Annons
Mikael Pawlo, ordförande för Happy Pancake, med sin nya dejting-app.

Happy Pancake utmanar Tinder med app – ska ut i Europa

Så fattar Saltå Kvarn smartare affärsbeslut SPONSRAT AV Climber

Acasts grundare Karl Rosander och Måns Ulvestam tackar nej till nya riskkapitalbolag – väljer bankfonder istället.

Acast tar in över 150 miljoner från bankfonder

Digitalpodden, denna vecka med Jonas Leijonhufvud (tv) och Sven Carlsson.

Kan någon tänkas köpa Spotify?

Vice Riksbankschef Cecilia Skingsley leder arbetet med att ta fram en digital valuta som komplement till den fysiska.

Riksbanken presenterar detaljer kring e-kronan

Missa inget viktigt!
Bli först med att ta del av trenderna, profilerna och Sveriges vassaste startupnyheter helt gratis direkt i mejlkorgen med Di Digitals nyhetsbrev.
Följ oss på sociala medier:
Tack!
Följ oss på sociala medier:

Happy Pancake utmanar Tinder med app – ska ut i Europa

Mikael Pawlo, ordförande för Happy Pancake, med sin nya dejting-app.
Mikael Pawlo, ordförande för Happy Pancake, med sin nya dejting-app.
Den svenska dejtingsajten Happy Pancake, med Mr Green-grundaren Mikael Pawlo som ordförande, höjer insatsen i kampen mot Tinder. Nu lanserar bolaget en gratis-app och tar sikte på europeisk expansion.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Tio år efter starten lanserar Happy Pancake sin första app för Iphone och Android-telefoner. Ambitionen är att utmana Tinder med ett erbjudande om en helt kostnadsfri dejtingtjänst.

”Vi är den enda helt kostnadsfria dejtingappen på marknaden”, säger Happy Pancakes ordförande, techprofilen Mikael Pawlo.

Fungerar appen som vi hoppas vill vi rulla ut den i fler länder i Europa.

Happy Pancakes marknadschef Jonas Eriksson beskriver appen som en uppdaterad version av bolagets webbanpassade mobiltjänst.

”Vi har moderniserat gränssnittet och lagt till en chattfunktion. Men funktionaliteten är densamma som tidigare. Våra profiler har ett större djup än på Tinder och man kan kontakta alla, inom ramen för de inställningar som man själv väljer”, förklarar han.

Läs mer: Miljardvärdering för svensk-kinesisk dejtingapp

Happy Pancake (NTL) är en av Sveriges största dejtingsajter med över 700 000 registrerade medlemmar. Hittills har man lyckats växa med lönsamhet, och expandera tjänsten till Finland och Norge. 

I fjol steg omsättningen med närmare 20 procent till 21,6 miljoner kronor samtidigt som vinsten landade på 0,5 Mkr.
Foto:
Happy Pancakes marknadschef Jonas Eriksson och en skärmdump från den nya appen. 

”En viktig orsak till att det tagit så lång tid att lansera appen är att Happy Pancake är helt gratis, till skillnad från konkurrenterna som hittar sätt att ta betalt i slutändan, särskilt från män. Annonsmarknaden har ju tidigare inte varit lika stark på appsidan som på webbsidan”, säger Mikael Pawlo, som köpte in sig i Happy Pancake 2012. 

Vi kan även söka kapital från andra håll.

Mikael Pawlo är annars främst känd som en av grundarna bakom casino- och bettingsajten Mr Green. Just nu ägnar han dock merparten av sin tid åt Red Flag (NTL), ett bolag som hjälper småföretagare med egenanställning och automatiserad bokföring.

Läs mer: Nu lanseras Mikael Pawlos gratisapp för egenanställda

Mikael Pawlo (NTL) uppger att han hittills investerat över 1 Mkr i Happy Pancake.

”Jag gick in i bolaget för fem år sedan på en alldeles för hög värdering. Men det känns bättre nu”, skrattar Mikael Pawlo, som är bolagets enda externa delägare. 

Andra delägare är vd:n och grundaren Martin Wikborg, samt en handfull nyckelmedarbetare.

Om Happy Pancakes applansering blir framgångsrik hoppas Mikael Pawlo kunna expandera tjänsten internationellt.

”Vi är en av de ledande dejtingtjänsterna i Sverige och har lanserat framgångsrikt i Finland. I Norge är vi fortfarande ganska små. Men fungerar appen vill vi rulla ut den i fler länder i Europa”, säger han.

Går du in med mer kapital då?

”Det är inte osannolikt. Vi jobbar med lönsam tillväxt, men om vi ökar takten behövs det mer pengar. Då kan vi även söka kapital från andra håll.”

Bolagets största konkurrent är amerikanska Match Group Inc, med dussintals varumärken som Tinder och Match.com. Bolaget har ett börsvärde på 38 miljarder kronor på Nasdaqbörsen.

Läs även: Så bestämmer Tinder hur åtråvärd du är 

Fotnot: NTL-länkarna i texten går till Nordic Tech List, en databas med grundarna, investerarna och bolagen i den nordiska tech-sektorn.


Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt kostnadsfria nyhetsbrev:
Foto:

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post