Betalningssektorn har under de senaste tio åren genomgått en stor omvandling. I takt med e-handelns framväxt och digitaliseringen har nya bolag kunnat växa sig stora på kort tid. Storföretag som Klarna och Adyen var pyttesmå startupbolag bara för tio år sedan.
Traditionella aktörer inom delbetalningar och kassalösningar, som Handelsbankens dotterbolag Handelsbanken Finans, har inte alls varit del i den tillväxtresan. Omsättningen har stadigt minskat sedan 2008 och 2014 var ett särskilt intressant år eftersom Klarna då passerade Handelsbanken finans i omsättning. Men nu, elva år efter att Klarna lanserade, ska Handelsbanken komma tillbaka på banan och startar affärsområdet Ecster.
”Ecster är ett nytt affärsområde som ägs av Handelsbankskoncernen men verkar fristående. Delar av verksamhet kommer från Handelsbanken finans och vi har några tusen företagskunder redan idag”, säger Anders Karlsson, chef för Ecster.
Handelsbankens nya affärsområde Ecster.
De delar från Handelsbanken Finans som lyfts in i Ecster är säljfinansiering, e-handel och lojalitetsprogram. När det gäller till exempel finansiering av bilköp är Handelsbanken Finans en stor aktör i Sverige. Dessutom lanserar man en egen checkout-lösning: Ecster Pay som mer eller mindre blir en direkt konkurrent till Klarna Checkout.
”Det är ett getingbo. Det är många som vill hålla på med finansiering och betalningar, både stora och små aktörer. Vilka som blir konkurrenter och vilka som blir samarbetspartners är inte alltid tydligt”, säger Anders Karlsson.
Läs mer: Nordic Capitals betaljätte på väg ikapp Klarna
Ecster är en offensiv satsning från Handelsbanken med syftet att flytta fram bankens position inom ehandel och säljfinansiering.
”Vi vill vara den ledande lösningen för handeln. Vår mission är att skapa bättre köpupplevelser och en starkare kundrelation. När man vill förlänga relationen med kunden krävs mer än att bara slussa betalningar”, säger Anders Karlsson.
Läs mer: Betaljätten Adyen siktar på Norden
Utöver delbetalningar och den nya e-handelskassan har Ecster också lojalitetsprogram i form av olika betalkort kopplade till exempelvis Gekås eller XL-Bygg. Att ta tillbaka en starkare position på den digitala betalningsmarknadenhar på kort tid hunnit bli ett ganska stort steg för traditionella aktörer. Anders Karlsson tror dock att just historiken kan verka till bolagets fördel.
”Många andra aktörer är riskkapitalägda och byter ägare titt som tätt. Vi har en av de mest stabila ägarna man kan ha. Om du som handlare ska lägga ut de här bitarna är det en fördel med en stabil aktör. Vi har funnits i över 60 år”, säger han.