Hoppa till innehållet

Han bygger ett ”Uber för byggindustrin” – tar in kapital för Europa-utrullning

Svenska Fleaty vill med sin marknadsplats digitalisera den traditionella byggindustrin – och omsatte 17,5 miljoner kronor under sitt första år på marknaden. Nu tar vd:n Filip Stamenkovic in kapital inför en internationell expansion. ”Vårt mål är att det inte ska rulla några tomma lastbilar på vägarna”, säger han.

Gänget bakom Fleaty (från vänster): Nikola Markovic, Robin Granholm, Filip Stamenkovic, Mikael Andersson och Jack Elmasri.
Gänget bakom Fleaty (från vänster): Nikola Markovic, Robin Granholm, Filip Stamenkovic, Mikael Andersson och Jack Elmasri.Foto: Press/Julia Strandell på Vagel Studios.

Svenska Fleaty har sedan starten 2018 tagit fram en digital plattform där lastbilsåkerier kopplas samman med byggbolag som är i behov av transporter, ett sorts Uber för entreprenadbranschen.

Under sitt senaste räkenskapsår, som var brutet och avslutades i april 2020, omsatte Fleaty 17,5 miljoner kronor och noterade en vinst om 100 000 kronor. 

Appen är gratis att använda för åkerier, lastbilschaufförer och soptippar, medan Fleaty tar en andel från beställaren som sin förtjänst.

”Vi har vuxit organiskt i samarbete med partners och kunder. Hittills har vi lagt mycket tid på att förfina appen och städa bort barnsjukdomar och buggar. Det är först nu under hösten som vi har anställt en säljare”, säger vd:n Filip Stamenkovic.

Vägen in på marknaden blev Filip Stamenkovics kontaktnät, parallellt är han nämligen med och driver byggbolaget Lestra Entreprenad som i år väntas omsätta över 200 Mkr. Fleaty startade han tillsammans med strategichefen Robin Granholm och produktchefen Nikola Markovic.

Nu plockar Fleaty in sitt första externa kapital, när det franska byggavfallsföretaget Hesus investerar 10 Mkr i bolaget.

Tanken är att etablera sig utanför Stockholmsområdet – där man i dagsläget har runt hundra körningar i veckan – med planer att lansera i Malmö under det första kvartalet och i Göteborg under det tredje kvartalet 2021.

Därefter väntar en internationell expansion, berättar Filip Stamenkovic.

”Vi kommer samarbeta nära Hesus, som arbetar med lite större projekt men inte riktigt är lika digitaliserade som oss. Jag tror våra produkter kommer komplettera varandra väldigt bra. De finns i dag i Frankrike, Storbritannien, Polen och Schweiz, förhoppningen är att vi kan börja sälja vår produkt i de här länderna och sedan vidare ut på kontinenten”, säger han.

I dagsläget är runt 300-400 lastbilar registrerade på plattformen, tillsammans med 30-50 materialleverantörer och soptippar. På beställarsidan är 100-150 konton anslutna till Fleaty, berättar Filip Stamenkovic.

”Vi hittar den billigaste leverantören som uppfyller alla krav och som har det kortaste geografiska avståndet till byggprojektet. Entreprenadföretaget slipper leta reda på en leverantör och kontrollera deras lagerstatus, Fleaty förenklar hela processen”, säger han.

De vanligaste uppdragen som förmedlas på plattformen är leveranser av grus och jordkross till byggprojekt, samt bortforsling av schaktmassor och förorenat material till avfallshanteringen.

”Vårt mål är att det inte ska rulla några tomma lastbilar på vägarna, utan vi samordnar alla transporter. En lastbil kan till exempel leverera grus till projekt A, för att sedan åka vidare till projekt B i närheten för att lasta på schaktmassor som ska till tippen”, säger Filip Stamenkovic.

Byggjätten NCC NCC B -0,20%Dagens utveckling drev mellan 2016 och 2019 Loop Rocks, en liknande digital marknadsplats inom branschen. Marknadsplatsen växte, lockade nya användare och såg länge lovande ut. Men för två år sedan började problemen hopa sig eftersom tillväxten och betalningsviljan var under förväntan. Många konkurrenter var skeptiska till att använda en plattform som var helägd av NCC, och när bolaget misslyckades med att ta in externa ägare lades tjänsten ned.

Läs mer: Så mycket kostade NCC:s startupfiasko – chefen talar ut om lärdomarna 

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera