Svenska Fleaty har sedan starten 2018 tagit fram en digital plattform där lastbilsåkerier kopplas samman med byggbolag som är i behov av transporter, ett sorts Uber för entreprenadbranschen.
Under sitt senaste räkenskapsår, som var brutet och avslutades i april 2020, omsatte Fleaty 17,5 miljoner kronor och noterade en vinst om 100 000 kronor.
Appen är gratis att använda för åkerier, lastbilschaufförer och soptippar, medan Fleaty tar en andel från beställaren som sin förtjänst.
”Vi har vuxit organiskt i samarbete med partners och kunder. Hittills har vi lagt mycket tid på att förfina appen och städa bort barnsjukdomar och buggar. Det är först nu under hösten som vi har anställt en säljare”, säger vd:n Filip Stamenkovic.
Vägen in på marknaden blev Filip Stamenkovics kontaktnät, parallellt är han nämligen med och driver byggbolaget Lestra Entreprenad som i år väntas omsätta över 200 Mkr. Fleaty startade han tillsammans med strategichefen Robin Granholm och produktchefen Nikola Markovic.
Nu plockar Fleaty in sitt första externa kapital, när det franska byggavfallsföretaget Hesus investerar 10 Mkr i bolaget.
Tanken är att etablera sig utanför Stockholmsområdet – där man i dagsläget har runt hundra körningar i veckan – med planer att lansera i Malmö under det första kvartalet och i Göteborg under det tredje kvartalet 2021.
Därefter väntar en internationell expansion, berättar Filip Stamenkovic.
”Vi kommer samarbeta nära Hesus, som arbetar med lite större projekt men inte riktigt är lika digitaliserade som oss. Jag tror våra produkter kommer komplettera varandra väldigt bra. De finns i dag i Frankrike, Storbritannien, Polen och Schweiz, förhoppningen är att vi kan börja sälja vår produkt i de här länderna och sedan vidare ut på kontinenten”, säger han.
I dagsläget är runt 300-400 lastbilar registrerade på plattformen, tillsammans med 30-50 materialleverantörer och soptippar. På beställarsidan är 100-150 konton anslutna till Fleaty, berättar Filip Stamenkovic.
”Vi hittar den billigaste leverantören som uppfyller alla krav och som har det kortaste geografiska avståndet till byggprojektet. Entreprenadföretaget slipper leta reda på en leverantör och kontrollera deras lagerstatus, Fleaty förenklar hela processen”, säger han.
De vanligaste uppdragen som förmedlas på plattformen är leveranser av grus och jordkross till byggprojekt, samt bortforsling av schaktmassor och förorenat material till avfallshanteringen.
”Vårt mål är att det inte ska rulla några tomma lastbilar på vägarna, utan vi samordnar alla transporter. En lastbil kan till exempel leverera grus till projekt A, för att sedan åka vidare till projekt B i närheten för att lasta på schaktmassor som ska till tippen”, säger Filip Stamenkovic.
Byggjätten NCC NCC B -0,20%Dagens utveckling drev mellan 2016 och 2019 Loop Rocks, en liknande digital marknadsplats inom branschen. Marknadsplatsen växte, lockade nya användare och såg länge lovande ut. Men för två år sedan började problemen hopa sig eftersom tillväxten och betalningsviljan var under förväntan. Många konkurrenter var skeptiska till att använda en plattform som var helägd av NCC, och när bolaget misslyckades med att ta in externa ägare lades tjänsten ned.
Läs mer: Så mycket kostade NCC:s startupfiasko – chefen talar ut om lärdomarna