Hoppa till innehållet

Handelsfond investerar i shoppingappen Karma

Den exklusiva Handelsfonden DHS Venture Partners gör sin första investering. Tillsammans med ett antal tunga affärsänglar går de nu in in shoppingappen Karma. 

Karmas grundare: Hjalmar Ståhlberg Nordegren, vd, Elsa Bernadotte, ekonomichef, Mattis Larsson, teknikchef, Ludvig Berling, produktchef.
Karmas grundare: Hjalmar Ståhlberg Nordegren, vd, Elsa Bernadotte, ekonomichef, Mattis Larsson, teknikchef, Ludvig Berling, produktchef.

I september kunde Di Digital avslöja att en rad näringslivsprofiler med koppling till Handelshögskolan i Stockholm startat en ny investeringsfond med namnet DHS Venture Partners.
Initiativtagare till fonden, som bara investerar i entreprenörer med koppling till Handelshögskolan, är Lars Lindgren som bland annat startat den svenska riskkapitalföreningen. 

Nu gör de sin första investering när de går in som investerare i det nystartade app-bolaget Karma. Karma är en shoppingplattform som ger användarna rabatter på varor och tjänster. Tanken är att användarna själva ska lägga in erbjudanden som de ser i appen för att på så sätt få poäng som sedan kan leda till att de till exempel får ett presentkort. 
 
"Användarna får erbjudanden baserat på tid på dygnet, var de befinner sig och vilka erbjudanden de tagit del av tidigare. Appen lär sig vad du gillar och du får anpassade tips om till exempel reor eller rabatter", säger Elsa Bernadotte, ekonomichef och medgrundare av Karma. 

Det är första gången som bolaget Karma tar in externt kapital. Utöver DHS Venture Partners går också Lars Lindgren och DHS-medlemmen Mattias Miksche in som investerare själva. Dessutom går affärsänglarna Magnus Bergman, Daniel Laurén och Daniel Frodin in som investerare i Karma. Totalt tar bolaget in runt 2 Mkr.

Hjalmar Ståhlberg Nordegren, vd för Karma, som fört diskussionerna med investerarna är nöjd med utfallet. 
"Vi tycker att de här personerna är extremt kompetenta och ser fram emot att bygga bolag med dem. De förstår vår vision och känns långsiktiga i sin investering", säger Hjalmar Ståhlberg Nordegren. 

Appen Karma lanseras i mars nästa år. Det finns redan flera olika erbjudandetjänster på marknaden som Wrapp, Let's Deal och Groupon. Karma hoppas att deras egna vinkling, med användargenererat innehåll ska leda till snabb användartillväxt - något som de sen ska använda för att tjäna pengar på handlarna. 

"Vi kan sälja både marknadsföring och analyser av hur användarna beter sig på appen. I dag är det svårt för handlarna att mäta emotionell lojalitet", säger Elsa Bernadotte. 


Affärsänglarna som investerar i Karma

Daniel Frodin, chef digitala medier på Bonnier Tidskrifter.

Magnus Bergman, tidig investerare i bland annat Prezi och Truecaller. 

Mattias Miksche, grundare av Stardoll

Daniel Laurén, partner på Inventur

Lars Lindgren, investerare som bland annat grundat svenska riskkapitalföreningen

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera