Börsnoterade Paradox Interactive når 1,5 miljoner aktiva spelare i månaden med sina spel. Bolaget har främst utvecklat spel för pc men i och med rekryteringen av spelveteranen Kim Nordström ska Paradox nu ta steget in på mobilmarknaden. Målet är att lansera sitt första avancerade mobilspel under 2018.
”Jag är inte här för att öka omsättningen med bara ett par procent. Uppnår jag ens en liten del av det jag vill så kommer det att göra skillnad rent affärsmässigt. Genom mobilsatsningarna hoppas vi både nå en bredare publik och göra ett stort avtryck i omsättningen”, säger Kim Nordström i en exklusiv intervju med Di Digital.
Läs även: Miljonregn över Paradox-ägarna
Kim Nordström har ett långt förflutet inom spelvärlden. Han har bland arbetat med att ta fram Playstation Mobile och Xperias spelsatsning, är en av grundarna till spelstudion Southend Interactive och han var även med och startade MTG:s första spelsatsning. Senast kommer han från King där han byggde upp spelbolagets Malmöstudio med cirka 100 anställda. För två veckor sedan började han på Paradox Interactive.
Jag är inte här för att öka omsättningen med ett par procent.
Spel i mobilen har traditionellt varit rätt enkla och vänt sig brett till allmänheten, så kallade ”casual-spel”. Exempel på sådana är bland andra Kings Candy Crush Saga, Nintendos Pokémon Go och Supercells Clash Royale.
Men det är inte dessa spel Paradox inspireras av när de nu skapar mobilspel. Man vill skapa en helt ny nisch.
”Vi kommer att bygga spel med mycket djup och komplexitet. Det finns ett större och större sug för sådana spel på mobilen även om marknaden ännu är rätt outvecklad.”
Under 2016 omsatte mobilspelsmarknaden 375 miljarder kronor, vilket är mer än en tredjedel av vad hela spelmarknaden är värd. Dessa miljarder vill nu Paradox ha en del av.
”King knäckte casual på mobilen. Vi vill göra detsamma för hardcore-spel. Sen om vi blir störst i världen är inte viktigast, utan mer att vi tar en stor del av marknaden”, säger Kim Nordström.
Läs även: Svenska spelbolag värderas till 60 miljarder
För de inbitna spelarna av mer djuplodade spel, så kallade hardcore-games, har det inte funnits mycket att hämta på mobilen. Enligt Kim Nordström är det endast ett fåtal studior som har försökt att göra avancerade mobilspel, bland dem anser han att spelstudion Blizzard Entertainment är en av få som har lyckats.
”Genom att göra mobilspel som bygger på Paradox varumärken och känsla kommer vi att först och främst vända oss till vår befintliga publik. Hardcore-spelare spenderar mycket mer än andra men är också de mest svårflörtade när det gäller mobilspel. Efter att vi har lyckats nå dem blir det lättare att nå ut bredare”, säger Kim Nordström.
Hardcore-spelare spenderar mycket mer på spel än andra men är också de mest svårflörtade när det gäller mobilspel.
Bolaget är öppet för samarbeten med andra studior när de påbörjar utvecklingen av tre–fem spel i år. Samtidigt letar man personal för att bygga sitt eget utvecklingsteam. Att satsa nytt innebär alltid risker, men Kim Nordström känner sig trygg med beslutet.
”Det är definitivt hög risk, men jämfört med vad bolaget hade kunnat satsa på i övrigt, som exempelvis VR, innebär mobilspel en lägre risk”, säger Kim Nordström.
Paradox som värderades till 3,5 miljarder kronor vid noteringen på First North i maj i fjol har i dag ett börsvärde på 5,5 miljarder kronor. Aktien handlades under torsdagen för runt 53 kronor, en kursstegring med 57 procent jämfört med teckningskursen. Som mest handlades bolagets aktie för 65 kronor i september. Följ kursen här.
Läs även: Paradox-miljardären investerar 100 miljoner i startupbolag