Hoppa till innehållet

Hans Delivery Hero faller efter uppgifter att Uber vill köpa Deliveroo

Matleveranstjänster som Niklas Östbergs Delivery Hero och Just Eat tappar i inledningen av handeln på fredagen. Detta efter uppgifter om att Uber inlett samtal om att köpa Deliveroo.

Niklas Östberg, vd och medgrundare av tyska Delivery Hero.
Niklas Östberg, vd och medgrundare av tyska Delivery Hero.Foto: Evelina Carborn

Kampen om matleveranstjänster hårdnar i och med uppgifter om att Uber, med Uber Eats i portföljen, har inlett samtal med den brittiska konkurrenten Deliveroo. Deliveroo finns i dag på ett antal marknader, däribland i Europa, Australien, Hong Kong och Singapore.

Läs mer: Uber uppges vilja köpa Deliveroo 

Niklas Östbergs Delivery Hero, med bland annat Foodora som tjänst, tappade initialt 1,4 procent medan Just Eat faller över 4 procent. Även Takeaway har backat i inledningen. 

Uppgifterna om att Uber inlett preliminära samtal om att köpa europeiska matleveranstjänsten Deliveroo kommer från källor till Bloomberg News. I dagsläget värderas Deliveroo till över två miljarder dollar, motsvarande 17,6 miljarder kronor.

Delivery Hero har samtidigt ett värde på cirka 70 miljarder kronor på Frankfurtbörsen. Niklas Östberg har tidigare uppgett att Delivery Hero lägger ner sin matleveranstjänst i Italien, Frankrike och Australien på grund av att man inte kunde vara den ledande aktören.

”Det är jättehård konkurrens men det är något som man förväntar sig på en marknad som kommer att bli så pass stor”, sa Niklas Östberg i en intervju med Di Digital i slutet av augusti. 

Läs även: Utkörningskungen vill satsa på egna kök: ”Ibland finns det inte tillräckligt bra alternativ” 

(Finwire/ Di Digital)

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera