Hoppa till innehållet

Han vill ge de lägre ligorna plats i rampljuset

Sportswik vill lyfta ligorna som sällan hamnar i de traditionella sportkanalerna. Nu hoppas bolaget på vinst i finalen i Di Digital Startup Tour.

Martin Wiklund, medgrundare och vd för Umeå-bolaget Sportswik är en av finalisterna i Di Startup Tour.
Martin Wiklund, medgrundare och vd för Umeå-bolaget Sportswik är en av finalisterna i Di Startup Tour.Foto: Amanda Lindgren

Sportjournalistik och sporttjänster fokuserar nästan uteslutande på de stora lagen och ligorna. Det kan göra det svårt för mindre lag att nå ut till sina supporters. Appen Sportswik (NTL) är en plattform som låter mindre lag och idrottare fota, filma och rapportera live från egna matcher och tävlingar. Bolaget fick nyligen in TV4-gruppen som delägare.

I oktober medverkade bolaget i pitchtävlingen Di Startup Tour Umeå, där en jury bestående av representanter från bland andra EQT Ventures, Northzone och Industrifonden valde ut Sportswik, Smart Video och Elastisys till en andra omgång. 

Läs även: Fullt hus när Di Digital Startup Tour intog Umeå

Trots hård konkurrens var det Sportswik som fick publikens förtroende att representera Umeå i finalen av Startup Tour på torsdagen. Då kommer Sportswik att tävla mot Göteborgsbolaget 1928 Diagnostics (NTL), Linköpingsbolaget Amra (NTL), Malmös Fieldly (NTL) och vinnaren av deltävlingen i Stockholm.

”Det känns fantastiskt kul att få publikens gillande. Vi fick bra feedback från investerarna. Nu gäller det att dansa på den stora scenen i Stockholm också”, sa Martin Wiklund, medgrundare och vd på Sportswik, efter vinsten i Umeå.

Läs även: Techbolaget Amra såg affärsidén i ”Super Size Me”

Det var efter ett besök på konferensen Techcrunch Distrupt i Silicon Valley som Martin Wiklund bestämde sig för att satsa på sin eget bolag. Han hade tidigare erfarenhet av konsultarbete och arbetade då som startupcoach på Uminova i Umeå.

”Det var där jag fick höra att om man ska lyckas med något måste man verkligen gilla det man gör. I mitt hjärta har jag alltid brunnit för sport. Så på flyget hem från Silicon Valley skrev jag upp hela affärsidén. Sen var det bara att köra. Men det finns lättare sätt att tjäna pengar”, säger Martin Wiklund.

Läs även: Startup Tour-finalisten 1928 Diagnostics vill rädda antibiotikan

Efter att ha tagit in närmare 3 miljoner kronor av affärsängeln Jan Snygg och Almi Invest under våren 2015, fick Sportswik in ytterligare en delägare i mars i år. Då investerade TV4 10 miljoner kronor i bolaget.

”Vi hade förmånen att kunna välja mellan olika investerare och olika spår. Med TV4 som delägare får vi förutom pengar mycket mer i paketet”, säger Martin Wiklund. 

Förutom synlighet i TV4:s kanaler kan Sportswik innehåll även integreras i tv-jättens nätverk.

”Veckans mål behöver inte alls vara gjort i allsvenskan, utan kanske i en av ligorna på lägre nivå. På det här sättet kan vi hjälpa till att demokratisera sporten.”

Läs även: Utmanarbolaget Fieldly vill damma av byggbranschen

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera