Hoppa till innehållet

Han lanserar en digital veterinär 

Firstvet startar Sveriges första digitala veterinärklinik. Nu kan husdjursägare besöka veterinären direkt från vardagsrummet.

David Prien, vd för nystartade Firstvet.
David Prien, vd för nystartade Firstvet.

De senaste åren har en rad digitala vårdcentraler startats i Sverige. De mest kända är sannolikt Kry och Min Doktor.

”Vi fungerar likadant, fast för djur”, säger David Prien, grundare och vd för Firstvet.

Veterinärsbranschen har de senaste åren varit i fokus för uppköpsfonder som investerat tungt i sektorn. Men det har handlat om den typ av riskkapitalfonder som främst söker effektiviseringar, kapade kostnader och stordriftsfördelar. 

”Det som har hänt i veterinärbranschen har varit rent förvärvsfokuserat för den fysiska marknaden och branschen har halkat efter när det gäller digitalisering”, säger han.

Läs mer: Hundåren över för Vetzoo – dubblar omsättningen

Firstvet är en avknoppning från ehandlaren Vetzoo som säljer djurfoder. Vetzoo samlade tidigt på sig ett antal sajter kring djurvård som drar stor trafik men som inte haft någon tydlig affärsmodell förrän nu. Firstvet ägs, liksom Vetzoo, bland annat av investerarna Hans och Per Victor som också investerat i till exempel dj-appen Pacemaker och onlinecasinot Vera & John.

”Vi har upprättat ett nytt bolag för Firstvet och gjort en intern finansieringsrunda. Vi har också fått Vinnovas innovationsbidrag för att starta”, säger David Prien.

Planen är att lansera tjänsten i början av juli för att sedan rulla ut på allvar i höst. Man har redan tecknat avtal med försäkringsbolaget Svedea och rekryterat de första veterinärerna.

”Vi kommer att ha egna veterinärer, men också jobba med ett partnernätverk”, säger David Prien.

Tanken är att de digitala veterinärbesöken ska spara tid för djurägarna och även vara betydligt billigare än fysiska besök.

”Vi erbjuder ett första möte på 10–15 minuter för en tredjedel av priset för ett vanligt fysiskt besök. Det är betydligt billigare och gör att djurägarna snabbt kan skickas vidare till rätt specialist om det krävs. 

Läs mer: Snickers-tillverkaren köper träningsarmband för hundar

Firstvet lanserar i Sverige men hoppas på att snabbt kunna rulla ut i Norden och Europa uppbackade av huvudägarna Victor & Victor.

”I och med att det inte finns etablerade konkurrenter ser vi att vi bör göra en rask expansion i Europa”, säger David Prien. 

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera