Hela 6,4 miljoner svenskar använder i dag mobilappen Swish, i många fall flera gånger i veckan. I de flesta fall rör det sig om enkla överföringar privatpersoner emellan. Men allt fler använder Swish för att betala i mindre butiker, på nätet och när de ska donera till organisationer. Idag är 200 000 företag anslutna till tjänsten.
Hittills har tillväxten rullat på för egen maskin. Swish drivs av Getswish AB, ett bolag som ägs gemensamt av Sveriges stora och mellanstora banker med merparten av alla svenskar som kunder. I grunden har det räckt med att erbjuda dem en enkel app och sedan låta nätverkseffekten sköta resten.
Tillväxten inom företag har fungerat på samma sätt, utan att komma lika långt. Nu vill vd Anna-Lena Wretman höja insatsen med en ordentlig marknadsföringsavdelning. Hon har därför rekryterat Pär Ekroth, som tidigare varit varumärkesansvarig på mediekoncernen Schibsted.
Läs mer: Bankgirots monopol hotat: Spår huggsexa om nordiskt jätteuppdrag
”Swish har ju byggts gemensamt av bankerna sedan starten hösten 2012 och fram till för 1,5 år sedan, då jag tillträdde som vd. Sedan dess har vi byggt upp ett eget bolag med 11 medarbetare. Vi har ett av Sveriges starkaste varumärke och ett av de mest rekommenderade. Nu gäller det att säkra upp varumärkes- och marknadsföringssidan", säger Anna-Lena Wretman.
Hon menar att Pär Ekroth ska hjälpa Swish nå ut tydligare och längre med för att öka användningen av Swish, inte minst bland företag.
Pär Ekroth blir Swishs första chef för marknadsföring och kommunikation. Tidigare har han varit varumärkesansvarig på Schibsted.
"Vi ska bland annat jobba mer med vår skyltning i butik. Idag ser man ju många handskrivna lappar med Swish-nummer som hänger vid kiosker och pizzerior", säger Pär Ekroth, som tillträder sin roll i slutet av sommaren.