Annons

Han är svensken bakom mobilfenomenet Oneplus

Carl Pei är mannen bakom det kinesiska mobilfenomenet Oneplus
Carl Pei är mannen bakom det kinesiska mobilfenomenet Oneplus Foto: Jonas Eng
Den kinesiska mobiluppstickaren Oneplus omsatte över 2,5 miljarder kronor under sitt första verksamhetsår. Bakom bolaget står den 26-årige svensken Carl Pei. “Jag har ingen aning om vi finns kvar om ett par år”, säger han till Di Digital.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Carl Peis mobilföretag har vuxit från noll till över 2,5 miljarder kronor i omsättning på blott två år. Men i hemlandet Sverige vet få vem han är.

När han kliver in på Di:s redaktion i Stockholm är det ingen som känner igen honom. Trots att minst en anställd har en mobiltelefon från hans företag på skrivbordet.

Carl Pei är medgrundare av Oneplus, en kinesisk tillverkare som tog mobilvärlden med storm när debuten Oneplus One släpptes till försäljning under våren 2014. Telefonen hyllades för sin kombination av smakfull design och lågt pris – en Oneplus One kostade vid lanseringen 300 dollar utan abonnemang, nära nog hälften av vad andra tillverkare då ville ha för motsvarande modeller.

Nio månader senare hade Oneplus sålt över 1,5 miljoner telefoner och redovisade en omsättning på över 300 miljoner dollar, motsvarande över 2,5 miljarder kronor, för sitt första verksamhetsår.

Carl Pei och medgrundaren Pete Lau, båda med en bakgrund hos den kinesiska telefontillverkaren Oppo, blev omslagspojkar för en ny generation asiatiska mobiltillverkare med ambition att utmana de amerikanska teknikjättarna på såväl form och funktion som pris.

“På 80-talet var Apple den rebelliska uppstickaren. 20 år senare var det Google. Idag finns inga underdogs i mobilvärlden längre, bara stora corporations”, säger Carl Pei när Di Digital träffar honom under en blixtvisit i Sverige.

Han är är född i Kina men flyttade till Sverige som sexåring tillsammans med sin familj. Idag är både mamma och pappa professorer vid Karolinska Institutet i Stockholm. Carl Pei hoppade av Handelshögskolan år 2011 och bor sedan dess i Kina, numera i staden Shenzhen strax norr om Hong Kong.

Idag finns inga underdogs i mobilvärlden längre, bara stora corporations.

I år har bolaget släppt två nya telefoner – Oneplus 2 och Oneplus X – med uppdaterad design och gradvis förbättrad prestanda.

“Vi går inte ut med exakta siffror men vår försäljning och vår omsättning blir högre än i fjol. Resultatet blir nära noll, en liten vinst eller en liten förlust”, säger Carl Pei.

Trots sin aggressiva prisstrategi gör Oneplus vinst på varje såld mobiltelefon, hävdar Carl Pei. Hemligheten stavas direktförsäljning. Genom att enbart sälja sina telefoner via den egna webbplatsen oneplus.net sparar bolaget pengar på frakt och lagerkostnader samt behåller en större del av intäkten själv.

Till saken hör Oneplus flitiga arbete med att begränsa tillgången på de egna produkterna. Tidigare fick bara de med en inbjudan köpa bolagets telefoner. Nu är försäljningen öppen för alla – men bara på tisdagar. Förutom att fungera utmärkt som pr-strategi så hjälper det bolaget att få kontroll över orderläget och undvika lagerkostnader. Alla telefoner som produceras har i praktiken redan en köpare, säger Carl Pei.

Just sådan försiktighet är A och O för den som vill överleva på mobilmarknaden, menar han. Marginalerna är små, konkurrensen hård och kunderna nyckfulla:

“Tre eller fyra av de stora mobiltillverkarna kommer vara borta inom fem år. Jag tror det gäller att vara pragmatisk och kontrollera risken. Hårdvara blir billigare med tiden så sitter du med osålda telefoner förlorar du stora pengar”, säger Carl Pei.

Hur ägarbilden i Oneplus ser ut är oklart. Grundarna Carl Pei och Pete Lau har båda en bakgrund på den kinesiska mobiltillverkaren Oppo. Bolaget finansieras av “en grupp privata investerare” samt dess anställda, säger Carl Pei. Han räknar sig själv till den sistnämnda gruppen.

När jag tänker tillbaka så tror jag egentligen inte att Oneplus borde ha funkat.

Operativt är Carl Pei ansvarig för Oneplus verksamhet utanför hemlandet Kina. I år väntas utlandsförsäljningen stå för över 80 procent av Oneplus intäkter. Under 2016 ska bolagets historia berättas i en dokumentärfilm, tänkt att premiärvisas på festivalen South by Southwest. I övrigt handlar 2016 om att bygga varumärkets trovärdighet och pålitlighet, säger han:

“När jag tänker tillbaka så tror jag egentligen inte att Oneplus borde ha funkat. Men vi lyckades hitta en grupp väldigt passionerade fans som har stöttat oss. Jag har ingen aning om vi finns kvar om ett par år, men gör vi det så vill vi utmana de stora spelarna på riktigt. Vi vill gå från att vara en ung, liten uppstickare till ett moget företag som tas på allvar”, säger Carl Pei.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies