Annons

Här är 10 svenska startups som vill göra världen bättre

Anna Urombi, grundare av donationstjänsten Addtruly, vattenbolaget Mimblys grundare Isabella Palmgren, och Liisa Smits, grundare av vädertjänsten Ignitia.
Anna Urombi, grundare av donationstjänsten Addtruly, vattenbolaget Mimblys grundare Isabella Palmgren, och Liisa Smits, grundare av vädertjänsten Ignitia. Foto: Di.
Socialt entreprenörskap har vuxit med över 100 procent i Europa på bara tre år och fenomenet har blivit större i Sverige sedan altruismstiftelsen Norrsken grundades. Här de svenska techbolagen som ska göra världen bättre. 
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Enligt det delvis EU-finansierade projektet "Digital social innovation" finns i dag 2 225 aktörer som vill övervinna sociala utmaningar med hjälp av tech. Det är en ökning med mer än 100 procent sedan 2015. 

I Sverige har flera innovativa aktörer de senaste tio åren startat bolag som arbetar för att bekämpa bland annat fattigdom, svält och utanförskap.

Läs mer: Fler entreprenörer vill rädda världen: ”Våra 700 miljoner räcker inte”

Här är tio svenska techbolag som ska göra världen bättre:

Trine

Trine är plattformen som låter privatpersoner låna ut pengar till solenergiprojekt som kan förse byar i utvecklingsländer med ren elektricitet.

Omsättning 2017: 11,1 Mkr

Resultat efter finansiella kostnader: -7,5 Mkr

Trines solceller förser hela byar med elektricitet.
Trines solceller förser hela byar med elektricitet.

Karma

Matsvinnsappen Karma tillåter restauranger, caféer och bagerier att annonsera mat till rabatterat pris som de annars hade slängt. I augusti gjorde ledningen offentligt att Electrolux och investmentbolaget Kinnevik går in och finansierar verksamheten. Appen är även finansierad av stiftelsen Norrsken. 

Omsättning 2017: 0,35 Mkr

Resultat efter finansiella kostnader:  -11,6 Mkr

Ignitia

Ignitia gör hyperlokala väderprognoser för småskaliga jordbrukare i västra Afrika. Tjänsten, som är dubbelt så träffsäker som globala vädertjänster, skickas ut per sms till bönderna för att de lättare ska kunna planera sin skörd och begränsa sitt användande av bekämpningsmedel och vatten. Ignitia har samarbetat med Google inom ramen för sökjättens satsning “Solve for X”. 

Osättning 2017: 10,9 Mkr

Resultat efter finansiella kostnader: 2,8 Mkr

Liisa Smits, grundare av och vd för vädertjänsten Ignitia.
Liisa Smits, grundare av och vd för vädertjänsten Ignitia. Foto: Jesper Frisk

Kognity

Kognity är inlärningstjänsten som ska underlätta effektivt lärande för lärare och elever. Kognity erbjuder digitala läromedel som anpassar sig efter de inlärningsbehov som eleven har och hjälper lärare att undervisa utefter dessa. Kognity har sedan grundandet stöttats av ett antal affärsänglar. I maj i år stod det klart att stiftelsen Norrsken satsar 15 Mkr i bolaget. 2017 hade Kognity en omsättning på 19,8 Mkr med en förlust på 2,5 Mkr. 

Omsättning 2017: 19,8 Mkr
Resultat efter finansiella kostnader: 0,2 Mkr

Karin Bjrede på Kognity vann Di:s Startup tour 2018
Karin Bjrede på Kognity vann Di:s Startup tour 2018 Foto: Amanda Lindgren, Amanda Lindgren (Di)

Welcome!

Webbtjänsten Welcome! arbetar med att integrera nyanlända i Sverige. Tanken är att privatpersoner ska kunna bjuda in nyanlända till olika aktiviteter, som att spela fotboll eller äta lunch. Nyanlända kan också ställa vardagsfrågor i tjänstens forum. Bolaget har stöttats av Klarna-grundaren Niklas Adalberth och Avito-grundarna Jonas Nordlander och Filip Engelbert.

Omsättning 2017: 0,4 Mkr

Resultat efter finansiella kostnader: -2,3 Mkr

Emma Rosman, medgrundare av appen Welcome! Bolaget har finansierats av altruismstiftelsen Norrsken.
Emma Rosman, medgrundare av appen Welcome! Bolaget har finansierats av altruismstiftelsen Norrsken. Foto: Amanda Lindgren

Mimbly

Det Göteborgsbaserade bolaget Mimbly har utvecklat en produkt som tar tillvara på det vatten som fortfarande är tjänligt efter en tvätt i tvättmaskinen. Vattnet filtreras i “Mimboxen” och återanvänds nästa gång tvättmaskinen används. Förutom att “Mimboxen” minskar mängden vatten som används vid en tvätt, sparar den på energi och minskar spridningen av mikroplaster genom att filtrera dem innan de når våra hav. 

Mimbly har ännu inte publicerat sin första årsredovisning. 

Isabella Palmgren, vd och medgrundare på Mimbly.
Isabella Palmgren, vd och medgrundare på Mimbly. Foto: Fotograf, Patrik Olsson

 

Orbital Systems 

Orbital Systems lovar att sänka vattenförbrukningen med 90 procent och energiförbrukningen med 80 procent. Systemet fångar upp vattnet, renar det och pumpar det tillbaks till duschmunstycket samtidigt som den använda vattenmängden registreras digitalt. Produkten är utvecklad för regioner där bristen på vatten är ett påtagligt problem, till exempel i Mellanöstern. Bland bolagets största investerare finns Skype-grundaren Niklas Zennerström. I januari i år gick även investeringsbolaget Sandberg Development in med 30 Mkr. 

Omsättning 2017: 0,95 Mkr

Resultat efter finansiella kostnader: -69,9 Mkr

Mehrdad Mahdjoubi, vd och grundare av Orbital Systems.
Mehrdad Mahdjoubi, vd och grundare av Orbital Systems. Foto: Jesper Frisk

Bima

Bima erbjuder ett flertal olika försäkringar till personer bosatta i utvecklingsländer. Genom att sälja liv- och olycksfallsförsäkringar som kostar ungefär 0,30 dollar i månaden och dras från kontantkortet på mobiltelefonen blir kostnaden för försäkringen hanterbar. Idag har Bima över 26 miljoner kunder i femton länder. Bima ägs till 39 procent av investmentbolaget Kinnevik. I december i fjol investerade Allianz närmare 2,4 miljarder kronor i bolaget.  

Omsättning 2017: 54,2 Mkr

Resultat efter finansiella kostnader: -189,4 Mkr

Gustaf Agartson, vd på Bima.
Gustaf Agartson, vd på Bima. Foto: Joey Abrait

Addtruly 

Genom tjänsten Addtruly kan kunden i samband med köp i e-handel donera pengar till ideella organisationer som relaterar till den köpta produkten. Addtruly arbetar även med att engagera konsumenter genom att starta insamlingskampanjer via en digital insamlingsbössa. Bolaget omsatte 56 000 kronor 2017 och hade en förlust på 141 000 kronor. 

Omsättning 2017: 0,05 Mkr 

Resultat efter finansiella kostnader: -0,15 Mkr

Addtrulys vd Anna Urombi.
Addtrulys vd Anna Urombi. Foto: Jonas Eng
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies