Annons

Han byggde visumplattform för 60 stater – utvisas för andra gången

Farzad Ban: ”Jag är inte arg, utan vill fokusera på lösningen av problemet.”
Farzad Ban: ”Jag är inte arg, utan vill fokusera på lösningen av problemet.” Foto: Banfa Jawla
Farzad Ban utvisas, trots att han är både arbetstagare och framgångsrik techentreprenör. Det är hans andra utvisning från Sverige på åtta år. ”Kaoset hos Migrationsverket måste lösas med tech”, säger han till Di Digital.  
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

”Mitt liv är upp och ner. Jag har ingen aning om jag någonsin kan komma tillbaka till min familj i Sverige, eller om det finns något land i världen där jag kan få uppehållstillstånd”, säger Farzad Ban till Di Digital, ett par dagar innan han måste lämna landet. 

Farzad Ban, som ursprungligen är från Iran, är sedan fem år tillbaka anställd på ett företag i Stockholm, där han jobbar med it. Samtidigt driver han bolaget 3drops, som jobbar med globala kunder som Netflix, Dropbox och det svenska riskkapitalbolaget EQT Ventures. 

3drops anlitades bland annat av VFS Global, som ägs av just EQT, för att från grunden bygga om deras system för visumhantering. VFS Global har i sin tur över 60 regeringar som kunder. Många av dem använder redan i dag 3drops visumsystem och senast 2020 ska samtliga kunder använda plattformen, enligt Farzad Ban.

”Det är egentligen ironiskt att jag har designat detta för alla de här ambassadörerna i världen, och ändå har jag själv inte ett uppehållstillstånd.” 

Läs mer: Så ska kompetensutvisningarna stoppas – arbetsgivare kan krävas på skadestånd 

Farzad Ban kom till Sverige som 14-åring tillsammans med sin familj. De sökte asyl. Efter sex år fick familjen arbetstillstånd och kunde stanna kvar, medan Farzad Ban som nu var myndig, och i Migrationsverkets ögon självständig och inte beroende av sin familj, utvisades 2011. 

De kommande tre åren spenderade han i Malaysia, som var det enda landet som tog emot honom. 

Innan han fick utvisningsbeskedet startade han upp sitt företag 3drops, som han drev i sin frånvaro när han lämnade Sverige. 

Väl framme i Malaysia sökte han arbete i Sverige och fick sitt nuvarande jobb. Med anställningen i ryggen kunde han söka arbetstillstånd i Sverige. Det beviljades och han fick komma tillbaka 2014.

Nu får jag inte ens ett turistvisum till Sverige för att besöka min familj.

Efter en tid som arbetstagare på företaget i Stockholm beviljades arbetstillståndet på nytt. Vid sidan av jobbade han med 3drops. 

2017 ansökte han till slut om permanent uppehållstillstånd. 

Efter många samtal med Migrationsverket förstod han att hans ärende tappats bort på myndigheten och han fick själv ringa dem dagligen i flera månader för att få igång processen igen. 

Det framkom då av Migrationsverket att Farzad Bans arbetsgivare haft fel försäkring sedan dag ett, under de nu närmare fyra åren. 

Hans ansökan skulle alltså inte ha beviljats från början, inte heller skulle den ha förlängts. 

"Om jag fått veta det här från början hade det kunnat rättas till då, men istället blir jag utvisad igen, för andra gången. Nu får jag inte ens ett turistvisum till Sverige för att besöka min familj." 

Läs mer: Techprofiler om Di-uppropet: ”Bra att fler fattar att utvisningarna är en ödesfråga” 

Enligt de så kallade Lucia-domarna, som föll i december 2017, ska domstolen titta på helheten av varje fall och arbetskraftsinvandrare ska inte utvisas för att arbetsgivaren gjort mindre misstag vad gäller lön eller försäkring.

Är jag svensk? Borde inte jag vara svensk, om jag är uppväxt här, arbetstagare och dessutom startat ett företag som omsätter 10 miljoner kronor.

De rättade till felen med försäkringen, men Farzad Ban utvisades igen, på grund av att felet funnits under en längre tid. 

Den 16 december i år flög han till Thailand, det enda landet där han får stanna som längst, 90 dagar, innan han måste hitta en ny lösning. 

Utvisas. Den 16 december 2018 lämnar Farzad Ban Sverige.
Utvisas. Den 16 december 2018 lämnar Farzad Ban Sverige. Foto: Farzad Ban

”Tyvärr så räknas inte mina sammanlagt 14 år i Sverige eller min familj som en anledning att få vara kvar i Sverige. Inte heller mitt företag, att jag är anställd eller något av vad det jag har gjort under de åren.”  

Di Digital har sökt migrationsminister Heléne Fritzon (S) för en kommentar om kompetensutvisningar i Sverige, men hon tackar nej och hänvisar till att hon sitter i en övergångsregering. Migrationsverket vill heller inte svara på allmänna frågor om kompetensutvisningar.

Läs mer: Indierna räddar svenska it-branschen 

Det nya systemet för visumhantering som 3drops byggde, skapades för att enkelt förstår vilken typ av visum personer ska ha, kunna hålla koll på processen och få snabbare besked med total transparens. 

”Med det här systemet kan man se vart ärende är hela tiden och när man kommer få besked; alla saker som vi inte har haft tidigare.”  

Precis som i det systemet, menar Farzad Ban att kaoset hos Migrationsverket måste lösas på liknande sätt. 

”Lösningen för dem finns i tech, precis som vi har jobbat med i alla de här andra länderna. Det handlar inte om någon lagändring, utan om deras sätt att jobba på Migrationsverket, vilket måste uppdateras. Det är otroligt synd att de inte tar vara på resurserna i det här landet”, säger han. 

”Med hjälp av de här verktygen som handläggarna kan använda, kan de faktiskt se helheten av den personens profil, istället för att människor ska behandlas som papper som kastas här och där", fortsätter han. 

Farzad Ban säger att den största tyngden är att han börjar undra över vad han har för identitet. 

”Är jag svensk? Borde inte jag vara svensk, om jag är uppväxt här, arbetstagare och dessutom startat ett företag här. Det omsatte 10 miljoner kronor förra året, och med det företaget har jag jobbat med några av de största företagen i världen.”

”Vad är det som jag inte har bidragit med? Man får en känsla att man inte riktigt tillhör någonstans när man är statslös”, säger Farzad Ban. 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies