Annons

Hans plattform samlar 65 miljoner recensioner – omsätter över en halv miljard

Peter Holten Mühlmann har i dag 800 anställda på sitt bolag Trustpilot.
Peter Holten Mühlmann har i dag 800 anställda på sitt bolag Trustpilot. Foto: Joey Abrait (Di).
När allt fler butiker flyttade till nätet hoppade Peter Holten Mühlmann av skolan för att slå mynt av förändringen. I dag samlas över 65 miljoner recensioner på hans plattform Trustpilot. ”Det är en enorm skillnad mellan att vara nummer ett och nummer tre i den här branschen”, säger han.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

När Peter Holten Mühlmann läste sin master vid Handelshögskolan i danska Århus började hans föräldrar shoppa online. Det var vid mitten av 2000-talet, och internet flyttade in i allt fler hem. 

Från källaren i huset, där han sålde mobilkablar på nätet, såg han en ny marknadsplats ta form. Där och då växte idén om Trustpilot fram – en hemsida där alla recensioner på nätet kunde samlas. 

En dag sitter han i skolan för att skriva ett prov. I efterhand beskriver han det som ett ”Matrix-moment”, och syftar på filmen med samma titel där huvudkaraktären plötsligt inser att verkligheten omkring honom inte är på riktigt. 

”Jag brukade vara lite nervös inför prov, jag minns atmosfären i rummet.”

Peter Holten Mühlmann stryker fingrarna mot ett papper för att illustrera tystnaden. 

”Plötsligt inser jag att det inte finns något att vara nervös för”. 

Omkring honom studsar ljudet av klasskamraternas pennor mot papprena. 

”Jag sitter där och ser runt på alla som skriver. Jag tänker: det är inte här min framtid avgörs”. 

Peter Holten Mühlmann lägger ner pennan och lämnar salen. Han går inte tillbaka. 

I dag har Trustpilot över 800 anställda som representerar 45 olika nationaliteter. På plattformen samlas över 65 miljoner recensioner, skrivna av privatpersoner, om alltifrån en liten mobilreparatör till ett stort modebolag. 

Peter Holten Mühlmann beskriver det som att Trustpilot befinner sig vid en brytpunkt där man närmar sig att bli den dominerade hemsidan för kundrecensioner. 

Därför storsatsar man nu på att bli ännu större. I våras tog man in en halv miljard kronor i nytt kapital, som bland annat har använts till att marknadsföra tjänsten. 

”Det är en enorm skillnad mellan att vara nummer ett och nummer tre i den här branschen.”

Läs mer: Northzone med när Trustpilot plockar in halv miljard 

Den svenska marknaden är just en sådan marknad som man nu vill knyta ännu starkare band till.

”Sverige har alltid karaktäriserats av att vara en ledande land gällande teknik. Ni var tidiga online, och har en stor tillit till onlinetjänster. Det är normalt att dela sin åsikt, och att läsa vad andra tycker innan man köper något på nätet.” 

Under 2018 omsatte bolaget motsvarande 587 miljoner svenska kronor, vilket är en ökning på nästan 30 procent jämfört med året innan. Samtidigt gjorde Trustpilot en förlust på 221 Mkr. 

Sedan 2015 samarbetar man med Google, vilket innebär att recensionerna på Trustpilot kan dyka upp också hos sökjätten. 

I takt med företagets tillväxt har man ställts inför en ny utmaning – fejkade recensioner. Man har också anklagats för att snedvrida bilden av ett varumärke. 

”Det är mycket svårt för oss att sålla ut enskilda fejkade recensioner. Det tror jag de flesta är medvetna om. Ska man däremot skriva många fejkade recensioner är det svårt att ta sig igenom vårt system”, säger Peter Holten Mühlmann och fortsätter:  

”Om ett företag med många recensioner från Sverige plötsligt får många recensioner från ett land långt bort är det konstigt. Om dessa sedan kommer från samma dator är det också konstigt. Det är två utav hundratals olika punkter som våra algoritmer flaggar för.”

Efter avhoppet från skolan fick Peter Holten Mühlmann en första investering på 100 000 danska kronor av en släkting. Plattformen fanns där – nu gällde det bara att locka användare. 

”Inför dagen vi skulle lansera Trustpilot ringde jag och tre vänner runt som galningar till alla tidningar. Vi lyckades få en notis långt in i en tidning. Men det räckte.” 

Den korta texten väckte en journalists intresse. 

”Jag hade ingen erfarenhet av att prata med media så jag sade rätt extrema saker, typ att vi med Trustpilot ville straffa de dåliga företagen. Så den dåliga sidan var att jag lät mycket mer extrem än vad jag faktiskt menade, när det sedan kom i skrift. Den bra sidan var att vi hamnade på löpsedlarna på varenda dansk tidning dagen efter. Det var då jag insåg att vi hade skapat något som människor brydde sig om.” 

I dag tillhör Trustpilot en av de 1 procent mest klickade webbplatserna i världen, enligt den så kallade Alexa-rankingen som ägs av Amazon.  

Men trots den flygande starten har Peter Holten Mühlmann kämpat hårt för att få företaget att överleva.  

Särskilt minns han en mörk februarimånad, för ungefär tio år sedan. 

”Jag kommer ihåg att jag tvingades låna 30 000 kronor av min farbror för att ha råd att betala ut personalens lön. Det var mörkt ute hela tiden. Jag jobbade hårt för att få allt att gå ihop, och gick och lade mig vid midnatt varje dag för att gå upp vid fyra på natten. Det var en svacka.” 

Om du kunde ge ett råd till dig själv när du grundade Trustpilot 2007, vad skulle du säga då? 

”Jag skulle vilja säga att allt kommer att bli okej”, säger Peter Holten Mühlmann.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies