Hoppa till innehållet

Happy Pancake utmanar Tinder med app – ska ut i Europa

Den svenska dejtingsajten Happy Pancake, med Mr Green-grundaren Mikael Pawlo som ordförande, höjer insatsen i kampen mot Tinder. Nu lanserar bolaget en gratis-app och tar sikte på europeisk expansion.

Mikael Pawlo, ordförande för Happy Pancake, med sin nya dejting-app.
Mikael Pawlo, ordförande för Happy Pancake, med sin nya dejting-app.

Tio år efter starten lanserar Happy Pancake sin första app för Iphone och Android-telefoner. Ambitionen är att utmana Tinder med ett erbjudande om en helt kostnadsfri dejtingtjänst.

”Vi är den enda helt kostnadsfria dejtingappen på marknaden”, säger Happy Pancakes ordförande, techprofilen Mikael Pawlo.

Fungerar appen som vi hoppas vill vi rulla ut den i fler länder i Europa.

Happy Pancakes marknadschef Jonas Eriksson beskriver appen som en uppdaterad version av bolagets webbanpassade mobiltjänst.

”Vi har moderniserat gränssnittet och lagt till en chattfunktion. Men funktionaliteten är densamma som tidigare. Våra profiler har ett större djup än på Tinder och man kan kontakta alla, inom ramen för de inställningar som man själv väljer”, förklarar han.

Läs mer: Miljardvärdering för svensk-kinesisk dejtingapp

Happy Pancake (NTL) är en av Sveriges största dejtingsajter med över 700 000 registrerade medlemmar. Hittills har man lyckats växa med lönsamhet, och expandera tjänsten till Finland och Norge. 

I fjol steg omsättningen med närmare 20 procent till 21,6 miljoner kronor samtidigt som vinsten landade på 0,5 Mkr.
Foto:
Happy Pancakes marknadschef Jonas Eriksson och en skärmdump från den nya appen. 

”En viktig orsak till att det tagit så lång tid att lansera appen är att Happy Pancake är helt gratis, till skillnad från konkurrenterna som hittar sätt att ta betalt i slutändan, särskilt från män. Annonsmarknaden har ju tidigare inte varit lika stark på appsidan som på webbsidan”, säger Mikael Pawlo, som köpte in sig i Happy Pancake 2012. 

Vi kan även söka kapital från andra håll.

Mikael Pawlo är annars främst känd som en av grundarna bakom casino- och bettingsajten Mr Green. Just nu ägnar han dock merparten av sin tid åt Red Flag (NTL), ett bolag som hjälper småföretagare med egenanställning och automatiserad bokföring.

Läs mer: Nu lanseras Mikael Pawlos gratisapp för egenanställda

Mikael Pawlo (NTL) uppger att han hittills investerat över 1 Mkr i Happy Pancake.

”Jag gick in i bolaget för fem år sedan på en alldeles för hög värdering. Men det känns bättre nu”, skrattar Mikael Pawlo, som är bolagets enda externa delägare. 

Andra delägare är vd:n och grundaren Martin Wikborg, samt en handfull nyckelmedarbetare.

Om Happy Pancakes applansering blir framgångsrik hoppas Mikael Pawlo kunna expandera tjänsten internationellt.

”Vi är en av de ledande dejtingtjänsterna i Sverige och har lanserat framgångsrikt i Finland. I Norge är vi fortfarande ganska små. Men fungerar appen vill vi rulla ut den i fler länder i Europa”, säger han.

Går du in med mer kapital då?

”Det är inte osannolikt. Vi jobbar med lönsam tillväxt, men om vi ökar takten behövs det mer pengar. Då kan vi även söka kapital från andra håll.”

Bolagets största konkurrent är amerikanska Match Group Inc, med dussintals varumärken som Tinder och Match.com. Bolaget har ett börsvärde på 38 miljarder kronor på Nasdaqbörsen.

Läs även: Så bestämmer Tinder hur åtråvärd du är 

Fotnot: NTL-länkarna i texten går till Nordic Tech List, en databas med grundarna, investerarna och bolagen i den nordiska tech-sektorn.

Innehåll från Leksands KnäckebrödAnnons

Klimatmärkt knäckebröd – en investering i framtiden

Leksands Knäckebröd är ett av tre svenska livsmedelsföretag som kan skryta med klimatmärkning på sina förpackningar.

– Det är ett sätt att kommunicera vårt starka fokus på hållbarhet och klimat. Att kartlägga hela produktionskedjan ger oss en fullständig bild av var vi står oss idag och ett bra underlag för framtida förbättringar, säger Peter Joon, företagets vd.

Det finns mycket man kan lära sig genom att läsa det finstilta på en matförpackning. Numera kan man även kan få information om en varas hållbarhet och klimatavtryck. Enbart tre svenska företag har klimatmärkning på sina förpackningar och Leksands Knäckebröd är ett av dem.

– Vi har jobbat hårt med hållbarhetsarbetet under många år. 2021 tog vi steget fullt ut och började klimatmärka vårt knäckebröd.

Leksands Knäckebröd följer brödets påverkan på miljön hela vägen från fält till butik.

– Vi kartlägger hela produktionskedjan i detalj. I beräkningen inkluderas allt från råvaror och jordbruk, tillverkning, energiavfall i produktion och förpackningsmaterial såväl som transporter till butik och konsumentsvinn.

Hållbar produktion under två sekler

Produkterna har ett genomsnittligt klimatavtryck på 0,578 CO2e per kilo.

– Det är kul att äntligen svart på vitt kunna visa hur bra vi är. Detta är en riktigt bra siffra, men vi ska bli ännu bättre, säger Peter Joon, vd och sjätte generationens bagarmästare.

Peter berättar att företaget jobbade med hållbarhet redan på 1950-talet, då hans farfar började återvinna värmen från ugnarna som ett led i att sänka energikostnaderna. Vid närmare eftertanke, menar Peter, har inriktningen mot hållbarhet funnits ända sedan starten på 1800-talet.

– Vi har en gammal ärofull traditionen som vi förvaltar och utvecklar för kommande generationer. Min gammelfarmors mormor Jakobs Karin visste att man måste hushålla med resurserna. Vi fortsätter i samma anda nästan tvåhundra år senare.

Höga krav på råvaror

Peter berättar om alla de åtgärder som gör att Leksands Knäckebröd kan skryta med ett lågt klimatavtryck:

– Vi väljer närodlad råg och hämtar vatten från vår egen källa i Badelundaåsen. Vi byter bilar och frakter till fossilfria alternativ och ska installera solpaneler på bageriets tak. Vi har tagit bort all plast i kassar, muggar och kartongband och återvinner all värme från ugnarna till lokalvärme och varmvatten. Ugnarna värms med grön och lokalproducerad el, främst från Trängslet i Älvdalen.

Förbättringar för kommande generationer

Det är inte dyrare att vara grön, menar Peter Joon.

– Vi måste alltid var konkurrenskraftiga prismässigt. Miljöarbetet och besparing går ofta hand i hand. Att vi tar tillvara all överskottsvärme från ugnarna och använder den för uppvärmningen av lokalerna och allt varmvatten sparar både pengar och energi.

Hållbarhetsarbete kan kommuniceras på två sätt – genom att man slår sig på bröstet eller jobbar med ödmjuk självkritik. Enligt Peter Joon väljer Leksands Knäckebröd det sistnämnda.

– Vi har infört klimatmärkningen för att kunna genomföra framtida förbättringar där de ger bäst resultat. Vi är ett familjeföretag och vi tittar inte på kvartalsekonomi – vi tittar på sekel. Min tid som vd är bara en kort stund och sedan tar någon annan över. Leksands Knäckebröd ska leva i många generationer till, då är det minsta vi kan göra att ha ett fortsatt starkt fokus på hållbarhet och klimat, avslutar Peter.

 

 

Mer från Leksands Knäckebröd

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Leksands Knäckebröd och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera