Annons

Händelserna på techjättarnas kontor visar vägen

Di Digitals nyhetschef Ida Hansson Brusewitz.
Di Digitals nyhetschef Ida Hansson Brusewitz.
Ska man förstå världens snabbväxande techbolag ska man studera deras kontor. Vad de gör och hur de pratar om det säger ofta mycket om var bolaget är på väg, skriver Di Digitals nyhetschef Ida Hansson Brusewitz.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Många techbolag jobbar hårt för att forma kulturen på arbetsplatsen. När jag besökte Googles kontor i Sydney i Australien fanns det små ”propagandalappar” uppsatta här och var om hur personalen bör bete sig. Det är ”googley” att be om ursäkt, men att vara elak mot personalen i kafét för att äggvitorna är slut är ”inte googley”. Låter som att googlarna blivit lite bortskämda av den dignande gratisbuffén. Idag tampas de med betydligt hårdare kritik. Många, däribland vår egen Silicon Valley-korre Andreas Cervenka, menar att deras algoritmer sprider disinformation i syfte att skapa engagemang som sin tur kan konverteras till annonspengar. Är det ”googley”?

Hör Cervenka i Digitalpodden: ”Googles vd hycklar om Youtube” 

Spotifys medgrundare Martin Lorentzon har enligt våra uppgifter alltid insisterat på en spelkultur på streamingbolaget. Han vill dyka upp och spela foosball och flipper med medarbetarna. Kanske har det varit hans sätt att skapa samhörighet. Detta då det sägs att han annars alltid kommit och gått lite som han vill på kontoret.

När Spotify byggde sitt nya spektakulära kontor i Stockholm för 1300 medarbetare var ett rum med flipperspel ett krav från Martin Lorentzon. Han ska tidigare ha tillbringat hela dagar framför flipperspelet och ”har rekorden”. 

För tio år sedan såg det lite annorlunda ut – då var Martin Lorentzon och Daniel Ek ett radarpar i medierna.
För tio år sedan såg det lite annorlunda ut – då var Martin Lorentzon och Daniel Ek ett radarpar i medierna. Foto: Pressbild Spotify

En kittlande historia vi hört från flera håll är att själva kontoret blev en symbol för maktskiftet i Spotify. När planerna ritades upp skulle medgrundaren och vd:n Daniel Ek och Martin Lorentzon ha varsitt lika stort rum med en lounge mellan. När väl medarbetarna flyttade in hade Martin Lorentzon inte bara lämnat ifrån sig ordförandeklubban till Daniel Ek. Även planerna för hans plats hade försvunnit. Pressavdelningen besvarar idag frågor om Lorentzon med att han ”inte anställd på bolaget”. Tur att han i alla fall fick behålla flipperspelet!

Läs mer: ”Absurda kontraster i Daniel Eks spelhörna” 

Verkar inte vara klippt för saxar på Klarna, men kan anses ”gubbigt”.
Verkar inte vara klippt för saxar på Klarna, men kan anses ”gubbigt”. Foto: JANERIK HENRIKSSON / TT

En liten fågel viskade i mitt öra att det råder en tuff arbetskultur inne på Klarna. Vi har tidigare berättat om att vd:n Sebastian Siemiatkowski sägs ställa hårda krav på sig själv och andra. Uppgiften handlade nu om att personer hade kastat saxar på varandra och att hr-avdelningen sedan förbjudit verktygen. Vi kontaktade en av våra källor på Klarna kring detta, men som tillbakavisar ryktet. Dock bekräftar hen att det saknas saxar på kontoret då det anses vara ”gubbigt”. 

En annan utmaning när bolaget växer snabbt är att hitta rätt lokaler. Vi rapporterade nyligen om att Klarna tvingats utlokalisera anställda när det blivit alltför trångt på Sveavägen 46 i Stockholm. Många läsare verkade också tycka att det var kittlande när nya spelbolaget Embark Studios flyttade in i världens första riksbank.

Läs mer: Klarna har växtvärk – öppnar nytt kontor i Stockholm

En lösning för det alltmer snabbfotade näringslivet är anpassningsbara kontor. Konceptet coworking, där flera företag delar på lokalerna, och kontorshotell växer snabbt. 

Många fastighetsjättar har nu valt att satsa på detta. Vasakronan och Hufvudstaden utvecklar eget, Castellum köpte nyligen United Spaces och Wallenstam investerar i Convendum. Under våren ska amerikanska Wework, en av världens högst värderade startups och den globala marknadsledaren inom flexibla kontorsplatser, slå upp portarna i Stockholm

AMF är i dag hyresvärd för Wework i Urban Escape i Stockholm, inte långt från deras andra satsning Epicenter. Wework värderas upp till 460 miljarder kronor - mer än till exempel börsvärdet på ABB respektive Volvo. Tydligen har man fattat det här med rörliga kontorsytor och samverkan mellan kunderna. Tyvärr har man inte investerat i en bra svensk copywriter. Den svenska versionen av bolagets hemsida får Google Translate att kännas som ren lyrik. I sin beskrivning kontorshotell Urban Escape på Malmskillnadsgatan i Norrmalm kan man läsa om ”WeWorks kända faciliteter som receptionist, privata kontor och unika konferensrum”. Man skriver även att ”de avslappnade caféerna och stora gångarna i Kungsträdgården” bara ligger några minuter bort. 

Kanske borde man städa upp språket innan man slår upp portarna. Det här är ju ett bolag som bör förstå värdet i god kommunikation på nätet - om man så säger.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer