Annons

Hans digitala brevlåda utmanar Kivra

David Nilsson är vd för Helsingborgsbolaget Smart Refill.
David Nilsson är vd för Helsingborgsbolaget Smart Refill. Foto: Press
Den digitala brevlådan Digimail får en ny majoritetsägare när Smart Refill investerar ett tvåsiffrigt miljonbelopp i tjänsten. Nu ska Digimail ta upp kampen med Kivra.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

”Konkurrenterna har fått springa på lite för länge på egen hand”, säger David Nilsson, vd för Smart Refill. 

2013 grundade logistikföretaget Bring tillsammans med Helsingborgsbaserade it-bolaget Smart Refill den digitala brevlådan Digimail. Nu bryter grundarna ut tjänsten i ett eget bolag och Smart Refill blir största ägare med 90,5 procent av aktierna. 

”Vi var den första certifierade digitala brevlådan i Sverige, men har kanske inte använt det på bästa sätt. Nu investerar vi en betydande summa för att få tjänsten att växa”, säger David Nilsson. 

Läs även: Skatteåterbäring lyft för digitala brevlådan Kivra 

Digimail har sedan starten varit ett samarbete mellan Bring och Smart Refill där Bring har varit avsändaren och stått för marknadsföring och Smart Refill för teknik och utveckling. Smart Refill grundades 2006 och har utvecklat en teknisk plattform för att betala och ladda teleoperatörers kontantkort. Bland kunderna finns bland andra Telia, Halebop och indiska teleoperatören Aircel India. 

Det är en marknad som omsätter över 10 miljarder kronor som nu digitaliseras. Och det stannar inte vid post.

Eftersom tekniken bygger på stöd för flera olika digitala betalningsmetoder kan plattformen också användas för andra transaktioner som kräver banksäkerhet. Smart Refill har därför utvecklat ett affärsområde även inom finansiella tjänster, där bolaget bland annat byggt Skandiabankens mobilbank och den tekniska lösningen bakom pensionsspartjänsten Nowo. Nu vill Smart Refill dra skalfördelar av fintechsatsningen och investerar därför i Digimail. 

”Det är en marknad som omsätter över 10 miljarder kronor som nu digitaliseras. Och det stannar inte vid post. Det finns många öppningar som sker i och med digitaliseringen där man till exempel kan hantera försäkringsärenden enklare. Det handlar lika mycket om att kapa kostnader som att snabba på processer”, säger David Nilsson.

Läs även: H&M-chefens digitala brevlåda tar in 50 miljoner

Konkurrenten Kivra har över en miljon användare och har sedan starten 2013 tagit in 150 Mkr i riskkapital. Digimail har i dag närmare 100 000 användare. 

”Kivra är etta på marknaden i dag och vassa konkurrenter. Digimail är god tvåa men vi hade inte gjort den här investeringen om vi inte hade haft ambitionen att ta förstaplatsen”, säger David Nilsson. 

Digimail är god tvåa men vi hade inte gjort den här investeringen om vi inte hade haft ambitionen att ta förstaplatsen.

Målsättningen är att bli marknadsledande inom tre år.

"I och med bolagiseringen kommer tjänsten att utvecklas i ett högt tempo samtidigt som vi ska fokusera på att bli störst i branschen. Med Smart Refill som majoritetsägare och deras bakgrund som leverantörer till globala telekom- och fintechbolag är jag övertygad om att Digimail kommer att lyckas", säger Patrik Östberg, vd på Bring Citymail.

Smart Refill grundades av David Nilsson 200& och ägs till största delen av BGA Invest. Smart Refill omsatte år 2016 581,9 miljoner kronor och gjorde ett resultat efter finansiella poster på 7,7 Mkr. 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies