Hoppa till innehållet

Hans Malmöbolag backas av H&M – tar in 20 miljoner

Pinmeto, som har både H&M och Axel Johnson som delägare, växer så det knakar. Nu tar det digitala marknadsföringsbolaget in 20 miljoner kronor i nytt kapital.

Pinmetos vd Daniel Melkersson.
Pinmetos vd Daniel Melkersson.Foto: Press.

Malmöbaserade Pinmeto (NTL) har fortsatt växa under 2018 och gått från 18 till 35 anställda. 

För att kunna lägga i en ännu högre växel tar bolaget nu in 20 miljoner kronor, med riskkapitalbolaget Spintop Ventures som ledande investerare. 

”Kapitalet vi tar in går till största delen till expansion. Även nästa år ska vi dubbla omsättningen och personalstyrkan”, säger Daniel Melkersson.

Omsättningsmålet för 2019 ligger därmed på 40 Mkr. 

Redan i år hade bolaget kunnat visa svarta siffror på sista raden, enligt Daniel Melkersson. Men i och med att man växt starkt organiskt vill man satsa, vilket kostar på.

”Nu tar vi i som tusan på slutet och kommer därför gå back. Hade vi inte gjort det så hade vi haft positivt resultat”, säger han.

Bolaget tillhandahåller en plattform för butiker, som ser till att all information som finns om dem digitalt är uppdaterad och korrekt. Om konsumenter söker efter en butik på Google så ska rätt öppettider och kontaktuppgifter synas.

Läs mer: Handelsjätten Axel Johnson investerar i Pinmeto 

Dessutom har Pinmeto utvecklat en plattform som innebär att butiker kan hantera alla nyheter, meddelanden och kommentarer som kommer in från olika delar av nätet. 

Det kan vara speciellt viktigt för sociala medier som Facebook, som mäter hur snabbt aktörer svarar på kundernas meddelanden, menar Daniel Melkersson.

Under det gångna året har Pinmeto gått från att ha kontor i Stockholm och Malmö till att öppna upp verksamheter även i Oslo, Köpenhamn, Sankt Petersburg och Bangkok. Kunderna finns i 76 länder. 

Pinmeto har sedan tidigare backats av bland andra H&M:s investeringsarm Colab och handelsjätten Axel Johnson. Även den här gången är Colab med och investerar tillsammans med bland andra Almi Invest. 

Daniel Melkersson är nöjd med att få med Spintop Ventures på tåget.

”Vi har fattat väldigt bra tycke för dem, de är duktiga och kan mycket om att bygga bolag”, säger han.

Pinmeto var ett av bolagen som tävlade i Di Startup Tour 2016. Finalen av årets Di Startup Tour äger rum den 28 november på Hamburger Börs i Stockholm. Förutom sju pitchande startupbolag gästas scenen av Axis-grundaren Martin Gren och influencern Sofi Fahrman. Läs mer om eventet och hämta din biljett här. 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera