Kombinationen tech och musik har sällan varit så het i Sverige som under 2017. Medan Spotify krattade för en sedan länge planerad börsnotering kom styrkebesked från flera andra unga bolag.
Epidemic Sound, en musikbank för produktionsbolag och Youtube-kreatörer, fick i november in riskkapitalbolaget EQT som delägare. Baserat på EQT-fondens storlek kan det röra sig om en investering i miljardklassen.
Epidemic Sound grundades 2009 och omsatte i fjol drygt 50 miljoner kronor. I år räknar bolaget med att den siffran fördubblas, även om resultatet fortsatt blir negativt.
En annan större investering skedde i Soundtrack Your Brand, vars streamingtjänst musiksätter restauranger, butiker och andra kommersiella lokaler. Bolaget, som delägs av Spotify, tog i februari in 200 miljoner kronor från bland andra Industrifonden och Balderton.
I skärpunkten mellan teknik och musik är det inte konstigt att man hittar lovande svenska bolag, enligt Diego Farias, vd på det mobila skivbolaget Amuse.
”Utomlands finns det en otrolig respekt för det vi har lyckats med i Sverige. Det är bortom flax och tillfälligheter nu. Vi var först på streaming och kan dra nytta av den starka tekniksektorn som vi länge har förlitat oss på i Sverige”, säger Diego Farias, som befinner sig i Los Angeles när Di Digital ringer upp.
Hans eget bolag har lanserat sin produkt och hunnit ta in 30 Mkr från tysken Klaus Hommels, som under många år satt i Spotifys styrelse.
Dessutom har stjärnproducenten och entreprenören Will.i.am, känd som en av profilerna från Black Eyed Peas, investerat i bolaget och klassas numera som en medgrundare av Amuse.
”Will är otroligt stark på tekniksidan. Han har öppnat dörrar och hjälpt oss sedan han kom med”, säger Diego Farias.
Via Amuse app kan artister ladda upp sin musik och få den distribuerad till stora digitala plattformar som Spotify, Youtube och Apple Music. Sedan analyserar Amuse lyssnarstatistiken för att hitta artister vars material visar potential och skulle kunna tjäna på en marknadsföringsinsats.
Läs mer: Därför är data det nya guldet i musikbranschen
”Nu är vi i en tillväxtfas där vi ska gå från idé till utförande. Artisten Adel har uppfyllt löftet som är Amuse. Han släppte sin musik via oss i våras helt utan relation till oss. Våra system plingade igång rätt fort. Ni har han en guldsingel som vi hoppas ska nå platinum.”
Året har också präglats av en del bakslag. Framför allt har streamingplattformen Soundcloud, ett miljardvärderat svenskt bolag med bas i Berlin, fått skära ner på verksamheten avsevärt.
Soundcloud tog under flera år in stora belopp i riskkapital men har efter ihärdiga försök inte lyckats få fart på sin affär.
Årets största händelse – Spotifys börsnotering – har dock skjutits på framtiden.
Streamingtjänsten, som fortfarande har dubbelt så många användare som Apple Music, dras fortfarande med en skuld på 1 miljard dollar och stigande ränta.
Läs mer: Det hemliga spelet bakom Spotifys börsnotering
I november gjorde Spotify sitt hittills andra svenska bolagsförvärv. Streamingledaren köpte Stockholmsbolaget Soundtrap, som utvecklar en mobil musikstudio. Appen sparar inspelningsprocessen i molnet så att alla musiker kan bidra på distans.
Prislappen för affären är okänd men Soundtrap värderades till drygt 200 Mkr i samband med sin senaste nyemission under hösten 2016.
Nyligen rapporterade Reuters att Spotify planerade att ansöka om sin notering i USA före årsskiftet. Detta trots att Spotifys storaffär med Tencent i mitten på december ännu inte var fullbordad, enligt Di Digitals uppgifter.