Hoppa till innehållet

Han ska ta Paradox ”hardcore”-spel till mobilen

Den svenska speljätten Paradox har nått en miljonpublik med sina PC-spel. Nu avslöjar bolaget detaljerna kring sin mobilsatsning.

Kim Nordström ska ta Paradox spel till mobilen.
Kim Nordström ska ta Paradox spel till mobilen.Bild: Amanda Lindström

Börsnoterade Paradox Interactive når 1,5 miljoner aktiva spelare i månaden med sina spel. Bolaget har främst utvecklat spel för pc men i och med rekryteringen av spelveteranen Kim Nordström ska Paradox nu ta steget in på mobilmarknaden. Målet är att lansera sitt första avancerade mobilspel under 2018.

”Jag är inte här för att öka omsättningen med bara ett par procent. Uppnår jag ens en liten del av det jag vill så kommer det att göra skillnad rent affärsmässigt. Genom mobilsatsningarna hoppas vi både nå en bredare publik och göra ett stort avtryck i omsättningen”, säger Kim Nordström i en exklusiv intervju med Di Digital. 

Läs även: Miljonregn över Paradox-ägarna 

Kim Nordström har ett långt förflutet inom spelvärlden. Han har bland arbetat med att ta fram Playstation Mobile och Xperias spelsatsning, är en av grundarna till spelstudion Southend Interactive och han var även med och startade MTG:s första spelsatsning. Senast kommer han från King där han byggde upp spelbolagets Malmöstudio med cirka 100 anställda. För två veckor sedan började han på Paradox Interactive.

Jag är inte här för att öka omsättningen med ett par procent.

Spel i mobilen har traditionellt varit rätt enkla och vänt sig brett till allmänheten, så kallade ”casual-spel”. Exempel på sådana är bland andra Kings Candy Crush Saga, Nintendos Pokémon Go och Supercells Clash Royale. 

Men det är inte dessa spel Paradox inspireras av när de nu skapar mobilspel. Man vill skapa en helt ny nisch.

”Vi kommer att bygga spel med mycket djup och komplexitet. Det finns ett större och större sug för sådana spel på mobilen även om marknaden ännu är rätt outvecklad.” 

Under 2016 omsatte mobilspelsmarknaden 375 miljarder kronor, vilket är mer än en tredjedel av vad hela spelmarknaden är värd. Dessa miljarder vill nu Paradox ha en del av.

”King knäckte casual på mobilen. Vi vill göra detsamma för hardcore-spel. Sen om vi blir störst i världen är inte viktigast, utan mer att vi tar en stor del av marknaden”, säger Kim Nordström. 

Läs även: Svenska spelbolag värderas till 60 miljarder  

För de inbitna spelarna av mer djuplodade spel, så kallade hardcore-games, har det inte funnits mycket att hämta på mobilen. Enligt Kim Nordström är det endast ett fåtal studior som har försökt att göra avancerade mobilspel, bland dem anser han att spelstudion Blizzard Entertainment är en av få som har lyckats.

”Genom att göra mobilspel som bygger på Paradox varumärken och känsla kommer vi att först och främst vända oss till vår befintliga publik. Hardcore-spelare spenderar mycket mer än andra men är också de mest svårflörtade när det gäller mobilspel. Efter att vi har lyckats nå dem blir det lättare att nå ut bredare”, säger Kim Nordström.

Hardcore-spelare spenderar mycket mer på spel än andra men är också de mest svårflörtade när det gäller mobilspel.

Bolaget är öppet för samarbeten med andra studior när de påbörjar utvecklingen av tre–fem spel i år. Samtidigt letar man personal för att bygga sitt eget utvecklingsteam. Att satsa nytt innebär alltid risker, men Kim Nordström känner sig trygg med beslutet.

”Det är definitivt hög risk, men jämfört med vad bolaget hade kunnat satsa på i övrigt, som exempelvis VR, innebär mobilspel en lägre risk”, säger Kim Nordström. 

Paradox som värderades till 3,5 miljarder kronor vid noteringen på First North i maj i fjol har i dag ett börsvärde på 5,5 miljarder kronor. Aktien handlades under torsdagen för runt 53 kronor, en kursstegring med 57 procent jämfört med teckningskursen. Som mest handlades bolagets aktie för 65 kronor i september. Följ kursen här

Läs även: Paradox-miljardären investerar 100 miljoner i startupbolag 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera