bolag som Twitter och Snapchat, vilka har färre användare, och ligger på 450 personer. Men Instagram avvänder sig även av interna resurser på Facebook.

Kevin Systrom och Mike Krieger är inte de enda som har lämnat Facebook bland sociala medierjättens uppköpsbolag på senare tid. Även meddelandeappen Whatsapps grundare Jan Koum slutade tidigare i år och medgrundaren Brian Acton för ett år sedan. Enligt uppgifter handlade de avhoppen om konflikter med Facebook kring integritetsfrågor i samband med Cambridge Analytica-skandalen samt hur man tjänar pengar på Whatsapp.

Läs även: Visselblåsaren - Så påverkade Cambridge Analytica de politiska vindarna i USA inför valet 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera