Hoppa till innehållet

Han tankar fler Paradox-aktier

För Fredrik Wester, vd och grundare av dataspelsbolaget Paradox, räcker inte aktier för 1,8 miljarder kronor i egna bolaget. Under en kursdipp i förra veckan passade han på att snappa upp ytterligare Paradox-aktier för drygt två miljoner kronor.

 

Fredrik Wester, grundare och vd för Paradox.
Fredrik Wester, grundare och vd för Paradox.Bild: Jack Mikrut

Fredrik Wester är största ägare i Paradox då han äger strax över 33 procent av bolaget. Den ägarandelen utökades i torsdags förra veckan, efter en dipp i kursen. Då köpte Fredrik Wester drygt 41.000 aktier till ett totalt värde på drygt 2 Mkr, framgår det av Finansinspektionens insynslista.

Läs mer: Så mycket steg Paradox försäljning

Paradox släppte kvartalsrapport i måndags förra veckan och som Di Digital rapporterade steg både försäljningen och vinsten. Men för aktiemarknaden räckte inte siffrorna och Paradox-aktien sjönk med 5 procent på rapportdagen och ytterligare 2 procent dagen efter. Fredrik Wester gjorde i stället uppenbarligen tolkningen att reaktionen på börsen var överdriven och att det var köpläge då han köpte över 41 000 Paradox-aktier.

Men aktieköpet är förhållandevis litet då Fredrik Wester sedan tidigare äger över 35 miljoner aktier i Paradox som är värda strax under 1,8 miljarder kronor.

Paradox har varit en succé sedan börsnoteringen i maj. Teckningskursen var 33 kronor och på måndagen handlas strax över 50 kronor, en ökning med över 50 procent. På kuppen har Fredrik Wester blivit miljardär.

Läs mer: Fredrik Wester berättar om succénoteringen

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera