Hoppa till innehållet

Han kan bli Sveriges första pizza-miljardär

Svensken Niklas Östberg kan snart bli miljardär på noteringen av Delivery Hero, hämtmatsbolaget han grundade 2011 och där han är vd. Bolaget spås bli en av de största europeiska tech-noteringarna på senare år.

Niklas Östberg står i begrepp att börsnotera matjätten han grundade 2011. Foto: Linus Sundahl-Djerf
Niklas Östberg står i begrepp att börsnotera matjätten han grundade 2011. Foto: Linus Sundahl-Djerf

Cyklande måltidskurirer med värmeisolerade ryggsäckar på ryggen har blivit en vanlig syn i stadsmiljöer världen över. I Stockholm, Göteborg och Uppsala är Foodora störst. I Turkiet dominerar Yemeksepeti och i Hong Kong är Foodpanda en av de starkaste spelarna.

Samtliga bolag ägs av tyska Delivery Hero, en global hämtmatskung med ett nätverk av 150 000 restauranger i 40 länder i Europa och övriga världen. Bolaget spås få en värdering på 35-40 miljarder kronor när det noteras på Frankfurtbörsen senare i sommar. 

Läs mer: Delivery Hero bekräftar börsplaner – vill ta in 4 miljarder 

Delivery Hero gundades i Berlin 2011 av svensken Niklas Östberg, ihop med en handfull andra entreprenörer. Men egentligen började resan sex år tidigare då en grupp unga svenska entreprenörer drömde om att sälja pizza på nätet.

Gänget, med entreprenören Erik Byrenius (NTL) i spetsen, studerade vid Linköpings universitet. Från studentkorridoren startade de 2005 Onlinepizza.se, som snabbt blev störst på beställningar av pizzaleveranser på nätet. Niklas Östberg såg potentialen men då studenterna nekade honom att köpa in sig i bolagen grundade han den konkurrerande verksamheten Pizza.nu.

Läs mer: Sveriges 52 mäktigaste tech-investerare: Erik Byrenius 

”Vi gick samman 2008 efter en del förhandlingar”, säger Niklas Österberg, idag vd på Delivery Hero.

Redan 2009 började Niklas Österberg fokusera på internationell expansion.

Onlinepizza växte fort och redan 2009 började Niklas Österberg fokusera på internationell expansion. Med tiden ledde detta till att visioner gick isär och att Niklas Österberg flyttade till Berlin och startade Delivery Hero.

Det tyska bolaget tog in kapital och kunde redan följande år köpa hela Onlinepizza i en kontantaffär som uppges ha landat på mellan 250 och 500 Mkr. 

"Jag återinvesterade mina pengar i Delivery Hero. Det gjorde även flera av de andra grundarna i Onlinepizza", säger Niklas Österberg, som då var delägare i båda bolag. 

Redan efter de första två åren fanns man i hela 40 länder.

Sedan dess har Delivery Hero vuxit i en rasande takt. Man har köpt bolag och man har expanderat metodiskt, stad för stad, i samtliga världsdelar. Redan efter de första två åren fanns man i hela 40 länder. Niklas Östberg och hans team har sedan starten tagit in över en miljard dollar i riskkapital. 

Bland bolagets dotterbolag kan nämnas Foodora, Hungryhouse, Talabat och Yemeksepeti. I slutet av förra året köptes även konkurrenten Foodpanda och i slutet av maj i år köptes kuwaitiska Carriage. Delivery Heros kurirer finns i dag i samtliga världsdelar.

Läs mer: Delivery Hero köper konkurrent i Kuwait 

”Lokal förankring har varit en framgångsfaktor för oss. Vår strategi har varit att behålla den lokala identitet och management-team samtidigt som vi stöttar dem med utveckling och marknadsföring”, säger Niklas Östberg.

Som vd vill han kunna ge stort förtroende till sina dotterbolag. 

”Vi tror att grundarna ofta är de som är bäst lämpade att fatta de strategiska besluten därför att de vet mer och har den lokala kunskapen och nätverken”, säger han.

Niklas Östberg säger att han är förvånad att Delivery Hero blev ett internationellt matimperium.

Det har varit ett målmedvetet arbete. Men Niklas Östberg säger ändå att han är förvånad att Delivery Hero blev ett internationellt matimperium värt många tiotals miljarder.

”Jag hade visserligen en stor vision tidigt. Men att det skulle bli på den nivå vi ser i dag hade jag inte trott. Delivery Hero är klart den största spelaren i dag och vi har nästan dubbelt så många beställningar som någon annan”, säger han.

En viktig partner har varit Rocket Internet, den tyska startupfabriken bakom Zalando, som fram till i förra veckan hade svenska Kinnevik som storägare och partner. Rocket Internet blev Delivery Heros största ägare 2015 och har sedan dess sålt två av sina konkurrerande mattjänster till Niklas Östberg. Vid sidan av dessa storaffärer har bolaget dock varit en förhållandevis passiv ägare utan representation i styrelsen.

Rocket Internet äger idag en tredjedel av Delivery Heros aktier. Andra tunga delägare är de amerikanska investerarna Insight Ventures, Putnam Investments, General Atlantic, Anchorage Capital Partners, Goldman Sachs och Luxor Capital Group. Även svenska Vostok New Ventures äger en liten andel på 0,4 procent.

Investeringen värderar Delivery Hero till cirka 38 miljarder kronor.

Nyligen köpte även den sydafrikanska investeraren Naspers cirka 10 procent av bolaget för 387 miljoner euro. Investeringen värderar Delivery Hero till cirka 38 miljarder kronor.

Denna värdering kan ses som en fingervisning inför den planerade noteringen på Frankfurtbörsen under sommaren. Prospektet väntas de närmaste veckorna och noteringen kan ske tidigast i juli. I samband med noteringen hoppas bolaget ta in knappt 4,4 miljarder kronor, genom en nyemission.

Om allt går väl blir noteringen den största av ett europeiskt techbolag på länge. Som jämförelse värderas den brittiska betaljätten Worldpay till 5 miljarder pund vid noteringen i slutet av 2015. Och den svenska spelutvecklaren King, bolaget bakom Candy Crush, värderades till 48 miljarder kronor vid sin notering i New York 2014.

”Delivery Hero är ett europeiskt bolag som är ledande inom en industri. Vi har byggt ett skalbart bolag som jag tror kan bli många gånger större än idag”, säger Niklas Östberg.

Det räcker med en uppgång på 25 procent för att Niklas Östberg ska bli en av Sveriges tech-miljardärer.

Han vill inte uppge hur stor hans egen ägarandel är. Men enligt en källa till Di Digital rör det sig om cirka 2 procent. Vid en värdering på 40 miljarder kronor motsvarar detta ett värde på 800 Mkr.

Om bolaget noteras till detta pris räcker det med en kursuppgång på 25 procent för att Niklas Östberg ska bli en av Sveriges knappt 30 tech-miljardärer (Läs listan här).

Även Erik Byrenius och flera av de andra grundarna och investerarna på Onlinepizza berikar sig när Delivery Hero noteras i Frankfurt. Deras individuella andelar kan dock räknas i bråkdelar av procent, enligt uppgift.

”Jag är fortfarande delägare i Delivery Hero och ser fram emot bolagets eventuella börsnotering", säger Erik Byrenius, som idag är tech-investerare inom nätverket Nordic Makers.

Läs mer: Här är Onlinepizza-grundarens nya nordiska ängelnätverk 


Fakta Delivery Hero

Grundades:
I Berlin 2011 av Niklas Östberg tillsammans med Lukasz Gadowski, Kolja Hebenstreit och Markus Fuhrmann

Anställda:
5000 personer

Finns i:
40 länder i Europa, Mellanöstern, Nordafrika, Latinamerika och Asien

Under 2016 gjordes 171 miljoner beställningar via plattformen


Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt kostnadsfria nyhetsbrev:
Foto:

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera