Hoppa till innehållet

Han ville stoppa Telias köp av Spotify

Mindre än en vecka efter att Mats Jansson lämnade Telias styrelse riktar han tuff kritik mot Telias miljardinvestering i Spotify. ”Jag var emot köpet”, säger han.

Mats Jansson har tidigare suttit som vd i bolag som Catena, Axfood och SAS. Efter att ha suttit i Telias styrelse i tre år lämnade han sitt uppdrag vid stämman. Den största anledningen till det är tidsbrist eftersom fusionen mellan livsmedelsjättarna Delhaize och Ahold kräver ett ännu större engagemang av honom som ordförande. En annan orsak till reträtten är den stora fokuseringen på hållbarhetsarbete i styrelsearbetet i Telias styrelse.

”Jag är affärsman. Men i Telias styrelse ägnade vi, av förklarliga skäl, så mycket tid åt hållbarhet att min kompetens inte fick tillräckligt utrymme”, säger Mats Jansson.

Enligt källor till Di var du den i styrelsen som först och hårdast drev på för att backa ur Eurasien?

”Det är sant, någon måste driva på. Min känsla var att vi inte kommer att klara av den mediala uppmärksamheten och det politiska trycket i Eurasien. Samtidigt hade Eurasien tappat sin ställning som tillväxtmotor i bolaget. Jag tror att vi förlorade ett år på vår avvaktan i frågan om att backa ur.”

Men varför lämnar du Telia nu när ni har sålt och har en stor kassa för nya affärer?

”Visst är det bra att bolaget har fått finansiella muskler. Men den inriktning de flesta telekombolag har, att gå från traditionell nätverksverksamhet till att hysteriskt bygga content och innehåll kan man göra på olika sätt. Ta till exempel hur Telia köpte in sig på den högsta värderingen i Spotify som redan var en samarbetspartner, jag var emot den affären.”

Hur menar du?

”Warren Buffett har sagt att han aldrig går in i saker han inte förstår, Sveriges motsvarighet till Warren Buffett – Fredrik Lundberg – säger samma sak. Han vill inte ta ansvar för saker han inte förstår. Samma gäller för mig. Om folk i styrelsen är intelligentare än mig vad gäller att bygga content och innehåll i ett telekombolag och vill äga och ta finansiella risker i stället för att samarbeta, så får de ta ansvar för det. Det vill jag avstå från.”

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera