Hoppa till innehållet

Hans startup vill förbättra hotellvistelsen – tar in 20 miljoner

Stockholmsbolaget Innspire gör så att  hotellgäster kan koppla upp sina laptops och mobiler till hotellets teknik. Nu tar bolaget in drygt 20 miljoner kronor för att ta sin nästa produkt till marknaden.

Innspires vd Martin Chevalley vill byta ut boxarna mot sin kabel.
Innspires vd Martin Chevalley vill byta ut boxarna mot sin kabel.Foto: pressbild.

Innspire grundades 2012 och bolagets första produkt var en mjukvarulösning för att göra det möjligt för gästerna att koppla upp sina egna enheter till hotellens tekniksystem, som att se på det egna netflix-kontot på hotellets tv-skärm.

Lösningen ger även hotellen möjlighet att styra all hotellinformation som visas på rummens skärmar centralt, oavsett om det är en äldre tv-modell eller en av de nyaste varianterna.

”Det privatpersoner helst vill kunna göra i dag är att strömma sitt eget innehåll, oavsett om det är hemma eller på hotellrummet. Apples plattform gör det väldigt bra och även Googles Chromecast har blivit väldigt populär det senaste året och vi stödjer båda formaten”, säger vd:n och medgrundaren Martin Chevalley.

Helt plötsligt får man ett kontrakt på 5 000 hotellrum och då vill de att det ska gå så fort som möjligt.

Nu tar bolaget in 20,8 miljoner kronor av bland andra riskkapitalbolaget 20 North Street (NTL) för att lansera sin nästa lösning Inncable. Den gör det möjligt att ta bort den externa boxen och ersätta den med en  kabel. Målet är att låta kabeln ersätta alla donglar, puckar och boxar som annars är kopplade till skärmen. 

Läs även: Zaplox ska till börsen med 40 färska miljoner 

”Den här branschen är ganska ryckig. Helt plötsligt får man ett kontrakt på 5 000 hotellrum och då vill de att det ska gå så fort som möjligt. Då måste vi ha större kapacitet, genom att ha mer på lager och ligga i framkant. Samma gäller organisationen. Vi har vuxit snabbare än vår plan och det betyder att vi behöver anställa fler duktiga personer vilket vi håller på med just nu”, säger Martin Chevalley.

Förutom kontoret i Stockholm har bolaget även kontor i Singapore, USA, Sydafrika och Dubai där hotellbyggandet är som störst. Förutom flera stora internationella hotellkedjor har de även svenska hotell som Berns och Grand Hotell som kunder.

”Vi ser det som en begränsning att ha inbyggda system i tv-apparater och samtidigt vill man komma bort från boxar. Om vi kan lägga in all hård- och mjukvara i kabeln, som förser skärmen med ström eller internet, så är det en perfekt lösning”, säger Martin Chevalley. 

Foto: Innspire.

Innspires nya kabel fungerar som en ”Android-dator”. Foto: pressbild.

Sedan starten har bolaget sammanlagt tagit in närmare 26 Mkr, och bolaget går fortfarande med förlust enligt Martin Chevalley. 

”Vi hade en omsättning på 20 miljoner kronor under 2016 och räknar med det dubbla för i år”, säger han.

Läs även: Petter Stordalens nya startup-trio ska göra Airbnb-uthyrningen enklare 

Bolaget har främst vänt sig till hotell men ser att det finns möjligheter att vända sig direkt till andra bolag. 

”Det skulle röra sig om tele- och tv-operatörer som skickar ut boxar och annan hårdvara till slutkonsumenter för at kunna erbjuda sina tjänster. Där tror jag att det finns en jättemarknad. I ett senare skede skulle det även kunna vara slutkonsumenter som man vänder sig till”, säger Martin Chevalley.

Om vi kan lägga in all hård- och mjukvara i kabeln, som förser skärmen med ström eller internet, så är det en perfekt lösning.

”Många köper ju en Apple-tv eller en Chromecast för att kunna vara uppkopplad och spela upp media. Framöver skulle vi helst vilja jobba ännu tätare med Google och kunna integrera till exempel Chromecasts mjukvara i den här kabeln. För tillfället köper vi en väldans massa Chromecast-puckar, men helst vill vi integrera alla nya funktioner i vår kabel”, säger Martin Chevalley.

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här  

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera