Hoppa till innehållet

Hans vårdbolag tar in designbyrån Doberman som delägare

Doberman Forward investerar i health tech-bolaget Ivbar. Samarbetet ska göra större mängder data än mer lättillgänglig för vårdpersonalen.

Health-tech bolaget Ivbars grundare Jonas Wohlin.
Health-tech bolaget Ivbars grundare Jonas Wohlin.Foto: Press

Ivbar fick våren 2017 ett tillskott på 50 miljoner kronor från riskkapitalbolaget Summa Equity. Nu har även designbyrån Dobermans investmentbolag Doberman Forward bestämt sig för att skjuta till kapital. Investeringen uppgår till 3 miljoner kronor.

”Nu går vi in i en ny fas. Vi jobbar väldigt fokuserat kring att skapa produkter som är användarvänliga och gör det enkelt för vårdens medarbetare att tillgängliggöra sig information”, säger Ivbars vd Jonas Wohlin.

Läs mer: Ivbar städar upp vårdens data – tar in 50 miljoner kronor

Det kan handla om att leverera en enkel översiktsbild över hur verksamheten och kliniken presterar. Resultaten kan exempelvis presenteras via en skärm i fikarummet som visar hur det har gått för patienterna och vilka förbättringsprojekt som finns.

Den här typen av information är ofta svårtillgänglig inom vården eftersom den ligger placerad i olika system. De innehåller data som behöver bearbetning och analys för att kunna leda till konkreta åtgärder – tjänster som Ivbars plattform Era Vision erbjuder.

Under räkenskapsåret 2016 omsatte Ivbar 21 Mkr med vinst på knappt 1 Mkr. Bolaget grundades 2011.

Miljonerna från Doberman Forward ska bidra till att insamlad data blir lika enkel att förstå som information tillgodosedd via appar i smartphones och datorer. Ivbar kommer att utveckla användargränssnitten i syfte att ta fram en ny användarupplevelse på de produkter som lanseras under våren.

Läs mer: Tungviktare till Dobermans investeringsbolag 

”Där har Doberman en ny kompetens i konsten att gå från resultatet av de här komplicerade analyserna till någonting som är naturligt för medarbetarna i vården. Det handlar om att generera rätt information till rätt person vid rätt tidpunkt, för att inte behöva klicka runt och göra egna analyser.”

Jonas Wohlin berättar att responsen ute i landstingen har varit positiv sedan lanseringen av Era Vision 2016. Enligt honom skapas en förbättrad arbetskultur när läkare och sköterskor får tillgång till hårda fakta om klinikens resultat.

Ett annat av Ivbars mål är att göra vården med jämlik. Via analyssystemen kan vårdpersonal upptäcka potentiella riskgrupper som behöver lyftas, trots att man i övrigt kan ha ett lågt antal komplikationer.

”Det handlar om att synliggöra hur resultaten ser ut för olika vårdgivare och olika landsting. Då kan de själva identifiera vilka områden som de presterar bra i och var lärdom kan dras från andra”, säger Jonas Wohlin.

Under 2018 ska bolaget även koncentrera sig på att etablera sin plattform på flera europeiska marknader.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera