Hoppa till innehållet

Han vill ta Elon Musks supertåg till Sverige

Risto Penttilä är mannen som vill att Elon Musks supertåg mellan Sverige och Finland blir verklighet. Tågen skulle gå över 1000 kilometer i timmen och kan bli både billigare och miljövänligare än vad som är möjligt med nuvarande teknik, säger han. 

Risto Penttilä vill se hyperloop-tåg mellan Sverige och Finland.
Risto Penttilä vill se hyperloop-tåg mellan Sverige och Finland.Foto: Kari Kuukka

Med de nuvarande järnvägsförbindelserna kan idén om tåg som färdas i 1000 kilometer i timmen i ett rör låta som en önskedröm. Men idén presenterades som ett förslag för den finska ambassaden i slutet av november i fjol. Det i form av en förbindelse mellan Sverige och Finland, via Åland. 

Den kanske mest ivriga förespråkaren för lösningen är Risto Penttilä, vd för den finska Centralhandelskammaren.

”Det som är spännande är att det finns sådan här teknologi. Vilket bolag som kommer kunna erbjuda det spelar ingen roll”, säger Risto Penttilä.

Tåg som i rörpost, där tryckluften i rören gör supersnabba transporter möjliga, är egentligen ingen ny idé. Tanken dök upp redan år 1863 i Jules Vernes bok ”Paris i tjugonde seklet”. Men innan 2013 fanns få förslag om att göra verklighet av visionen. Då steg Tesla-grundaren Elon Musk fram och släppte ett 50-sidigt dokument om hur en såkallad ”Hyperloop” skulle kunna fungera.

Flera bolag har sedan dess arbetat med att ta fram en teknisk lösning, med Elon Musks vision som grund. Vissa av dem tror sig ha en testbana klar inom ett par år.

Elon Musk släppte idén om sin ”Hyperloop” 2013.

Elon Musk släppte idén om sin ”Hyperloop” 2013. Foto: SpaceX / TT

Risto Penttilä vill se att en av de första hyperlooparna byggs här i norden. Hur realistisk den ambitionen är återstår att se. Men det är inte bara en önskedröm, om man ska ta honom på orden: 

”Avgörande är hur de första testerna lyckas i USA. Om de lyckas, är det realistiskt att Finland och Sverige kan vara bland de första att ta i bruk Hyperloop-teknologin. Det gjorde vi också med GSM”, säger Risto Penttilä.

 Risto Penttilä är inte bara vd för finska Centralhandelskammaren utan även ordförande i Minsterrådets organ för att förhindra gränshinder. Så hans Hyperloop-engagemang bottnar i arbetsuppgiftten att hitta gränsöverskridande lösningar.

"Jag vill inte att det ska finnas några hinder för att vi ska kunna ta en sådan här lösning i bruk", säger Risto Penttilä.

Ett av de bolag som jobbar på en lösning är Hyperloop Technologies, vars vd Rob Lloyd tidigare ansvarat för Ciscos verksamhet i Nordeuropa.

Hyperloop Technologies har erbjudit sig att bidra med pengar till en förstudie för att bygga en hyperloop mellan Norrtälje och Åbo, och då med förhoppningen att företagets transportsystem skulle kunna användas i framtiden. 

Läs även: Elon Musks supertåg kan komma till Sverige

Förstudien ska presenteras nästa höst men Hyperloop Technologies har ett flertal konkurrenter. För Risto Penttilä spelar det mindre roll vilket företag som hinner först med en teknisk lösning så länge det väljer att bygga i Norden.

”Vilket bolag det än blir som tar det här vidare, så vill vi försäkra oss om att de tittar på Norden”, säger Risto Penttilä.

Även om ett tåg i över 1000 km i timmen som går i ett rör kan låta som science fiction behöver lösningen inte bli dyr, enligt Risto Penttilä.

”Man vet aldrig vad ny teknologi kommer att kosta, men alla nuvarande järnvägsförbindelser är mycket dyra. Om den här nya teknologin fungerar kommer det att vara billigare, miljövänligare och snabbare än traditionell teknologi.”

Innehåll från ToborrowAnnons

Så mycket bidrar EU med i stöd till svenska företag

Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.
Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.

EIF-lån erbjuder företag möjlighet att få tillgång till finansiering med förmånliga villkor och minskad risk, och Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow, delar med sig av sin expertis för att hjälpa dig att förstå och dra nytta av dessa möjligheter.

Läs mer och ansök om EIF-lån på toborrow.com.  

EIF-lån tillhandahålls av europeiska investeringsfonden, en del av europeiska investeringsbanken, med syfte att stödja tillväxt, innovation och sysselsättning för små och medelstora företag inom EU.

– Med en EIF-garanti slipper du riskera att själv bli betalningsansvarig för hela lånebeloppet om ditt företag inte skulle kunna betala tillbaka lånet. Du själv behöver bara agera borgensman för 20 procent av lånesumman, då EIF garanterar resterande 80 procent, förklarar Magnus.

Han betonar också vikten av att förbereda sig för den kreditprövning som görs i samband med att man ansöker om ett lån.

– Det är bra om företaget kan visa upp en stabil ekonomisk historik och en tydlig affärsplan för att öka sina chanser att bli godkända för finansiering.

EIF-lån spelar en avgörande roll för att främja tillväxt och utveckling för små och medelstora företag i EU. På Toborrow kan företag enkelt ansöka om EIF-lån och få hjälp att navigera genom processen med hjälp av kreditspecialister som Magnus Ersson. Med minskad personlig risk och förmånliga räntevillkor är EIF-lån ett attraktivt alternativ för företag som strävar efter tillväxt och framgång.

Under 2023 anslog europeiska investeringsfonden 445,6 miljoner euro i kapitalinvesteringar, garantier och inkluderande finansiering i den svenska ekonomin.

Vill du veta mer eller ansöka om EIF-lån? Läs mer här.  

Räntan på ditt företagslån fastställs individuellt och baseras på flera faktorer, såsom din kreditvärdighet, ekonomiska situation och lånebelopp. Eftersom räntan avgörs av banken eller långivaren är det svårt att förutse vilken ränta ditt företag kommer att få. Kom ihåg att aldrig låna mer än vad som är nödvändigt och att ta ansvar för ditt företags ekonomi.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Toborrow och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera