Cyklande måltidskurirer med värmeisolerade ryggsäckar på ryggen har blivit en vanlig syn i stadsmiljöer världen över. I Stockholm, Göteborg och Uppsala är Foodora störst. I Turkiet dominerar Yemeksepeti och i Hong Kong är Foodpanda en av de starkaste spelarna.
Samtliga bolag ägs av tyska Delivery Hero, en global hämtmatskung med ett nätverk av 150 000 restauranger i 40 länder i Europa och övriga världen. Bolaget spås få en värdering på 35-40 miljarder kronor när det noteras på Frankfurtbörsen senare i sommar.
Läs mer: Delivery Hero bekräftar börsplaner – vill ta in 4 miljarder
Delivery Hero gundades i Berlin 2011 av svensken Niklas Östberg, ihop med en handfull andra entreprenörer. Men egentligen började resan sex år tidigare då en grupp unga svenska entreprenörer drömde om att sälja pizza på nätet.
Gänget, med entreprenören Erik Byrenius (NTL) i spetsen, studerade vid Linköpings universitet. Från studentkorridoren startade de 2005 Onlinepizza.se, som snabbt blev störst på beställningar av pizzaleveranser på nätet. Niklas Östberg såg potentialen men då studenterna nekade honom att köpa in sig i bolagen grundade han den konkurrerande verksamheten Pizza.nu.
Läs mer: Sveriges 52 mäktigaste tech-investerare: Erik Byrenius
”Vi gick samman 2008 efter en del förhandlingar”, säger Niklas Österberg, idag vd på Delivery Hero.
Redan 2009 började Niklas Österberg fokusera på internationell expansion.
Onlinepizza växte fort och redan 2009 började Niklas Österberg fokusera på internationell expansion. Med tiden ledde detta till att visioner gick isär och att Niklas Österberg flyttade till Berlin och startade Delivery Hero.
Det tyska bolaget tog in kapital och kunde redan följande år köpa hela Onlinepizza i en kontantaffär som uppges ha landat på mellan 250 och 500 Mkr.
"Jag återinvesterade mina pengar i Delivery Hero. Det gjorde även flera av de andra grundarna i Onlinepizza", säger Niklas Österberg, som då var delägare i båda bolag.
Redan efter de första två åren fanns man i hela 40 länder.
Sedan dess har Delivery Hero vuxit i en rasande takt. Man har köpt bolag och man har expanderat metodiskt, stad för stad, i samtliga världsdelar. Redan efter de första två åren fanns man i hela 40 länder. Niklas Östberg och hans team har sedan starten tagit in över en miljard dollar i riskkapital.
Bland bolagets dotterbolag kan nämnas Foodora, Hungryhouse, Talabat och Yemeksepeti. I slutet av förra året köptes även konkurrenten Foodpanda och i slutet av maj i år köptes kuwaitiska Carriage. Delivery Heros kurirer finns i dag i samtliga världsdelar.
Läs mer: Delivery Hero köper konkurrent i Kuwait
”Lokal förankring har varit en framgångsfaktor för oss. Vår strategi har varit att behålla den lokala identitet och management-team samtidigt som vi stöttar dem med utveckling och marknadsföring”, säger Niklas Östberg.
Som vd vill han kunna ge stort förtroende till sina dotterbolag.
”Vi tror att grundarna ofta är de som är bäst lämpade att fatta de strategiska besluten därför att de vet mer och har den lokala kunskapen och nätverken”, säger han.
Niklas Östberg säger att han är förvånad att Delivery Hero blev ett internationellt matimperium.
Det har varit ett målmedvetet arbete. Men Niklas Östberg säger ändå att han är förvånad att Delivery Hero blev ett internationellt matimperium värt många tiotals miljarder.
”Jag hade visserligen en stor vision tidigt. Men att det skulle bli på den nivå vi ser i dag hade jag inte trott. Delivery Hero är klart den största spelaren i dag och vi har nästan dubbelt så många beställningar som någon annan”, säger han.
En viktig partner har varit Rocket Internet, den tyska startupfabriken bakom Zalando, som fram till i förra veckan hade svenska Kinnevik som storägare och partner. Rocket Internet blev Delivery Heros största ägare 2015 och har sedan dess sålt två av sina konkurrerande mattjänster till Niklas Östberg. Vid sidan av dessa storaffärer har bolaget dock varit en förhållandevis passiv ägare utan representation i styrelsen.
Rocket Internet äger idag en tredjedel av Delivery Heros aktier. Andra tunga delägare är de amerikanska investerarna Insight Ventures, Putnam Investments, General Atlantic, Anchorage Capital Partners, Goldman Sachs och Luxor Capital Group. Även svenska Vostok New Ventures äger en liten andel på 0,4 procent.
Investeringen värderar Delivery Hero till cirka 38 miljarder kronor.
Nyligen köpte även den sydafrikanska investeraren Naspers cirka 10 procent av bolaget för 387 miljoner euro. Investeringen värderar Delivery Hero till cirka 38 miljarder kronor.
Denna värdering kan ses som en fingervisning inför den planerade noteringen på Frankfurtbörsen under sommaren. Prospektet väntas de närmaste veckorna och noteringen kan ske tidigast i juli. I samband med noteringen hoppas bolaget ta in knappt 4,4 miljarder kronor, genom en nyemission.
Om allt går väl blir noteringen den största av ett europeiskt techbolag på länge. Som jämförelse värderas den brittiska betaljätten Worldpay till 5 miljarder pund vid noteringen i slutet av 2015. Och den svenska spelutvecklaren King, bolaget bakom Candy Crush, värderades till 48 miljarder kronor vid sin notering i New York 2014.
”Delivery Hero är ett europeiskt bolag som är ledande inom en industri. Vi har byggt ett skalbart bolag som jag tror kan bli många gånger större än idag”, säger Niklas Östberg.
Det räcker med en uppgång på 25 procent för att Niklas Östberg ska bli en av Sveriges tech-miljardärer.
Han vill inte uppge hur stor hans egen ägarandel är. Men enligt en källa till Di Digital rör det sig om cirka 2 procent. Vid en värdering på 40 miljarder kronor motsvarar detta ett värde på 800 Mkr.
Om bolaget noteras till detta pris räcker det med en kursuppgång på 25 procent för att Niklas Östberg ska bli en av Sveriges knappt 30 tech-miljardärer (Läs listan här).
Även Erik Byrenius och flera av de andra grundarna och investerarna på Onlinepizza berikar sig när Delivery Hero noteras i Frankfurt. Deras individuella andelar kan dock räknas i bråkdelar av procent, enligt uppgift.
”Jag är fortfarande delägare i Delivery Hero och ser fram emot bolagets eventuella börsnotering", säger Erik Byrenius, som idag är tech-investerare inom nätverket Nordic Makers.
Läs mer: Här är Onlinepizza-grundarens nya nordiska ängelnätverk
Fakta Delivery Hero
Grundades:
I Berlin 2011 av Niklas Östberg tillsammans med Lukasz Gadowski, Kolja Hebenstreit och Markus Fuhrmann
Anställda:
5000 personer
Finns i:
40 länder i Europa, Mellanöstern, Nordafrika, Latinamerika och Asien
Under 2016 gjordes 171 miljoner beställningar via plattformen
Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt kostnadsfria nyhetsbrev: