”Instawork är en social marknadsplats för vardagsärenden. Det kan röra sig om bärhjälp, enkla transporter av Blocketköp, eller montering av bokhyllor eller Ikeamöbler”, säger Emil Ahmed, vd och grundare på Instawork.
Till vardags är Emil Ahmed produktansvarig på Kambi, en underleverantör av sportbokstjänster till bland annat Unibet. Instawork har han utvecklat på helger och kvällar tillsammans med sina två partners. Den ena, mjukvaruutvecklaren och it-entreprenören Tommy Jonsson, har byggt hela tjänsten på egen hand.
”Vi har alla heltidsjobb och familjer. Än så länge har vi inte tagit in något riskkapital”, säger Emil Ahmed.
Vi har några investerare i pipeline, både svenska och utländska.
Debatt: "Delningsekonomi är en väg in i vårt samhälle"
Han hoppas att tjänsten ska växa de kommande månaderna och att konceptet ska visa sig hållbart.
”Vi vill få in en massa ”workers” som vi kallar dem. Nästa steg blir att ansluta företag. De ska kunna använda Instawork om de exempelvis köpt 50 Ikeamöbler och behöver hjälp med monteringen. Vårt långsiktiga mål är att detta ska kunna bli ett första steg in på arbetsmarknaden för många”, säger Emil Ahmed, som har en civilingenjörsexamen från KTH.
Läs mer: Göteborgs Uber för bussar – vinnare i Venture Cup
Hittills har grundarna plöjt ner sin tid samt cirka 200.000 kronor i bolaget. De kommande månaderna hoppas man ta in såddkapital.
”Vi har några investerare i pipeline, både svenska och utländska. Vissa är etablerade affärsänglar som investerat i delningsbolag ute i Europa tidigare. I ett första skede vill vi ta in cirka 5 Mkr för att få fart på transaktionerna och bevisa konceptet”, säger Emil Ahmed.
Instawork tjänar pengar på tjänsten genom att ta ut en transaktionsavgift på 15 procent. Man har även planer om att erbjuda försäkringar, något som kan bli ytterligare en intäktskälla på sikt.
”Vi för diskussioner med försäkringbolag och hoppas kunna erbjuda försäkringar inom några månader”, säger Emil Ahmed.