Hoppa till innehållet

Han bygger ett ”Uber för byggindustrin” – tar in kapital för Europa-utrullning

Svenska Fleaty vill med sin marknadsplats digitalisera den traditionella byggindustrin – och omsatte 17,5 miljoner kronor under sitt första år på marknaden. Nu tar vd:n Filip Stamenkovic in kapital inför en internationell expansion. ”Vårt mål är att det inte ska rulla några tomma lastbilar på vägarna”, säger han.

Gänget bakom Fleaty (från vänster): Nikola Markovic, Robin Granholm, Filip Stamenkovic, Mikael Andersson och Jack Elmasri.
Gänget bakom Fleaty (från vänster): Nikola Markovic, Robin Granholm, Filip Stamenkovic, Mikael Andersson och Jack Elmasri.Foto: Press/Julia Strandell på Vagel Studios.

Svenska Fleaty har sedan starten 2018 tagit fram en digital plattform där lastbilsåkerier kopplas samman med byggbolag som är i behov av transporter, ett sorts Uber för entreprenadbranschen.

Under sitt senaste räkenskapsår, som var brutet och avslutades i april 2020, omsatte Fleaty 17,5 miljoner kronor och noterade en vinst om 100 000 kronor. 

Appen är gratis att använda för åkerier, lastbilschaufförer och soptippar, medan Fleaty tar en andel från beställaren som sin förtjänst.

”Vi har vuxit organiskt i samarbete med partners och kunder. Hittills har vi lagt mycket tid på att förfina appen och städa bort barnsjukdomar och buggar. Det är först nu under hösten som vi har anställt en säljare”, säger vd:n Filip Stamenkovic.

Vägen in på marknaden blev Filip Stamenkovics kontaktnät, parallellt är han nämligen med och driver byggbolaget Lestra Entreprenad som i år väntas omsätta över 200 Mkr. Fleaty startade han tillsammans med strategichefen Robin Granholm och produktchefen Nikola Markovic.

Nu plockar Fleaty in sitt första externa kapital, när det franska byggavfallsföretaget Hesus investerar 10 Mkr i bolaget.

Tanken är att etablera sig utanför Stockholmsområdet – där man i dagsläget har runt hundra körningar i veckan – med planer att lansera i Malmö under det första kvartalet och i Göteborg under det tredje kvartalet 2021.

Därefter väntar en internationell expansion, berättar Filip Stamenkovic.

”Vi kommer samarbeta nära Hesus, som arbetar med lite större projekt men inte riktigt är lika digitaliserade som oss. Jag tror våra produkter kommer komplettera varandra väldigt bra. De finns i dag i Frankrike, Storbritannien, Polen och Schweiz, förhoppningen är att vi kan börja sälja vår produkt i de här länderna och sedan vidare ut på kontinenten”, säger han.

I dagsläget är runt 300-400 lastbilar registrerade på plattformen, tillsammans med 30-50 materialleverantörer och soptippar. På beställarsidan är 100-150 konton anslutna till Fleaty, berättar Filip Stamenkovic.

”Vi hittar den billigaste leverantören som uppfyller alla krav och som har det kortaste geografiska avståndet till byggprojektet. Entreprenadföretaget slipper leta reda på en leverantör och kontrollera deras lagerstatus, Fleaty förenklar hela processen”, säger han.

De vanligaste uppdragen som förmedlas på plattformen är leveranser av grus och jordkross till byggprojekt, samt bortforsling av schaktmassor och förorenat material till avfallshanteringen.

”Vårt mål är att det inte ska rulla några tomma lastbilar på vägarna, utan vi samordnar alla transporter. En lastbil kan till exempel leverera grus till projekt A, för att sedan åka vidare till projekt B i närheten för att lasta på schaktmassor som ska till tippen”, säger Filip Stamenkovic.

Byggjätten NCC NCC B +2,34%Dagens utveckling drev mellan 2016 och 2019 Loop Rocks, en liknande digital marknadsplats inom branschen. Marknadsplatsen växte, lockade nya användare och såg länge lovande ut. Men för två år sedan började problemen hopa sig eftersom tillväxten och betalningsviljan var under förväntan. Många konkurrenter var skeptiska till att använda en plattform som var helägd av NCC, och när bolaget misslyckades med att ta in externa ägare lades tjänsten ned.

Läs mer: Så mycket kostade NCC:s startupfiasko – chefen talar ut om lärdomarna 

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera