Annons

Har SAS i ryggen – då ska svenskens elflygplan lyfta

Flygingenjören Anders Forslund vill producera elflygplan i Sverige.
Flygingenjören Anders Forslund vill producera elflygplan i Sverige.
Flygingenjören Anders Forslund har storslagna planer på att ha ett elflygplan klart för marknaden år 2025. Med sig har han flygbolagen SAS, BRA och Widerøe som stöttar initiativet. Just nu deltar han i den prestigefyllda acceleratorn Y Combinator i Silicon Valley.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

(Di Digital/Silicon Valley) Häromdagen träffade Anders Forslund sin första potentiella investerare över en frukost i Mountain View, en av de små städerna som ligger i Silicon Valley.

Han har sedan i januari i år deltagit med sitt bolag Heart Aerospace i den prestigefyllda startupacceleratorn Y Combinator, med alumner som Airbnb, Dropbox, Reddit, där han kom in på andra försöket.

”Det är 1,7 procents chans att komma in. Det var 12 000 bolag som sökte till den här omgången och de tog in 205, vilket var rekordmånga”, säger Anders Forslund.

Totalt sju svenska startupbolag har tagit plats i det tre månader långa programmet sedan starten 2005, varav två i den här omgången. 

Det har varit en intensiv tid och i nästa vecka tar entreprenörerna examen på den så kallade ”demo day”, där de presenterar sina bolag inför tunga investerare. 

Läs också: Y Combinator från insidan: ”Det känns lite som i serien Silicon Valley” 

En del av dem får handslag på investeringar redan samma dag. Anders Forslund hoppas kunna stänga en såddinvestering i storleken runt en miljon dollar, motsvarande runt 9 miljoner kronor, under de kommande veckorna.

Men det kommer att krävas mycket större investeringar än så i kommande kapitalrundor. Utan att vilja gå in på specifika siffror, säger han att det totalt rör sig om ett miljardprojekt i svenska kronor för att producera ett certifierat elflygplan.

Passagerarflygplanet han vill bygga ska drivas med batterier, vara anpassat för 19 passagerare samt två piloter och kunna flyga en sträcka på upp till 400 kilometer. Den sträckan är tillräcklig för att trafikera en tredjedel av inrikestrafiken i Sverige och Anders Forslund satsar initialt främst på Skandinavien.

Förutom i Sverige ser han en stor marknad i Norge, där Nordnorge är beroende av inrikesflyg. Norrmännen har ett uttalat mål att alla flygplan ska vara eldrivna 2040, men där finns dock, så vitt han vet, inga initiativ till att bygga själva elflygplanen.

I Sverige är målen inte lika uttalade som i Norge, men Regeringen har gått ut och sagt att Sverige ska sträva mot att bli fossilfritt senast 2045.

Heart stöttas nu av de svenska flygbolagen SAS och BRA, och Anders Forslund hoppas att de kommer bli framtida kunder av elflygplan.

”Vi flyger i dag ett antal rutter som är kortare än 400 km och som potentiellt kan ersättas med elflygplan av lämplig storlek. Därför är det här ett intressant projekt som vi självklart stöttar”, säger Lars Andersen Resare, hållbarhetschef på SAS.

Även BRA ser liknande möjligheter:

”Vi är övertygade om att inrikesflyget kommer att behövas även i framtiden. Med korta flygsträckor, regionala behov av täta tidtabeller och enkel logistik är det här som reguljärt elflyg kan bli verklighet först”, säger Anna Soltorp, hållbarhetschef på BRA.

Det norska flygbolaget Widerøe har också visat intresse och kommer att byta ut stora delar av sin flygplansflotta fram till 2030, främst till elflygplan och elhybridflygplan. 

Läs också: Dubais plan – flygande taxibilar och hyperloop 

Anders Forslund tror mycket på Sverige som produktionsland av elflygplan. Hans arbetstes är att bygga flygplanet i Linköping och ta fram en elektrisk drivlina i Göteborg.

”Sverige är unikt i flygbranschen. Det är bara en handfull länder i världen som har lyckats kombinera utveckling av civilflyg och stridsplan, och Sverige är ett av dem”, säger Anders Forslund.

Jag är ingen serieentreprenör som vill doppa fötterna i det här och sedan gå vidare till nästa grej.

Han har själv en bakgrund från teknisk fysik på Chalmers, har totalt läst på tio universitet däribland MIT i Boston och har disputerat inom flygutveckling.

Heart har sitt ursprung i forskningsprojektet ELISE, Elektrisk Lufttransport i Sverige, som Anders Forslund tog initiativet till för ganska exakt ett år sedan. I det jobbar han tillsammans med forskare från fem tekniska universitet, det statliga forskningsinstitutet Rise, kompositföretaget Elikomposit och startupbolaget Abtery som utvecklar elmotorer och batterier. SAAB, brittiska GKN Aerospace, Luftfartsverket och arbetsgivarförbundet Svenska Flygbranschen är rådgivare till projektet.

ELISE har fått finansiering med en halv miljon kronor från innovationsmyndigheten Vinnovas projekt Utmaningsdriven Innovation. Den svenska innovationsmodellen fungerar så att statliga intäkter ska matchas med kapital från bolagens sida och det är där Y Combinator kommer in. Mot 7 procent av aktierna investerar de 150 000 dollar, motsvarande drygt 1,4 miljoner kronor, i alla bolag som deltar i programmet.

”Jag är ingen serieentreprenör som vill doppa fötterna i det här och sedan gå vidare till nästa grej om det inte fungerar. Jag är flygplansingenjören som vill bygga elflygplan. Sedan får jag hitta vägarna för att snabbt nå fram till det här målet och då är Y Combinators nätverk ovärderligt”, säger Anders Forslund.

Det finns en stor medvetenhet i vårt land kring flygets klimatpåverkan och vi borde använda det.

Heart har sitt säte i Göteborg och består än så länge av Anders Forslund och Klara Andreasson, men planen är att inom kort anställa ett tiotal personer. 

På frågan om tidsplanen med ett leveransklart certifierat elflygplan för marknaden år 2025 är realistisk svarar Anders Forslund med att säga att civilflygplanet Saab 2000 gick från ”penna till luften” på tre år.

Läs också: Deras drönare ska flyga blod mellan sjukhus 

Men frågan om elflyg är inte helt okontroversiell. Bara de senaste månaderna har det skrivits flera debattartiklar som talar emot fenomenet. Anders Forslund tillsammans med kollegan Mauritz Andersson från ELISE-projektet har svarat. Enligt dem handlar det om missuppfattningar från kritikernas sida.

Dels handlar det om att det skulle vara fysiskt omöjligt, vilket Anders Forslund dementerar och säger att han själv har flugit i ett mindre elflygplan. Ett annat argument är att det ändå inte skulle göra någon skillnad för klimatet, då elflygen bara skulle kunna flyga korta sträckor.

”Men 40 procent av utsläppen från flygplan är från kortdistansflyg”, menar Anders Forslund.

Den tredje missuppfattningen, enligt honom, är att utvecklingen ska hända av sig själv.

”Vi måste lägga grunden för det här redan nu och det finns ett fönster för Sverige att vara delaktiga i det. Det finns en stor medvetenhet i vårt land kring flygets klimatpåverkan och vi borde använda det för att skapa en ny infrastruktur kring flyget i Sverige och bygga en exportindustri”, säger han.

En annan kritik mot eldrivna transportsätt är att batterier är miljövidriga. Men det som krävs i batteridrift tycker Anders Forslund är marginellt i förhållande till att flyget kan förflytta 100 personer om dagen med motsvarande fyra Tesla-batterier.

”Elflyget har potential att bli både det mest miljövänliga och det mest effektiva transportsättet”, säger Anders Forslund.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies