Hoppa till innehållet

Han lanserar Uber för småjobb

Ett Uber för beställningar av småtjänster i vardagen. Så kan man beskriva appen Instawork som lanseras under måndagen.

Emil Ahmed, vd och grundare på Instawork.
Emil Ahmed, vd och grundare på Instawork.Foto: Instawork

”Instawork är en social marknadsplats för vardagsärenden. Det kan röra sig om bärhjälp, enkla transporter av Blocketköp, eller montering av bokhyllor eller Ikeamöbler”, säger Emil Ahmed, vd och grundare på Instawork.

Till vardags är Emil Ahmed produktansvarig på Kambi, en underleverantör av sportbokstjänster till bland annat Unibet. Instawork har han utvecklat på helger och kvällar tillsammans med sina två partners. Den ena, mjukvaruutvecklaren och it-entreprenören Tommy Jonsson, har byggt hela tjänsten på egen hand.

”Vi har alla heltidsjobb och familjer. Än så länge har vi inte tagit in något riskkapital”, säger Emil Ahmed.

Vi har några investerare i pipeline, både svenska och utländska.

Debatt: "Delningsekonomi är en väg in i vårt samhälle"

Han hoppas att tjänsten ska växa de kommande månaderna och att konceptet ska visa sig hållbart.

”Vi vill få in en massa ”workers” som vi kallar dem. Nästa steg blir att ansluta företag. De ska kunna använda Instawork om de exempelvis köpt 50 Ikeamöbler och behöver hjälp med monteringen. Vårt långsiktiga mål är att detta ska kunna bli ett första steg in på arbetsmarknaden för många”, säger Emil Ahmed, som har en civilingenjörsexamen från KTH.

Läs mer: Göteborgs Uber för bussar – vinnare i Venture Cup

Hittills har grundarna plöjt ner sin tid samt cirka 200.000 kronor i bolaget. De kommande månaderna hoppas man ta in såddkapital.

”Vi har några investerare i pipeline, både svenska och utländska. Vissa är etablerade affärsänglar som investerat i delningsbolag ute i Europa tidigare. I ett första skede vill vi ta in cirka 5 Mkr för att få fart på transaktionerna och bevisa konceptet”, säger Emil Ahmed.  

Instawork tjänar pengar på tjänsten genom att ta ut en transaktionsavgift på 15 procent. Man har även planer om att erbjuda försäkringar, något som kan bli ytterligare en intäktskälla på sikt.

”Vi för diskussioner med försäkringbolag och hoppas kunna erbjuda försäkringar inom några månader”, säger Emil Ahmed.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera