Hoppa till innehållet

Här är årets genombrott inom musiktech: ”Bortom flax och tillfälligheter”

I skuggan av Spotifys stundande notering växer flera nya datadrivna musikbolag fram i Sverige. ”Vi var först på streaming och kan dra nytta av den starka tekniksektorn”, säger Diego Farias på Amuse, ett nystartat mobilt skivbolag.

Överst från vänster, medsols: Epidemic Sounds vd Oscar Höglund, Soundtrack Your Brands grundare Andreas Liffgarden och Ola Sars, Spotifys vd Daniel Ek samt Amuse vd Diego Farias och delägaren Will.i.am.
Överst från vänster, medsols: Epidemic Sounds vd Oscar Höglund, Soundtrack Your Brands grundare Andreas Liffgarden och Ola Sars, Spotifys vd Daniel Ek samt Amuse vd Diego Farias och delägaren Will.i.am.Foto: Di/AP/Press

Kombinationen tech och musik har sällan varit så het i Sverige som under 2017. Medan Spotify krattade för en sedan länge planerad börsnotering kom styrkebesked från flera andra unga bolag.

Epidemic Sound, en musikbank för produktionsbolag och Youtube-kreatörer, fick i november in riskkapitalbolaget EQT som delägare. Baserat på EQT-fondens storlek kan det röra sig om en investering i miljardklassen.

Epidemic Sound grundades 2009 och omsatte i fjol drygt 50 miljoner kronor. I år räknar bolaget med att den siffran fördubblas, även om resultatet fortsatt blir negativt.

En annan större investering skedde i Soundtrack Your Brand, vars streamingtjänst musiksätter restauranger, butiker och andra kommersiella lokaler. Bolaget, som delägs av Spotify, tog i februari in 200 miljoner kronor från bland andra Industrifonden och Balderton.

I skärpunkten mellan teknik och musik är det inte konstigt att man hittar lovande svenska bolag, enligt Diego Farias, vd på det mobila skivbolaget Amuse.

”Utomlands finns det en otrolig respekt för det vi har lyckats med i Sverige. Det är bortom flax och tillfälligheter nu. Vi var först på streaming och kan dra nytta av den starka tekniksektorn som vi länge har förlitat oss på i Sverige”, säger Diego Farias, som befinner sig i Los Angeles när Di Digital ringer upp.

Musikproducenten Will.i.am (tv) och Amuses vd Diego Farias.
Musikproducenten Will.i.am (tv) och Amuses vd Diego Farias.Foto: Press

Hans eget bolag har lanserat sin produkt och hunnit ta in 30 Mkr från tysken Klaus Hommels, som under många år satt i Spotifys styrelse.

Dessutom har stjärnproducenten och entreprenören Will.i.am, känd som en av profilerna från Black Eyed Peas, investerat i bolaget och klassas numera som en medgrundare av Amuse.

”Will är otroligt stark på tekniksidan. Han har öppnat dörrar och hjälpt oss sedan han kom med”, säger Diego Farias.

Via Amuse app kan artister ladda upp sin musik och få den distribuerad till stora digitala plattformar som Spotify, Youtube och Apple Music. Sedan analyserar Amuse lyssnarstatistiken för att hitta artister vars material visar potential och skulle kunna tjäna på en marknadsföringsinsats.

Läs mer: Därför är data det nya guldet i musikbranschen 

”Nu är vi i en tillväxtfas där vi ska gå från idé till utförande. Artisten Adel har uppfyllt löftet som är Amuse. Han släppte sin musik via oss i våras helt utan relation till oss. Våra system plingade igång rätt fort. Ni har han en guldsingel som vi hoppas ska nå platinum.”

Året har också präglats av en del bakslag. Framför allt har streamingplattformen Soundcloud, ett miljardvärderat svenskt bolag med bas i Berlin, fått skära ner på verksamheten avsevärt. 

Soundcloud tog under flera år in stora belopp i riskkapital men har efter ihärdiga försök inte lyckats få fart på sin affär.

Spotifys vd och ena grundare Daniel Ek.
Spotifys vd och ena grundare Daniel Ek.Foto: Joey Abrait

Årets största händelse – Spotifys börsnotering – har dock skjutits på framtiden.

Streamingtjänsten, som fortfarande har dubbelt så många användare som Apple Music, dras fortfarande med en skuld på 1 miljard dollar och stigande ränta.

Läs mer: Det hemliga spelet bakom Spotifys börsnotering 

I november gjorde Spotify sitt hittills andra svenska bolagsförvärv. Streamingledaren köpte Stockholmsbolaget Soundtrap, som utvecklar en mobil musikstudio. Appen sparar inspelningsprocessen i molnet så att alla musiker kan bidra på distans.

Prislappen för affären är okänd men Soundtrap värderades till drygt 200 Mkr i samband med sin senaste nyemission under hösten 2016.

Nyligen rapporterade Reuters att Spotify planerade att ansöka om sin notering i USA före årsskiftet. Detta trots att Spotifys storaffär med Tencent i mitten på december ännu inte var fullbordad, enligt Di Digitals uppgifter.

Läs mer: Därför nobbar Spotify Stockholmsbörsen 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera