Hoppa till innehållet

Här är 5 problem Ubers nya vd måste lösa

Det stormar kring Uber och Dara Khosrowshahi är den som ska få rätsida på bolaget. Den tilltänkta vd:n kom till USA från Iran som nioåring och har tidigare fått vinden att vända på resebokningssajten Expedia.

Dara Khosrowshahi erbjuds chefsstolen på Uber.
Dara Khosrowshahi erbjuds chefsstolen på Uber.Foto: AP

Efter flera månaders sökande röstade taxitjänsten Ubers styrelse på söndagen till slut fram en ny vd-kandidat.

Den kontroversielle Travis Kalanicks efterträdare blir Expedias vd Dara Khosrowshahi, som väntas presenteras för Ubers anställda på tisdagen, enligt Recode. Detta förutsatt att han tackar ja till erbjudandet från Uber.

Om han tackar ja tar Dara Khoswroshahi över rodret på en av världens högst värderade startup. Den senaste kända värderingen är på drygt 500 miljarder kronor, alltså betydligt högre än det högst värderade svenska börsbolaget.

Samtidigt får Khoswroshahi en rad problem att ta itu med:

1. En intern rapport som kartlägger en sexistisk och hätsk arbetsplatskultur 

2. En stämning från Googles Alphabet, som hävdar att Uber har stulit teknik från Alphabets dotterbolag Waymo när man utvecklat självkörande fordon

3. Tomma stolar på posterna finanschef, verksamhetschef och chefsjurist

4. Styrelsens delade meningar om Ubers framtid. Tidigare vd:n Travis Kalanick är en ledamot med tydliga åsikter och han kontrollerar enligt Financial Times tre röster i styrelsen

5. Ett förlustdrivande, globalt bolag (som visserligen växer och tar sig närmre lönsamhet)

Det som talar till hans fördel är att Dara Khosrowshahi har tagit över ett tilltufsat bolag förut.

För tolv år sedan tillträdde han som vd för resebokningssajten Expedia, som då hade tappat marknadsandelar och var i behov av en ny teknisk lösning. Dara Khosrowshahi ansvarade för att bolaget bland annat byggde om sin källkod. 

I fjol omsatte Expedia nära 9 miljarder dollar, vilket är drygt fyra gånger så mycket som när han tog över som vd 2005.

Dara Khosrowshahi kom till USA som nioåring 1978 som en följd av den iranska revolutionen. Senare skulle hans pappa tillfångatas av iranska myndigheter i sex år sedan han återvänt till landet. Han växte upp i delstaten New York tillsammans med sin mamma och två bröder.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera