Annons

Han skapade mångmiljonsuccé – bygger nytt framgångsspel

Emil Bengtsson och Dennis Gustafsson driver Tuxedo Labs.
Emil Bengtsson och Dennis Gustafsson driver Tuxedo Labs. Foto: Jenny Leyman (Sydsvenskan).
Den skånska spelprofilen Dennis Gustafsson är tillbaka på världens topplistor igen, nu med ”Teardown” som går ut på att planera ett så effektivt inbrott som möjligt. Hajpen bakom spelet föddes på Twitter. ”Det vore kul att ha en studio, men jag vill inte driva den. Jag vill bara göra spel”, säger han.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Spelstudion Mediocre var länge en av Malmös stora spelsuccéer, efter att mobilspelet ”Smash hit” blev en världshit med över 100 miljoner nedladdningar.

På toppen 2014 blev mer än hälften av bolagets intäkter till ren vinst, röreleresultatet skrev till 16,8 miljoner kronor på en omsättning om 32 Mkr.

Men samtidigt som de skulle släppa spelet ”Pin Out” under 2016 meddelade duon Dennis Gustafsson och Henrik Johansson att de skulle gå skilda vägar.

I dag fyra år senare driver Henrik Johansson studion Long Hand Electric som arbetar på drömutforskarspelet ”Overlook Trail”, medan Dennis Gustafsson driver Tuxedo Labs.

Turexo Labs seglade för ett par veckor sedan upp som etta på plattformen Steams försäljningstopplista när de släppte spelet ”Teardown” för så kallad ”early access”.

En stor anledning till uppmärksamheten kring ”Teardown” är Twitter. Malmös största spelföretag Massive Entertainment har i dag runt 40 000 följare på Twitter och mångfaldigt prisbelönade Simogo har runt 10 000. Men lilla okända Tuxedo Labs har över 88 000.

”Jag började lägga ut bilder på Twitter och har nu samlat ihop en stor skara intresserade där och de har i sin tur bildat egna communities. Så spelet har fått en hel del hajp redan innan release”, säger Dennis Gustafsson.

Hur är det jämfört med Mediocre-släppen?

”Stor skillnad. Trots att vi då hade många fler kunder hörde vi inte ett knyst från dem. Här är de betydligt färre, men enormt mycket mer kommunikation och feedback”, säger Dennis Gustafsson.

Vad går ”Teardown” ut på?

”Man driver en rivningsfirma som går lite dåligt och därför börjar man ta suspekta uppdrag från olika uppdragsgivare. I början ska man bara riva grejer, men sen övergår det i att man ska stjäla saker”, berättar Dennis Gustafsson.

Spelet består av olika banor där man får en miljö och ett inbrottsuppdrag. Hur man tar sig an det är helt upp till spelaren. Man kan förbereda varje uppdrag hur länge som helst, men när larmet väl går ska själva inbrottet utföras så effektivt som möjligt så att man hinner undan innan polisen kommer.

Medan många andra speltillverkare släpper spelet när det är helt klart har idén varit här att släppa spelet till intresserade användare trots att alla nivåerna inte är klara.

”Vi vill påverkas av folks åsikter. Vi har inte ens spikat helt hur spelet ska utvecklas nu. Vi vill att folk ska kunna skapa egna banor i spelet och sen kunna dela dem i spelet, så vi tittar på det nu”, säger Dennis Gustafsson.

Hur länge till ska ni fortsätta?

”Vi har sagt minst ett år till, men det beror mycket på den feedback vi får och åt vilket håll spelet drar”, säger Dennis Gustafsson, som tillsammans med utvecklarkollegan Emil Bengtsson har skapat spelet.

En stor utmaning nu är att Tuxedo Labs inte har ett kontor, utan alla jobbar hemifrån.

”Det har varit positivt i coronatider, men det börjar bli lite problematiskt nu när vi vill nyanställa att vi inte har ett kontor där vi kan sitta tillsammans.”

Är målet att skapa en riktig studio?

”Det är lite oklart. Jag skulle nog tycka att det vore kul att ha en studio, men jag vill inte driva den. Jag vill bara göra spel”, säger Dennis Gustafsson.

Spelet "Teardown" går ut på att man ska planera inbrott för att sedan kunna utföra dem på ett så snabbt och effektivt sätt som möjligt när väl larmet gått. Det kan handla om att med hjälp av fordon ta sig in i byggnader eller att spränga väggar.
Spelet "Teardown" går ut på att man ska planera inbrott för att sedan kunna utföra dem på ett så snabbt och effektivt sätt som möjligt när väl larmet gått. Det kan handla om att med hjälp av fordon ta sig in i byggnader eller att spränga väggar. Foto: Press.

Artikeln är skriven av Dagens industris och HD Sydsvenskans gemensamma ekonomiredaktion i Skåne. 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer