Hoppa till innehållet

Han vill få dig att äta labb-odlade köttbullar

Framtidens köttindustri odlar såväl oxfiléer som fläskotletter och köttfärs direkt i laboratorium. Det säger Uma Valeti, grundare av det superhajpade foodtech-bolaget Memphis Meats.

Uma Valeti, grundaren av hajpade Memphis Meats, talar på Sthlm Tech Fest.
Uma Valeti, grundaren av hajpade Memphis Meats, talar på Sthlm Tech Fest.Foto: Patrik Olsson.

Vi människor älskar kött, och vi äter allt mer av det. Köttkonsumtionen i världen ökar stadigt år för år. Det medför stora klimatutmaningar, då köttproduktion är både dyr, energikrävande och en stor källa till växthusgaser. 

Ett av många startupföretag som ser en affärsmöjlighet där är San Francisco-baserade Memphis Meats. Bolaget, som grundades för ett drygt år sedan, har utvecklat en metod för att “odla” såväl nöt- som fläskkött från djurceller i laboratorium.

Priserna faller väldigt fort. För ett par år sedan hade det kostat 350 000 dollar att göra en hamburgare med vårt kött.

”Vi försöker förändra en industri som är i desperat behov av innovation. Sättet som vi producerar kött på i dag är inte hållbart, och det vet köttindustrin om”, säger Uma Valeti, grundare och vd på Memphis Meats, under en blixtvisit i Stockholm på konferensen Sthlm Tech Fest. 

Till skillnad från företag som Impossible Foods och Beyond Meat, som utvecklar växtbaserade köttersättningar, är Memphis Meats mål inte att få oss att sluta äta kött. Snarare tvärtom. Uma Valeti tror på en framtid där vi människor äter minst lika mycket kött som idag, men utan att några djur behöver sätta livet till. 

“Jag älskar kött. I nästan alla kulturer spelar kött, och att laga kött tillsammans, en viktig roll. Vi vill bevara allt det där. Men vi vill att man ska kunna göra det på ett hållbart sätt. Vår teknik är enormt mycket mer energisnål än vanlig köttproduktion”, säger Uma Valeti i en intervju med Di Digital.

Han har en bakgrund som hjärtläkare. Bolagets övriga grundare var tidigare forskare i stamcellsteknik och biomedicin. 

Y027yLT2QY0

Memphis Meats teknik befinner sig fortfarande på ett tidigt prototypstadium. Framför allt är den dyr. I en av bolagets tidiga reklamfilmer lagar man en ensam köttbulle av Memphis Meats-kött och serverar den till en till synes nöjd middagsgäst.

“Den köttbullen kostade drygt 1000 dollar”, säger Uma Valeti. 

“Men priserna faller väldigt fort. För ett par år sedan hade det kostat 350 000 dollar att göra en hamburgare med vårt kött. I takt med att vi skalar upp kommer kostnaderna falla ännu mer”, fortsätter han.

Industrin vet att dess nuvarande affärsmodell inte är hållbar.

Inom fem år räknar han med att Memphis Meats kött ska finnas ute på marknaden – till en början på utvalda restauranger, längre fram i vanliga snabbköp – och då till ett “något högre pris” än vad vanligt kött kostar. 

Inom tio år räknar bolaget med att dess laboratorieodlade kött är billigare än det från “riktiga” kossor och grisar. 

“Allt handlar om att skala upp. Då sjunker kostnaderna dramatiskt. Våra labb kan i teorin placeras var som helst i världen, så vi kan odla lokalt och slippa dyra djurtransporter”, säger Uma Valeti. 

Utifrån är det lätt att föreställa sig hur köttindustrin kommer slåss med näbbar och klor mot uppstickare som Memphis Meats, givet att bolagets teknik håller vad den lovar. Bara i USA säljs kött för hundratals miljarder dollar varje år. 

Uma Valeti håller inte med. Han tror på samarbete med den etablerade köttindustrin: 

“Vi har redan kontakt med flera stora köttproducenter. Industrin vet att dess nuvarande affärsmodell inte är hållbar. Lagar och regler tvingar fram mer småskaligt jordbruk och dyrare kött. Laboratorieodlat är det bästa sättet för köttindustrin att fortsätta växa”, säger han.

Memphis Meats har tagit in blygsamma 3,2 miljoner dollar, motsvarande drygt 27 Mkr, i finansiering sedan starten. 

“Vi kommer ta in en betydligt större summa pengar inom sex månader”, säger Uma Valeti. 

Läs även: Du vet väl att Di Digital har en egen foodtech-blogg? Missa inte Internet of Food!

Har du missat rapporteringen från Sthlm Tech Fest? Läs våra artiklar här.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera