Hoppa till innehållet

Han ska locka fler butiker till Swish

Bankernas betalapp Swish vill att fler butiker ska nyttja tjänsten. Nu rekryterar vd Anna-Lena Wretman sin första marknadschef i form av Pär Ekroth från Schibsted.

Swishs vd Anna-Lena Wretman rekryterar Pär Ekroth till rollen som marknadschef.
Swishs vd Anna-Lena Wretman rekryterar Pär Ekroth till rollen som marknadschef.Foto: Pressbild

Hela 6,4 miljoner svenskar använder i dag mobilappen Swish, i många fall flera gånger i veckan. I de flesta fall rör det sig om enkla överföringar privatpersoner emellan. Men allt fler använder Swish för att betala i mindre butiker, på nätet och när de ska donera till organisationer. Idag är 200 000 företag anslutna till tjänsten.

Hittills har tillväxten rullat på för egen maskin. Swish drivs av Getswish AB, ett bolag som ägs gemensamt av Sveriges stora och mellanstora banker med merparten av alla svenskar som kunder. I grunden har det räckt med att erbjuda dem en enkel app och sedan låta nätverkseffekten sköta resten.

Tillväxten inom företag har fungerat på samma sätt, utan att komma lika långt. Nu vill vd Anna-Lena Wretman höja insatsen med en ordentlig marknadsföringsavdelning. Hon har därför rekryterat Pär Ekroth, som tidigare varit varumärkesansvarig på mediekoncernen Schibsted.

Läs mer: Bankgirots monopol hotat: Spår huggsexa om nordiskt jätteuppdrag 

”Swish har ju byggts gemensamt av bankerna sedan starten hösten 2012 och fram till för 1,5 år sedan, då jag tillträdde som vd. Sedan dess har vi byggt upp ett eget bolag med 11 medarbetare. Vi har ett av Sveriges starkaste varumärke och ett av de mest rekommenderade. Nu gäller det att säkra upp varumärkes- och marknadsföringssidan", säger Anna-Lena Wretman.  

Hon menar att Pär Ekroth ska hjälpa Swish nå ut tydligare och längre med för att öka användningen av Swish, inte minst bland företag.

Pär Ekroth blir Swishs första chef för marknadsföring och kommunikation. Tidigare har han varit varumärkesansvarig på Schibsted. 

"Vi ska bland annat jobba mer med vår skyltning i butik. Idag ser man ju många handskrivna lappar med Swish-nummer som hänger vid kiosker och pizzerior", säger Pär Ekroth, som tillträder sin roll i slutet av sommaren. 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera