Hoppa till innehållet

Han ska dra in 50 miljoner till sin konstnadsfria bokföringsapp

Göteborgsbolaget Bokio växer i raketfart genom att erbjuda gratis, automatiserad bokföring. Nu siktar man på att ta in 50 miljoner kronor i sin första stora kapitalrunda.

Viktor Stensson, vd och medgrundare på Bokio med åtta medarbetare i Göteborg.
Viktor Stensson, vd och medgrundare på Bokio med åtta medarbetare i Göteborg.Foto: Bokio

”Vi har redan en god dialog med både svenska och internationella riskkapitalbolag”, säger Viktor Stensson, vd och medgrundare på Bokio (NTL) med åtta medarbetare i Göteborg.

Bokio som startades 2014 och lanserade sin första produkt i augusti i fjol. Tanken är att locka användare genom att erbjuda gratis bokföring.

”Allt som datorer kan göra går ju mot att bli gratis. Vi erbjuder gratis, automatiserad bokföring på nätet och i mobilen till mindre företag, primärt inom tjänstesektorn. Ambitionen är att tjäna pengar på tjänsteförmedling inom banksektorn”, säger Viktor Stensson (NTL), som är 26 år gammal och tidigare jobbat som managementkonsult samt drivit egna bolag.

I framtiden vill vi erbjuda en helt digital ekonomichef.

Bokios tjänst funkar så att användaren fotograferar av eller scannar in sina kvitton och fakturor med mobilen och skickar in dem till Bokios AI-motor. Informationen sorteras och bokförs och användaren får sedan en färdig bokföring och deklaration, som användaren skickar till Skatteverket.

”I framtiden vill vi erbjuda en helt digital ekonomichef. Det ska vara möjligt att kommunicera med systemet och exempelvis prata med en digital röst som ger råd om utbetalningar av löner, när fakturor ska betalas med mera”, förklarar den unge vd:n som tog sin masterexamen från Handelshögskolan i Göteborg så sent som 2015.

Läs mer: Bokföringsstartupen Dooer tar in 40 miljoner kronor

Bolaget har idag drygt 5 000 småföretag bland användarna. Och tillväxten är stark.

”Vi växer med runt 5 procent per vecka. Generellt rör det sig om bolag med mellan 0 och 50 anställda”, säger Viktor Stensson.

Fram till nu har bolaget finansierats av de fyra grundarna: vd Viktor Stensson, teknikchef Mikael Eliasson, strategichef Joel Rozada och designansvarig Emma Rozada. Man har även tagit in 500 000 kronor från Vinnova och Chalmers Ventures.

Under första kvartalet nästa år hoppas man ta in en stor summa pengar i bolagets första stora kapitalrunda.

”Vi planerar att ta in 50 miljoner kronor i en a-runda under början av nästa år för att skala upp och internationalisera. Tanken är att detta belopp ska ta oss till lönsamhet”, säger Viktor Stensson.

Han uppger att bolaget redan har en god dialog med både svenska och internationella riskkapitalbolag.

”Vi har några saker att bevisa fram till jul. Sedan är det dags att ta några beslut om vilka investerare vi vill ta in pengar från. Det är viktigt att de bidrar med rätt kompetens och kontakter”, säger grundaren.

I år spår han att Bokio har intäkter på 700 000 kronor och har en förlust på 1,2 miljoner kronor.

”Just nu kommer våra intäkter från bokföringstjänster som vi gör på konsultbasis. Nästa år hoppas vi omsätta kring tio miljoner kronor på förmedling av tjänster till banksektorn. Det kan röra sig om krediter, försäkringar, fakturaförsäljning med mera”, säger Viktor Stensson.

NTL-länkarna i texten går till Nordic Tech List, en databas med investerarna och bolagen på den nordiska startupscenen.

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera