Umeåbaserade Sportswik (NTL) är ett nischat socialt medium för sportbevakning som vill ersätta idrottslagens Facebook-grupper och Twitter-konton.
Nu tar bolaget in 10 miljoner kronor från investmentbolaget Fort Knox (NTL) samt de befintliga ägarna Almi Invest (NTL) och Silverängen Invest (NTL).
Vi gör alla människor runt de små matcherna och ligorna till sportreportrar
Bolaget märker av en ökad efterfrågan och pengarna ska användas för att anställa fler i Umeå, samt för att tackla den engelska fotbollsmarknaden, där man redan har smyglanserat.
Läs även: Han vill ge de lägre ligorna plats i rampljuset
”Vi hade hyfsat med pengar kvar i kassan från tidigare investeringar. Men vi märkte att det fanns fler möjligheter än vi hade resurser och tid till, bland annat just intresset i England. Så då blev valet att ta in pengar och satsa”, säger grundaren och vd:n Martin Wiklund till Di Digital.
Även i Sverige har intresset ökat.
De senaste månaderna har Sportswik blivit officiell app för bland annat Stockholms Fotbollsförbund och Västerbottens Fotbollsförbund. Enligt egen utsago har man nu 120 000 medlemmar som under den senaste månaden laddade upp 12 000 bilder och videoklipp.
”Vi gör alla människor runt de små matcherna och ligorna till sportreportrar. De fotar och filmar vad som händer. Sen bygger vår innehållsmotor artiklar och paketerar dem i ett redaktionellt format som gör att det ser proffsigt ut.”
Affärsmodellen bygger på intäktsströmmar från förbund och ligor, samt sponsringskoncept. Men för slutanvändarna är Sportswik gratis i dagsläget.
Sportswik testade tidigt i början att monetarisera sina användare. Det går emot den gängse visdomen hos investerare och andra som varit med på sociala medieresor, som säger att man ska vänta med det.
”Det visade sig att den gängse visdomen var rätt och att vi hade fel”, säger Martin Wiklund med ett skratt.
Under 2015 tog Sportswik in närmare 3 miljoner kronor från affärsängeln Jan Snygg (NTL) och Almi Invest. 2016 investerade TV4 10 miljoner kronor i bolaget.
Sportswik var ett av bolagen som pitchade på fjolårets upplaga av Di Digital Startup Tour i Umeå. Bolaget tog sig hela vägen till finalen i Stockholm. Om du vill se ditt bolag pitcha på Startup Tour i år eller om du vill ha en plats i publiken, anmäl dig här.