Hoppa till innehållet

Han är Spotifys nya Silicon Valley-chef

Före sommaren tog Kristian Lindwall över som teknisk chef för Spotify i Silicon Valley. Under det närmaste året har han som mål att dubblera antalet personer i teamet.

Kristian Lindwall är Engineering Site Lead på Spotifys San Francisco-kontor.
Kristian Lindwall är Engineering Site Lead på Spotifys San Francisco-kontor.Foto: Spotify

(Di Digital/Silicon Valley) Spotify sitter bara några kvarter från Di Digitals kontor i San Francisco, men vi får ändå inte träffa Kristian Lindwall för en intervju. Inte heller prata med honom på telefon. Frågorna ska skickas till PR-ansvarig i Sverige och besvaras genom honom.

Via mejlsvaren får vi veta att Kristian Lindwall officiellt började sin tjänst på Spotifys San Francisco-kontor den 1 maj i år. Men de första två månaderna reste han fram och tillbaka till Stockholm.

”Det var först i juni jag kom igång här ordentligt”, säger han.

Innan dess jobbade han på Spotify i Stockholm i två år, som chef för ett team med agila coacher. Det är personer som har fokus på att driva effektivitet i organisationen, förklarar han. Därefter ansvarade han för en avdelning med 50 personer i Stockholm och New York som arbetar med Spotifys mobil-, dator- och webbplattform.

Hans officiella titel på San Francisco-kontoret är Engineering Site Lead och han har direkt ansvar för det tekniska teamet, som är nio av 35 anställda på kontoret.

”Fyra av dem är personer som jag har anställt sedan jag började”, säger Kristian Lindwall.

Anledningen till vår närvaro här är primärt närheten till den otroliga innovationsmotorn.

Han säger att Spotifys ambition är att ha ett mindre kontor i San Francisco, specialiserat på samarbeten med andra företag.

”Men med det sagt så hoppas vi att ungefär dubblera produktutvecklingsteamet, där det tekniska teamet ingår, till cirka 25 personer under det närmaste året”, skriver han.

Målet är att Spotify-kontoret i San Francisco ska vara mer självständigt och att bolaget ska bli en intressant arbetsgivare för teknikfolk i området. Kampen om de bästa ingenjörerna i Silicon Valley är hård och det finns många stora bolag och startups att konkurrera med.

”Mycket just nu handlar om rekrytering och hur samarbetet på affärssidan ser ut”, säger Kristian Lindwall.

Det är lätt att tänka sig att det finns flera viktiga samarbetspartners som Spotify skulle vilja ha i Silicon Valley. Bolaget har redan integrerat tjänsten med Facebook och Uber, men det finns mycket mer att hämta, menar Kristian Lindwall.

”Anledningen till vår närvaro i San Francisco är primärt närheten till den otroliga innovationsmotor som finns här. Fokuset för oss ligger på strategiska partnerskap”, säger han.

Läs också: Spotify har 40 miljoner betalande prenumeranter

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera