Hoppa till innehållet

Happy Socks-duons nya bolag The Cords ansöker om konkurs

Manchestermärket The Cords, som till stor del byggde sin verksamhet på e-handel, ansöker om konkurs två år efter starten.

Mikael Söderlindh (vänster) och Viktor Tell grundade Happy Socks för att sedan starta manchestermärket The Cords.
Mikael Söderlindh (vänster) och Viktor Tell grundade Happy Socks för att sedan starta manchestermärket The Cords.Foto: Jesper Frisk

Happy socks-grundarna Mikael Söderlindh och Viktor Tell sålde av stora andelar av sitt strumpbolag för att dra igång en ny satsning: manchestermärket The Cords.

Sedan lanseringen för mindre än ett år sedan, då bolaget bland annat öppnade sex butiker, har bolaget haft svårt att få igång försäljningen. I april avslutades en crowdfundingkampanj som inbringade bolaget 2,9 miljoner kronor – omkring en tiondel av det önskade finansieringsbeloppet.

Nu har The Cords ansökt om konkurs, rapporterar Breakit. Ansökan ska ha skickats in före midsommar.

”Så här i efterhand kan man se att vi ville för mycket, för snabbt och tillsatte för mycket raketbränsle med en stark tilltro på det coola koncept vi utvecklat”, skriver ena grundaren Mikael Söderlindh i ett mejl till Di Digital.

”Vi tog beslutet att göra om strategin och försöka utveckla bolaget organiskt, men detta dödade glädjen och entusiasmen i bolaget.”

Läs mer: Jens Berlips säljer i snabbväxaren Na-kd – gör 40 gånger pengarna 

Förutom grundarna har även Jens Berlips, en av grundarna till Apoex, investerat i The Cords. Det har även Mojans vd Jonas Mårtensson och bolagets grundare Carl Manneh.

Sedan några veckor tillbaka har The Cords stor utförsäljning på nätet. Plaggen säljs även på H&M:s nya outletsajt Afound.

Rättelse: Tidigare angav texten att småsparare hade investerat i The Cords. Det stämmer inte. Crowdfundingkampanjen avbröts när det stod klart att den inte hade nått sitt mål.

Innehåll från ToborrowAnnons

Så mycket bidrar EU med i stöd till svenska företag

Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.
Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.

EIF-lån erbjuder företag möjlighet att få tillgång till finansiering med förmånliga villkor och minskad risk, och Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow, delar med sig av sin expertis för att hjälpa dig att förstå och dra nytta av dessa möjligheter.

Läs mer och ansök om EIF-lån på toborrow.com.  

EIF-lån tillhandahålls av europeiska investeringsfonden, en del av europeiska investeringsbanken, med syfte att stödja tillväxt, innovation och sysselsättning för små och medelstora företag inom EU.

– Med en EIF-garanti slipper du riskera att själv bli betalningsansvarig för hela lånebeloppet om ditt företag inte skulle kunna betala tillbaka lånet. Du själv behöver bara agera borgensman för 20 procent av lånesumman, då EIF garanterar resterande 80 procent, förklarar Magnus.

Han betonar också vikten av att förbereda sig för den kreditprövning som görs i samband med att man ansöker om ett lån.

– Det är bra om företaget kan visa upp en stabil ekonomisk historik och en tydlig affärsplan för att öka sina chanser att bli godkända för finansiering.

EIF-lån spelar en avgörande roll för att främja tillväxt och utveckling för små och medelstora företag i EU. På Toborrow kan företag enkelt ansöka om EIF-lån och få hjälp att navigera genom processen med hjälp av kreditspecialister som Magnus Ersson. Med minskad personlig risk och förmånliga räntevillkor är EIF-lån ett attraktivt alternativ för företag som strävar efter tillväxt och framgång.

Under 2023 anslog europeiska investeringsfonden 445,6 miljoner euro i kapitalinvesteringar, garantier och inkluderande finansiering i den svenska ekonomin.

Vill du veta mer eller ansöka om EIF-lån? Läs mer här.  

Räntan på ditt företagslån fastställs individuellt och baseras på flera faktorer, såsom din kreditvärdighet, ekonomiska situation och lånebelopp. Eftersom räntan avgörs av banken eller långivaren är det svårt att förutse vilken ränta ditt företag kommer att få. Kom ihåg att aldrig låna mer än vad som är nödvändigt och att ta ansvar för ditt företags ekonomi.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Toborrow och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera