Hoppa till innehållet

Happy Pancake utmanar Tinder med app – ska ut i Europa

Den svenska dejtingsajten Happy Pancake, med Mr Green-grundaren Mikael Pawlo som ordförande, höjer insatsen i kampen mot Tinder. Nu lanserar bolaget en gratis-app och tar sikte på europeisk expansion.

Mikael Pawlo, ordförande för Happy Pancake, med sin nya dejting-app.
Mikael Pawlo, ordförande för Happy Pancake, med sin nya dejting-app.

Tio år efter starten lanserar Happy Pancake sin första app för Iphone och Android-telefoner. Ambitionen är att utmana Tinder med ett erbjudande om en helt kostnadsfri dejtingtjänst.

”Vi är den enda helt kostnadsfria dejtingappen på marknaden”, säger Happy Pancakes ordförande, techprofilen Mikael Pawlo.

Fungerar appen som vi hoppas vill vi rulla ut den i fler länder i Europa.

Happy Pancakes marknadschef Jonas Eriksson beskriver appen som en uppdaterad version av bolagets webbanpassade mobiltjänst.

”Vi har moderniserat gränssnittet och lagt till en chattfunktion. Men funktionaliteten är densamma som tidigare. Våra profiler har ett större djup än på Tinder och man kan kontakta alla, inom ramen för de inställningar som man själv väljer”, förklarar han.

Läs mer: Miljardvärdering för svensk-kinesisk dejtingapp

Happy Pancake (NTL) är en av Sveriges största dejtingsajter med över 700 000 registrerade medlemmar. Hittills har man lyckats växa med lönsamhet, och expandera tjänsten till Finland och Norge. 

I fjol steg omsättningen med närmare 20 procent till 21,6 miljoner kronor samtidigt som vinsten landade på 0,5 Mkr.
Foto:
Happy Pancakes marknadschef Jonas Eriksson och en skärmdump från den nya appen. 

”En viktig orsak till att det tagit så lång tid att lansera appen är att Happy Pancake är helt gratis, till skillnad från konkurrenterna som hittar sätt att ta betalt i slutändan, särskilt från män. Annonsmarknaden har ju tidigare inte varit lika stark på appsidan som på webbsidan”, säger Mikael Pawlo, som köpte in sig i Happy Pancake 2012. 

Vi kan även söka kapital från andra håll.

Mikael Pawlo är annars främst känd som en av grundarna bakom casino- och bettingsajten Mr Green. Just nu ägnar han dock merparten av sin tid åt Red Flag (NTL), ett bolag som hjälper småföretagare med egenanställning och automatiserad bokföring.

Läs mer: Nu lanseras Mikael Pawlos gratisapp för egenanställda

Mikael Pawlo (NTL) uppger att han hittills investerat över 1 Mkr i Happy Pancake.

”Jag gick in i bolaget för fem år sedan på en alldeles för hög värdering. Men det känns bättre nu”, skrattar Mikael Pawlo, som är bolagets enda externa delägare. 

Andra delägare är vd:n och grundaren Martin Wikborg, samt en handfull nyckelmedarbetare.

Om Happy Pancakes applansering blir framgångsrik hoppas Mikael Pawlo kunna expandera tjänsten internationellt.

”Vi är en av de ledande dejtingtjänsterna i Sverige och har lanserat framgångsrikt i Finland. I Norge är vi fortfarande ganska små. Men fungerar appen vill vi rulla ut den i fler länder i Europa”, säger han.

Går du in med mer kapital då?

”Det är inte osannolikt. Vi jobbar med lönsam tillväxt, men om vi ökar takten behövs det mer pengar. Då kan vi även söka kapital från andra håll.”

Bolagets största konkurrent är amerikanska Match Group Inc, med dussintals varumärken som Tinder och Match.com. Bolaget har ett börsvärde på 38 miljarder kronor på Nasdaqbörsen.

Läs även: Så bestämmer Tinder hur åtråvärd du är 

Fotnot: NTL-länkarna i texten går till Nordic Tech List, en databas med grundarna, investerarna och bolagen i den nordiska tech-sektorn.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera