(Di Digital/Silicon Valley) Spotify sitter bara några kvarter från Di Digitals kontor i San Francisco, men vi får ändå inte träffa Kristian Lindwall för en intervju. Inte heller prata med honom på telefon. Frågorna ska skickas till PR-ansvarig i Sverige och besvaras genom honom.
Via mejlsvaren får vi veta att Kristian Lindwall officiellt började sin tjänst på Spotifys San Francisco-kontor den 1 maj i år. Men de första två månaderna reste han fram och tillbaka till Stockholm.
”Det var först i juni jag kom igång här ordentligt”, säger han.
Innan dess jobbade han på Spotify i Stockholm i två år, som chef för ett team med agila coacher. Det är personer som har fokus på att driva effektivitet i organisationen, förklarar han. Därefter ansvarade han för en avdelning med 50 personer i Stockholm och New York som arbetar med Spotifys mobil-, dator- och webbplattform.
Hans officiella titel på San Francisco-kontoret är Engineering Site Lead och han har direkt ansvar för det tekniska teamet, som är nio av 35 anställda på kontoret.
”Fyra av dem är personer som jag har anställt sedan jag började”, säger Kristian Lindwall.
Anledningen till vår närvaro här är primärt närheten till den otroliga innovationsmotorn.
Han säger att Spotifys ambition är att ha ett mindre kontor i San Francisco, specialiserat på samarbeten med andra företag.
”Men med det sagt så hoppas vi att ungefär dubblera produktutvecklingsteamet, där det tekniska teamet ingår, till cirka 25 personer under det närmaste året”, skriver han.
Målet är att Spotify-kontoret i San Francisco ska vara mer självständigt och att bolaget ska bli en intressant arbetsgivare för teknikfolk i området. Kampen om de bästa ingenjörerna i Silicon Valley är hård och det finns många stora bolag och startups att konkurrera med.
”Mycket just nu handlar om rekrytering och hur samarbetet på affärssidan ser ut”, säger Kristian Lindwall.
Det är lätt att tänka sig att det finns flera viktiga samarbetspartners som Spotify skulle vilja ha i Silicon Valley. Bolaget har redan integrerat tjänsten med Facebook och Uber, men det finns mycket mer att hämta, menar Kristian Lindwall.
”Anledningen till vår närvaro i San Francisco är primärt närheten till den otroliga innovationsmotor som finns här. Fokuset för oss ligger på strategiska partnerskap”, säger han.