Hoppa till innehållet

Handelsbanken lanserar Klarna-konkurrent

Under det nya varumärket Ecster ska Handelsbanken säljfinans ta upp kampen med digitala betaljättar som Klarna, Bambora och Adyen.

Pär Boman, styrelseordförande för Handelsbanken.
Pär Boman, styrelseordförande för Handelsbanken.Foto: Jonatan Bylars

Betalningssektorn har under de senaste tio åren genomgått en stor omvandling. I takt med e-handelns framväxt och digitaliseringen har nya bolag kunnat växa sig stora på kort tid. Storföretag som Klarna och Adyen var pyttesmå startupbolag bara för tio år sedan.

Traditionella aktörer inom delbetalningar och kassalösningar, som Handelsbankens dotterbolag Handelsbanken Finans, har inte alls varit del i den tillväxtresan. Omsättningen har stadigt minskat sedan 2008 och 2014 var ett särskilt intressant år eftersom Klarna då passerade Handelsbanken finans i omsättning. Men nu, elva år efter att Klarna lanserade, ska Handelsbanken komma tillbaka på banan och startar affärsområdet Ecster.

”Ecster är ett nytt affärsområde som ägs av Handelsbankskoncernen men verkar fristående. Delar av verksamhet kommer från Handelsbanken finans och vi har några tusen företagskunder redan idag”, säger Anders Karlsson, chef för Ecster. 

Handelsbankens nya affärsområde Ecster.

De delar från Handelsbanken Finans som lyfts in i Ecster är säljfinansiering, e-handel och lojalitetsprogram. När det gäller till exempel finansiering av bilköp är Handelsbanken Finans en stor aktör i Sverige. Dessutom lanserar man en egen checkout-lösning: Ecster Pay som mer eller mindre blir en direkt konkurrent till Klarna Checkout.

”Det är ett getingbo. Det är många som vill hålla på med finansiering och betalningar, både stora och små aktörer. Vilka som blir konkurrenter och vilka som blir samarbetspartners är inte alltid tydligt”, säger Anders Karlsson.

Läs mer: Nordic Capitals betaljätte på väg ikapp Klarna

Ecster är en offensiv satsning från Handelsbanken med syftet att flytta fram bankens position inom ehandel och säljfinansiering.

”Vi vill vara den ledande lösningen för handeln. Vår mission är att skapa bättre köpupplevelser och en starkare kundrelation. När man vill förlänga relationen med kunden krävs mer än att bara slussa betalningar”, säger Anders Karlsson.

Läs mer: Betaljätten Adyen siktar på Norden

Utöver delbetalningar och den nya e-handelskassan har Ecster också lojalitetsprogram i form av olika betalkort kopplade till exempelvis Gekås eller XL-Bygg. Att ta tillbaka en starkare position på den digitala betalningsmarknadenhar på kort tid hunnit bli ett ganska stort steg för traditionella aktörer. Anders Karlsson tror dock att just historiken kan verka till bolagets fördel.

”Många andra aktörer är riskkapitalägda och byter ägare titt som tätt. Vi har en av de mest stabila ägarna man kan ha. Om du som handlare ska lägga ut de här bitarna är det en fördel med en stabil aktör. Vi har funnits i över 60 år”, säger han. 

Läs mer: Här är Klarnas bankplaner

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera