Hoppa till innehållet

Hans Red Flag tar in 15 miljoner – ska dämpa ångesten för egenföretagare

Mr Green-grundarens bolag för egenanställda lanserar en automatiserad bokföringstjänst. Nu tar Red Flag in ytterligare 15 Mkr. ”Vårt mål är att skapa en miljon nya företag”, säger Mikael Pawlo.

Mikael Pawlo är grundare av Mr Green och egenanställningsbolaget Red Flag.
Mikael Pawlo är grundare av Mr Green och egenanställningsbolaget Red Flag.Foto: Joey Abrait.

Marknaden för egenanställningar växer och då även bolagen som tillgodoser den nya formen av anställda med tjänster. Ett sådant bolag är Red Flag. 

Mikael Pawlo, som tidigare grundat Mr Green, startade Red Flag 2016 tillsammans med Mattias Söderhielm, som står bakom Bredbandsbolaget och Citytåg, och Niklas Derouche, grundare av DS Panel och Xpedio. 

Egenanställda kan via Red Flags gratistjänst få ut lön och skicka fakturor. Bolaget planerar att lägga till ytterligare tjänster som användarna ska betala för. I december slöt Red Flag ett avtal med matleverantören Uber Eats för att dess cykelbud ska kunna använda appen.

Läs även: Därför är egenanställning nästa heta startupbransch 

Bolaget tog i september i fjol in närmare 36 miljoner kronor av bland andra affärsmannen Staffan Persson, Unibet-grundaren Anders Ström och familjen Dinkelspiel.

Nu tar egenanställningsbolaget in ytterligare 15 Mkr av befintliga ägare samt några nya privatinvesterare.

”Vi har tagit in norr om 50 miljoner totalt och det ska räcka till att ha få rätt produkt på marknaden och ta oss till break even. Det betyder inte att vi aldrig kommer ta in mer pengar, men vi vill se att vi klarar den svenska marknaden först. Om vi tar in mer pengar kommer det att vara för en internationell expansion”, säger Mikael Pawlo och fortsätter: 

”Vårt mål är att skapa en miljon nya företag. Det kan vi nog inte klara på bara den svenska marknaden.”

Läs även: Sveriges 52 mäktigaste tech-investerare: Mikael Pawlo 

Red Flag lanserar en ny lösning under hösten där automatiserad bokföring, utläggshantering, löner samt in- och utgående fakturor kommer att ingå. För det har bolaget ansökt och fått de nödvändiga tillstånden av Finansinspektionen.

”Det vi försöker göra är att ta bort den dåliga nattsömnen och bokföringsångesten hos de väldigt många småföretagare som finns i Sverige. Nu pratar vi om de verkligen små bolagen och enskilda företagare. Vi vill att de ska kunna fokusera på att driva sin business och låta oss sköta administrationen”, säger Mikael Pawlo.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera