Hoppa till innehållet

Han lägger 20 miljoner på att Musk ska dumpa Trump

Riskkapitalisten Doug Derwin gör allt i sin makt för att Elon Musk ska klippa banden med Donald Trump. Han är beredd att lägga 2 miljoner dollar på sin ”dumpa Trump”-kampanj.

En av lastbilarna med Doug Derwins "resist"-kampanj.
En av lastbilarna med Doug Derwins "resist"-kampanj.Foto: Paul Kinney Productions

Doug Derwin har lyckats skrapa ihop en liten förmögenhet genom smarta investeringar och bestämde sig för att köpa en Tesla-bil i samband med att Donald Trump vann presidentvalet i USA. Men efter att ha blivit uppmärksammad på Tesla-vd:n Elon Musks inblandning i olika kommitéer tillsammans med den nyvalda presidenten ändrade han sig. 

Läs även: Elon Musk i möte med Donald Trump 

Han avbokade sin Tesla och började istället spendera bilpengarna på ett nytt projekt: Att få Elon Musk att dumpa Trump. Enligt Bloomberg började det med att Doug Derwin skänkte 150 000 dollar till välgörenhetsorganisationen ”American Civil Liberties Union”. Men det räckte inte. 

Bloomberg skriver också att Doug Derwin dessutom är den hemliga backaren bakom plakat som är placerade i närheten av Teslas huvudkontor och fabrik i Silicon Valley med budskapet: “Elon: Please dump Trump.” I måndags lanserade han även en hemsida ,“www.elondumptrump.com“, där han visar upp upprörda Tesla-ägare, klistermärken med “Elon: Dump Trump” och t-shirtar tryckta med budskapet ”Resist”.

Men Doug Derwin har djupare fickor än så. Han har sedan starten även lagt 500 000 dollar, motsvarande 4,5 miljoner kronor, på medieutrymme för sin kampanj. Det inkluderar reklamplatser i New York Times, Washington Post och San Francisco Chronicle som är planerade att publiceras den 23 april.

”Det värsta som kan hända är att jag förlorar en del pengar och kanske gör mig till en offentligt idiot”, säger han till Bloomberg. 

”Men för mig känns det rätt att motarbeta Trump på det sätt som jag kan.”

Elon Musk har länge arbetat för klimatfrågan vilket står i rak kontrast till vad Donald Trump har uttryckt offentligt. Därav även den kritik som har vänts mot att Elon Musk har besökt Trump Tower för att diskutera olika ämnen med USA:s nya president.

Elon Musk har tidigare uppgett att han tycker det är en bättre strategi att medverka bland Trumps rådgivare, eftersom han då kan ge en annan syn på olika frågor. 

Samtidigt är Tesla-vd:n världens mest beundrade techchef, enligt en omröstning bland 700 grundare av olika startups. Tesla Motors grundare kammade hem förstaplatsen för andra året i rad. 

Läs även: Elon Musk är den mest beundrade startup-grundaren 

Men Doug Derwin tror att Elon Musk bara förlorar i anseende om han fortsätter att samtala med Trump.

”Om Elon Musk avgår från rådet och talar ut mot vad Trump gör, då avblåser jag kampanjen” säger han till Bloomberg. 

Doug Derwin lovar samtidigt att donera 1 miljon dollar till en välgörenhetsorganisation som Elon Musk själv får välja. Villkoret är att Elon Musk sätter på sig en”Resist”-keps och twittrar att han är oense med Donald Trump när det gäller presidentens politik kring klimatförändringar. 

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera