Innspire grundades 2012 och bolagets första produkt var en mjukvarulösning för att göra det möjligt för gästerna att koppla upp sina egna enheter till hotellens tekniksystem, som att se på det egna netflix-kontot på hotellets tv-skärm.
Lösningen ger även hotellen möjlighet att styra all hotellinformation som visas på rummens skärmar centralt, oavsett om det är en äldre tv-modell eller en av de nyaste varianterna.
”Det privatpersoner helst vill kunna göra i dag är att strömma sitt eget innehåll, oavsett om det är hemma eller på hotellrummet. Apples plattform gör det väldigt bra och även Googles Chromecast har blivit väldigt populär det senaste året och vi stödjer båda formaten”, säger vd:n och medgrundaren Martin Chevalley.
Helt plötsligt får man ett kontrakt på 5 000 hotellrum och då vill de att det ska gå så fort som möjligt.
Nu tar bolaget in 20,8 miljoner kronor av bland andra riskkapitalbolaget 20 North Street (NTL) för att lansera sin nästa lösning Inncable. Den gör det möjligt att ta bort den externa boxen och ersätta den med en kabel. Målet är att låta kabeln ersätta alla donglar, puckar och boxar som annars är kopplade till skärmen.
Läs även: Zaplox ska till börsen med 40 färska miljoner
”Den här branschen är ganska ryckig. Helt plötsligt får man ett kontrakt på 5 000 hotellrum och då vill de att det ska gå så fort som möjligt. Då måste vi ha större kapacitet, genom att ha mer på lager och ligga i framkant. Samma gäller organisationen. Vi har vuxit snabbare än vår plan och det betyder att vi behöver anställa fler duktiga personer vilket vi håller på med just nu”, säger Martin Chevalley.
Förutom kontoret i Stockholm har bolaget även kontor i Singapore, USA, Sydafrika och Dubai där hotellbyggandet är som störst. Förutom flera stora internationella hotellkedjor har de även svenska hotell som Berns och Grand Hotell som kunder.
”Vi ser det som en begränsning att ha inbyggda system i tv-apparater och samtidigt vill man komma bort från boxar. Om vi kan lägga in all hård- och mjukvara i kabeln, som förser skärmen med ström eller internet, så är det en perfekt lösning”, säger Martin Chevalley.
Sedan starten har bolaget sammanlagt tagit in närmare 26 Mkr, och bolaget går fortfarande med förlust enligt Martin Chevalley.
”Vi hade en omsättning på 20 miljoner kronor under 2016 och räknar med det dubbla för i år”, säger han.
Läs även: Petter Stordalens nya startup-trio ska göra Airbnb-uthyrningen enklare
Bolaget har främst vänt sig till hotell men ser att det finns möjligheter att vända sig direkt till andra bolag.
”Det skulle röra sig om tele- och tv-operatörer som skickar ut boxar och annan hårdvara till slutkonsumenter för at kunna erbjuda sina tjänster. Där tror jag att det finns en jättemarknad. I ett senare skede skulle det även kunna vara slutkonsumenter som man vänder sig till”, säger Martin Chevalley.
Om vi kan lägga in all hård- och mjukvara i kabeln, som förser skärmen med ström eller internet, så är det en perfekt lösning.
”Många köper ju en Apple-tv eller en Chromecast för att kunna vara uppkopplad och spela upp media. Framöver skulle vi helst vilja jobba ännu tätare med Google och kunna integrera till exempel Chromecasts mjukvara i den här kabeln. För tillfället köper vi en väldans massa Chromecast-puckar, men helst vill vi integrera alla nya funktioner i vår kabel”, säger Martin Chevalley.