Redan 2007 grundade Peder Berge betalteknikbolaget Payer. Länge levererade man tjänster till alla olika typer av e-handlare och utmanade därmed aktörer som Klarna.
”På den marknaden finns det en mycket stor konkurrens. Det är många bolag som vill komma åt konsumenterna, inte minst genom att erbjuda krediter”, säger Peder Berge.
Omsättningen lyfte aldrig på allvar och för drygt tre år sedan valde Payer att ställa om sin verksamhet.
Nu har Payer specialiserat sig på att leverera betalsystem för företag som säljer till andra företag – det vill säga B2B.
”Vi började bygga ett helt nytt tekniskt system, vilket så klart var lite läskigt. Men det behövdes för att kunna hantera de komplexa behov som finns för handel mellan bolag”, säger Peder Berge, och kallar plattformen för en ”schweizisk armékniv” som anpassas efter kundens önskemål.
Företag som handlar på nätet vill nästan uteslutande få en faktura i stället för att till exempel betala direkt med kort, vilket privatpersoner föredrar i större utsträckning.
”På ett företag har många olika anställda rätt att göra beställningar och det finns ofta flera leveransadresser. Riskerna är också betydligt större eftersom ett bolag alltid kan gå i konkurs, och man vill ogärna sälja vidare obetalda fakturor till olika finansieringsbolag. På så vis skiljer det sig mycket åt från konsumentmarknaden”, säger Peder Berge.
Nyligen fick Payer ett uppgraderat tillstånd från Finansinspektionen, som betalningsinstitut, vilket gör att de numera får hantera volymer över 3 miljoner euro varje månad. Tidigare var det ett maxtak som begränsade Payers tillväxt, enligt Peder Berge.
Läs mer: Svenska doldisbolagen går samman – vill utmana Klarna
Ingen betalaktör i Sverige gör precis det vi gör.
Payer har i dag drygt 300 kunder. Några som använder sig av deras betalsystem är Worksystem som säljer inredning till arbetsfordon, det börsnoterade teknikföretaget Touchtech och designföretaget Beleco.
”Vår plattform är möjlig för alla typer av branscher”, säger han.
Självt noterade Payer intäkter på 7,3 Mkr i fjol och gjorde en förlust på drygt 0,5 Mkr. Bolaget tar en andel av varje transaktion som sin förtjänst.
”Vi förväntas omsätta cirka 12 miljoner kronor 2019 och hoppas kunna hålla samma tillväxttakt framåt”, säger Peder Berge.
Hur ser konkurrensen ut?
”Många av bolagen har över huvud taget inte digitaliserat sina betalsystem, snarare än att de vill byta leverantör. Ingen betalaktör i Sverige gör precis det vi gör, i mitt tycke, även om det finns bolag som snuddar vid det”, säger han.
Tidigare i år tog Payer in knappt 10 Mkr i externt kapital. Bland storägarna finns Peder Berge själv med nästan en tredjedel av aktierna, riskkapitalbolaget Katalysen & Partners, konsultföretaget Levels och ett holdingbolag med 550 olika småsparare via crowdfundingplattformen Pepins.
”Med pengarna ska vi skala upp organisationen så att vi klarar av att springa fortare. Vi vill också synas mera genom att lägga resurser på marknadsföring”, säger Peder Berge.
I styrelsen sitter till exempel Annika Javestad (marknadschef på Fundler som tidigare hade samma roll på Nordnet) och Hanse Ringström (SEB-veteran som i dag är ledamot i Andra AP-fondens styrelse).
Vid ett färskt beslut om att ställa ut teckningsoptioner värderades bolaget till mellan 80-100 Mkr, visar handlingar från Bolagsverket.