Hoppa till innehållet

Han låter dig klicka hem konst för 27 miljoner – i mobilen

E-handeln tuffar på i Sverige. I mobilen kan man klicka hem allt från kinesiska plastprylar för några kronor till dyra tv-apparater. Nu går det även att köpa konstverk för närmare 30 miljoner kronor.

Ett av Frank Stellas konstverk och Artworks grundare Henrik Kanekrans. Foto: Artworks. Kollage.
Ett av Frank Stellas konstverk och Artworks grundare Henrik Kanekrans. Foto: Artworks. Kollage.

”Man kommer att kunna klicka hem konst i miljonklassen. Det dyraste verket i utställningen ligger på 27 miljoner kronor", säger Henrik Kanekrans som är grundare och vd för den digitala konsttjänsten Artworks.

I samarbete med galleriet Wetterlings förhandsvisas i Artworks verk från den amerikanska konstnären Frank Stella som ska ställas ut i Stockholm senare i maj. Den som har en tjock plånbok kommer även kunna reservera verk från konstnären i appen.

”Vi vill göra Frank Stella mer populär i Sverige och bidra till att hjälpa galleriet att dra en större publik.”

Artworks lanserades i våras och finns som app och webbplats och samlar kommande och pågående konstutställningar i användarens närområde samtidigt som det går att reservera verk direkt i tjänsten.

Läs mer: Artworks vill bli ett Hemnet för svensk konst

Snittpriset för verk som finns till försäljning på Artworks brukar annars ligga mellan 10 000 till 75 000 kronor. Alltså betydligt lägre summor än ett Frank Stella-verk vanligtvis kostar.

”Att en helt främmande person skulle slinka in och hosta upp en miljon vid en första anblick är som att hitta en nål i en höstack. Men vi märker att i andra prisklasser så börjar vi koppla ihop konstälskare med konst som de inte tidigare tagit del av.”

Affärsmodellen fungerar som så att Artworks kurerar innehåll för exempelvis utställningar och i likhet med Hemnet tar en annonsavgift. Dessutom tar man ut en förmedlingsavgift i det fall att någon köper ett verk.

Förra året tog Artworks in fyra miljoner kronor för att bygga sin digitala plattform. Pengarna kommer från familjen Appelqvist som är grundare och delägare i Gina Tricot, familjen Rolf Lundström (NTL) som bland annat har ägande i Betsson, Net Ent och Göteborgs Auktionshus samt familjen Gyll.

Läs även: Besök Salvador Dalís konst – inne i tavlan

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera