Hoppa till innehållet

Hans Delivery Hero minskar förlusten inför jättenoteringen

Tyska mathandelsföretaget Delivery Hero, med Niklas Östberg som vd, minskar förlusten inför börsdebuten. Bolaget väntas värderas till 35-40 miljarder kronor vid en notering på Frankfurtbörsen.

 

Niklas Östberg, vd och medgrundare på tyska mathandelsföretaget Delivery Hero, med dotterbolag som Onlinepizza och Foodora.
Niklas Östberg, vd och medgrundare på tyska mathandelsföretaget Delivery Hero, med dotterbolag som Onlinepizza och Foodora.Foto: Jussi Ratilainen

Tyska mathandelsföretaget Delivery Hero, med den svenska medgrundaren och vd:n Niklas Östberg, minskade under 2016 sin förlust till 195 miljoner euro, motsvarande 1,9 miljarder kronor. Bolaget gick back 253 miljoner euro året innan det.

Delivery Hero sade att 2017 har börjat bra med en nästan fördubblad försäljning under första kvartalet, rapporterar Bloomberg News. Bolaget är främst känt i Sverige för sina dotterbolag Onlinepizza och Foodora. 

Läs mer: Delivery Hero-grundare kan bli Sveriges första pizza-miljardär

Vad gäller antalet order räknar bolaget med att de stiger med mer än 30 procent under innevarande år efter att ha uppgått till 63 miljoner euro i det första kvartalet.

Bolaget tillade dock att förvärvet av Foodpanda under sena 2016 kommer att ha en effekt på försäljningen och det justerade rörelseresultatet före avskrivningar, ebitda, för i år.

Delivery Hero verkar idag på 42 marknader och är ledande i 35 av dem. Bolaget backas upp av Rocket Internet och planerar för en notering på Frankfurtbörsen under de kommande månaderna.

Finwire / Di Digital

Mer om Niklas Östbergs väg mot miljarderna i senaste Digitalpodden:

https://embed.acast.com/digitalpodden/pressaturb-ittillborsenochsverigesnastatechmiljardar

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera