Hoppa till innehållet

Han vill slå mynt av företagsaffärer: ”Plattformen är en schweizisk armékniv”

Startupbolaget Payer vill bli ett sorts Klarna för e-handel mellan företag. Nu tar grundaren Peder Berge in externt kapital för att lägga i nästa växel. ”Vi förväntas omsätta cirka 12 miljoner kronor 2019”, säger han.

Peder Berge har grundat Payer.
Peder Berge har grundat Payer.Foto: Press.

Redan 2007 grundade Peder Berge betalteknikbolaget Payer. Länge levererade man tjänster till alla olika typer av e-handlare och utmanade därmed aktörer som Klarna.

”På den marknaden finns det en mycket stor konkurrens. Det är många bolag som vill komma åt konsumenterna, inte minst genom att erbjuda krediter”, säger Peder Berge.

Omsättningen lyfte aldrig på allvar och för drygt tre år sedan valde Payer att ställa om sin verksamhet. 

Nu har Payer specialiserat sig på att leverera betalsystem för företag som säljer till andra företag – det vill säga B2B. 

”Vi började bygga ett helt nytt tekniskt system, vilket så klart var lite läskigt. Men det behövdes för att kunna hantera de komplexa behov som finns för handel mellan bolag”, säger Peder Berge, och kallar plattformen för en ”schweizisk armékniv” som anpassas efter kundens önskemål.

Företag som handlar på nätet vill nästan uteslutande få en faktura i stället för att till exempel betala direkt med kort, vilket privatpersoner föredrar i större utsträckning.

”På ett företag har många olika anställda rätt att göra beställningar och det finns ofta flera leveransadresser. Riskerna är också betydligt större eftersom ett bolag alltid kan gå i konkurs, och man vill ogärna sälja vidare obetalda fakturor till olika finansieringsbolag. På så vis skiljer det sig mycket åt från konsumentmarknaden”, säger Peder Berge.

Nyligen fick Payer ett uppgraderat tillstånd från Finansinspektionen, som betalningsinstitut, vilket gör att de numera får hantera volymer över 3 miljoner euro varje månad. Tidigare var det ett maxtak som begränsade Payers tillväxt, enligt Peder Berge.

Läs mer: Svenska doldisbolagen går samman – vill utmana Klarna 

Ingen betalaktör i Sverige gör precis det vi gör.

Payer har i dag drygt 300 kunder. Några som använder sig av deras betalsystem är Worksystem som säljer inredning till arbetsfordon, det börsnoterade teknikföretaget Touchtech och designföretaget Beleco.

”Vår plattform är möjlig för alla typer av branscher”, säger han.

Självt noterade Payer intäkter på 7,3 Mkr i fjol och gjorde en förlust på drygt 0,5 Mkr. Bolaget tar en andel av varje transaktion som sin förtjänst.

”Vi förväntas omsätta cirka 12 miljoner kronor 2019 och hoppas kunna hålla samma tillväxttakt framåt”, säger Peder Berge.

Hur ser konkurrensen ut?

”Många av bolagen har över huvud taget inte digitaliserat sina betalsystem, snarare än att de vill byta leverantör. Ingen betalaktör i Sverige gör precis det vi gör, i mitt tycke, även om det finns bolag som snuddar vid det”, säger han.

Tidigare i år tog Payer in knappt 10 Mkr i externt kapital. Bland storägarna finns Peder Berge själv med nästan en tredjedel av aktierna, riskkapitalbolaget Katalysen & Partners, konsultföretaget Levels och ett holdingbolag med 550 olika småsparare via crowdfundingplattformen Pepins. 

”Med pengarna ska vi skala upp organisationen så att vi klarar av att springa fortare. Vi vill också synas mera genom att lägga resurser på marknadsföring”, säger Peder Berge.

I styrelsen sitter till exempel Annika Javestad (marknadschef på Fundler som tidigare hade samma roll på Nordnet) och Hanse Ringström (SEB-veteran som i dag är ledamot i Andra AP-fondens styrelse).

Vid ett färskt beslut om att ställa ut teckningsoptioner värderades bolaget till mellan 80-100 Mkr, visar handlingar från Bolagsverket.

Läs även: Tetra Pak-arvinge investerar i Klarna-utmanare 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera