Hoppa till innehållet

Getterna ger avkastning – nu ska Ari.farm bygga växthus i Somalia

Genom att äga och följa getter i Somalia kan investerare tjäna pengar på välgörenhet. Mohamed Jimales bolag Ari.farm blandar nytta med nöje och nu ska man bredda sin crowdfunding till att även omfatta kameler och växthus.

Mohamed Jimale, grundare Ari.farm.
Mohamed Jimale, grundare Ari.farm.Foto: Evelina Carborn

Ari.farm låter dig investera och äga en get i Somalia. Geten tas sedan om hand och används av människor i Somalia som sysslar med djur hantering och jordbruk. 

Nu ska grundaren Mohamed Jimale ta crowdfarmingbolaget till nästa nivå. I slutet av sommaren kommer man lansera flera växthus där investerare och välgörare kan köpa andelar. I växthusen ska man odla grönsaker och andra grödor som ska hjälpa människor att säkra maten på tallriken.

”Det går bra, det går framåt. Vi ska gå på ny mark nu och bygga sex växthus i Somalia. Precis som med djuren kan våra kunder investera i dem också. Vi kommer odla mest grönsaker, det handlar om basvaror som saknas i de här delarna av Somalia”, säger Mohamed Jimale.

I dag har man enligt bolaget 3000 användare på plattformen varav 500 användare från 35 olika länder äger djur. Ari.farm ska utöka djurhållningen och har planer på att bygga en kamelfarm i Nairobi under året. Konceptet med att människor kan investera i dem så att människor kan dra nytta av dem på plats och samtidigt få avkastning kommer även gälla för kamelerna.

”Vi har lyckats skapa en bra bas med kunder och en säljenhet på fyra personer i Mogadishu. De ordnar med kontakter på plats”, säger Mohamed Jimale.

Läs mer: Hans app ska få dig att köpa getter 

Att göra affärer och driva jordbruk tillsammans med lokalbefolkningen i Somalia innebär en del utmaningar. Inte minst med tanke på konfliktsituationen i Somalia, säger Mohamed Jimale.

”Det finns problem med säkerhet och torka. Vi hade vissa områden där vi inte kunde ordna med djur på grund av pågående konflikt. Nu har vi en farm utanför Mogadishu och en andra som ligger i centrala Somalia där områdena är under regeringskontroll.”

Med de nya växthusen, kamelfarmen och fler djur är siktet nu inställt på att växa och få in fler investerare som vill göra välgörenhet men samtidigt tjäna pengar, säger Mohamed Jimale.

”Första åren sysslade vi med djur och satsade på vår infrastruktur, det måste vi ju ha för att lyckas. Nu har vi ordnat det och ska bygga fler farmer och träffa fler bönder i Somalia och Kenya som vill vara med i det här.”

Under Almedalsveckan är Mohamed Jimale en av gästerna på onsdagens Google Open Mic, som Di Digital modererar, på Hästgatan 1 i Visby.

Läs mer: Visby nästa! Så hittar du till Di Digital i Almedalen 


Mer på detta ämne i Digitalpoddens specialavsnitt från Almedalen:

https://embed.acast.com/digitalpodden/andersborgbliraffarsangeliettalltmertech-inriktatalmedalen

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl

 

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera