Hoppa till innehållet

Han byggde visumplattform för 60 stater – utvisas för andra gången

Farzad Ban utvisas, trots att han är både arbetstagare och framgångsrik techentreprenör. Det är hans andra utvisning från Sverige på åtta år. ”Kaoset hos Migrationsverket måste lösas med tech”, säger han till Di Digital.  

Farzad Ban: ”Jag är inte arg, utan vill fokusera på lösningen av problemet.”
Farzad Ban: ”Jag är inte arg, utan vill fokusera på lösningen av problemet.”Foto: Banfa Jawla

”Mitt liv är upp och ner. Jag har ingen aning om jag någonsin kan komma tillbaka till min familj i Sverige, eller om det finns något land i världen där jag kan få uppehållstillstånd”, säger Farzad Ban till Di Digital, ett par dagar innan han måste lämna landet. 

Farzad Ban, som ursprungligen är från Iran, är sedan fem år tillbaka anställd på ett företag i Stockholm, där han jobbar med it. Samtidigt driver han bolaget 3drops, som jobbar med globala kunder som Netflix, Dropbox och det svenska riskkapitalbolaget EQT Ventures. 

3drops anlitades bland annat av VFS Global, som ägs av just EQT, för att från grunden bygga om deras system för visumhantering. VFS Global har i sin tur över 60 regeringar som kunder. Många av dem använder redan i dag 3drops visumsystem och senast 2020 ska samtliga kunder använda plattformen, enligt Farzad Ban.

”Det är egentligen ironiskt att jag har designat detta för alla de här ambassadörerna i världen, och ändå har jag själv inte ett uppehållstillstånd.” 

Läs mer: Så ska kompetensutvisningarna stoppas – arbetsgivare kan krävas på skadestånd 

Farzad Ban kom till Sverige som 14-åring tillsammans med sin familj. De sökte asyl. Efter sex år fick familjen arbetstillstånd och kunde stanna kvar, medan Farzad Ban som nu var myndig, och i Migrationsverkets ögon självständig och inte beroende av sin familj, utvisades 2011. 

De kommande tre åren spenderade han i Malaysia, som var det enda landet som tog emot honom. 

Innan han fick utvisningsbeskedet startade han upp sitt företag 3drops, som han drev i sin frånvaro när han lämnade Sverige. 

Väl framme i Malaysia sökte han arbete i Sverige och fick sitt nuvarande jobb. Med anställningen i ryggen kunde han söka arbetstillstånd i Sverige. Det beviljades och han fick komma tillbaka 2014.

Efter en tid som arbetstagare på företaget i Stockholm beviljades arbetstillståndet på nytt. Vid sidan av jobbade han med 3drops. 

2017 ansökte han till slut om permanent uppehållstillstånd. 

Efter många samtal med Migrationsverket förstod han att hans ärende tappats bort på myndigheten och han fick själv ringa dem dagligen i flera månader för att få igång processen igen. 

Det framkom då av Migrationsverket att Farzad Bans arbetsgivare haft fel försäkring sedan dag ett, under de nu närmare fyra åren. 

Hans ansökan skulle alltså inte ha beviljats från början, inte heller skulle den ha förlängts. 

"Om jag fått veta det här från början hade det kunnat rättas till då, men istället blir jag utvisad igen, för andra gången. Nu får jag inte ens ett turistvisum till Sverige för att besöka min familj." 

Läs mer: Techprofiler om Di-uppropet: ”Bra att fler fattar att utvisningarna är en ödesfråga” 

Enligt de så kallade Lucia-domarna, som föll i december 2017, ska domstolen titta på helheten av varje fall och arbetskraftsinvandrare ska inte utvisas för att arbetsgivaren gjort mindre misstag vad gäller lön eller försäkring.

De rättade till felen med försäkringen, men Farzad Ban utvisades igen, på grund av att felet funnits under en längre tid. 

Den 16 december i år flög han till Thailand, det enda landet där han får stanna som längst, 90 dagar, innan han måste hitta en ny lösning. 

Utvisas. Den 16 december 2018 lämnar Farzad Ban Sverige.
Utvisas. Den 16 december 2018 lämnar Farzad Ban Sverige.Foto: Farzad Ban

”Tyvärr så räknas inte mina sammanlagt 14 år i Sverige eller min familj som en anledning att få vara kvar i Sverige. Inte heller mitt företag, att jag är anställd eller något av vad det jag har gjort under de åren.”  

Di Digital har sökt migrationsminister Heléne Fritzon (S) för en kommentar om kompetensutvisningar i Sverige, men hon tackar nej och hänvisar till att hon sitter i en övergångsregering. Migrationsverket vill heller inte svara på allmänna frågor om kompetensutvisningar.

Läs mer: Indierna räddar svenska it-branschen 

Det nya systemet för visumhantering som 3drops byggde, skapades för att enkelt förstår vilken typ av visum personer ska ha, kunna hålla koll på processen och få snabbare besked med total transparens. 

”Med det här systemet kan man se vart ärende är hela tiden och när man kommer få besked; alla saker som vi inte har haft tidigare.”  

Precis som i det systemet, menar Farzad Ban att kaoset hos Migrationsverket måste lösas på liknande sätt. 

”Lösningen för dem finns i tech, precis som vi har jobbat med i alla de här andra länderna. Det handlar inte om någon lagändring, utan om deras sätt att jobba på Migrationsverket, vilket måste uppdateras. Det är otroligt synd att de inte tar vara på resurserna i det här landet”, säger han. 

”Med hjälp av de här verktygen som handläggarna kan använda, kan de faktiskt se helheten av den personens profil, istället för att människor ska behandlas som papper som kastas här och där", fortsätter han. 

Farzad Ban säger att den största tyngden är att han börjar undra över vad han har för identitet. 

”Är jag svensk? Borde inte jag vara svensk, om jag är uppväxt här, arbetstagare och dessutom startat ett företag här. Det omsatte 10 miljoner kronor förra året, och med det företaget har jag jobbat med några av de största företagen i världen.”

”Vad är det som jag inte har bidragit med? Man får en känsla att man inte riktigt tillhör någonstans när man är statslös”, säger Farzad Ban. 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera