Hoppa till innehållet

Här är bolagen som är med i striden om Stockholms gator

Allt fler bolag som erbjuder delningstjänster för transportmedel, inte sällan drivna med el, vill ta sig an Sverige. Di Digital har listat bolagen som slåss om de svenska användarna.

Flera bolag vill nu förändra sättet Stockholmare transporterar sig på.
Flera bolag vill nu förändra sättet Stockholmare transporterar sig på.

I snabb hastighet kommer nu allt fler transportmedel till Stockholms gator. Delningstjänster för elscootrar, elmopeder, elcyklar och cyklar kämpar för att vinna de svenska användarna. 

Enligt Di Digitals kartläggning är minst tio bolag med i kriget om Stockholms gator. 

Läs mer: Delningskriget hårdnar – allt fler konkurrerar om Stockholms gator 

Voi Technology

Voi Technologys grundarteam.
Voi Technologys grundarteam.Foto: Banfa Jawla

Var först i Sverige att lansera elscootrar. Grundarna Fredrik Hjelm och Douglas Stark backas av VC-bolaget Vostok New Ventures. I första kapitalrundan tog bolaget in 25,5 miljoner kronor. 

Nyligen lanserade bolaget sina scootrar i Madrid. Bolaget värderades till runt 84 miljoner kronor under första kapitalrundan.

Lime

Foto: Richard Vogel

Är med i den stenhårda striden i USA:s städer om vilket bolag som ska locka flest användare. Var också tidiga med att lansera scootrar i Europa med Paris som första stad.

Tog i somras in drygt 2,9 miljarder kronor från Uber, Alphabet och Niklas Zennströms riskkapitalbolag Atomico. 

Bolaget har annonserat att man söker medarbetare i Sverige som ska ladda elscootrarna.

Blinkee City

Blinkee Citys medgrundare Marcin Maliszewski med bolagets elmoped.
Blinkee Citys medgrundare Marcin Maliszewski med bolagets elmoped.Foto: Jonas Eng

Polskgrundat bolag som i dag erbjuder delningstjänster för cyklar, elcyklar, elmopeder och snart även elscootrar. Finns i Polen, Ungern, Kroatien, Spanien och smyglanserar i Sverige under mitten av oktober. Den stora lanseringen kommer i mars nästa år, då scootrarna är planerade att ställas ut på Stockholms gator.

Grundades av bröderna Marcin och Pawel Maliszewski tillsammans med studiekamraten Kamil Klepacki. 

Är finansierat på egen hand och genom crowd-funding, men nådde redan i mars i år break-eaven och går nu med vinst enligt bolagets egna uppgifter.

Uber

Ubers chef i EMEA Pierre-Dimitri Gore-Coty.
Ubers chef i EMEA Pierre-Dimitri Gore-Coty.

Värderas i dag till omkring 76 miljarder dollar, motsvarande 658 miljarder kronor, och är på väg mot en börsnotering under nästa år. 

Taxitjänsten och transportgiganten har annonserat att man kommer satsa mer på mopeder och cyklar. 

Snarare än den taxitjänst man tidigare varit, vill man bli en plattform där flera andra tjänster och bolag som levererar transporter ska finnas. Något som inte minst visat sig i och med bolaget öppnade dörren för att ta in svenska Voi Technology på plattformen i en intervju med Di Digital i slutet av sommaren.

”Vi vill skapa ett ekosystem av olika tjänster”, sa Ubers chef över EMEA Pierre-Dimitri Gore-Coty.

Läs mer: Stockholmarna tycker till om elscootrarna: "Måste vara ordning och reda" 

Bzzt

Örjan Jansson, medgrundare Bzzt.
Örjan Jansson, medgrundare Bzzt.

Eltaxibolaget, som kör sina kunder i eldrivna trehjulingar (så kallade podar), har som mål att köra sina kunder gratis och i stället gå runt på reklam i och på podarna.

Lanserade 2017 på Stockholms gator och hade i juli haft 70 000 körningar med sina 50 podar. 

I oktober förra året tog Bzzt in 7 miljoner kronor i nytt kapital, bland annat för att upprusta podarna som tillverkas av Niklas Zennström-backade Clean Motion. Nu laddar bolaget för en ny kapitalrunda.

JCDecaux

Foto: Pressfoto.

Franskt storbolag inom utomhusreklam. Har 13 000 anställda och finns i över 80 länder världen, där bolaget visar reklam på en miljon reklampelare.

2017 hade bolaget intäkter på 3,4 miljarder euro och börsvärdet för bolaget ligger på 6,2 miljarder euro.

Bolaget vann Stockholms stads upphandling i förra året. Men beslutet överklagades av konkurrenter och nu ska staden göra om hela processen.

Moventia

Foto: Hasse Holmberg/TT

Spanskt privat bolag baserat i Barcelona som är partner med amerikanska reklambolaget Clear Channel, som har det nuvarande cykeluthyrningssystemet i Stockholm. 

Är med i upphandlingsprocessen om Stockholms stads cykeluthyrning på 5 000 elcyklar.  

Urban Infrastructure

Norskt bolag som grundades 2015. Enligt bolaget har man mer än 100 anställda och erbjuder delningstjänster för cyklar. Är med i racet om Stockholms stads egna uthyrningsstationer.

Tjänsterna används i dag enligt bolaget i fler städer i Norge samt i Edingburgh i Skottland.

Green Economy

Foto: Banfa Jawla

Erbjuder delningstjänst för cyklar i Stockholm och Uppsala. Hittills har bolaget, som är baserad i Stockholm, placerat ut 2500 gröna EU-bike-cyklar på gatorna.

Green Economy omsatte drygt 2 miljoner kronor under förra året, har 7 anställda och leds av styrelseordförande och vd Liyang Wang.

Bolaget är också med i Stockholm stads upphandling men har, till skillnad från konkurrenterna, redan nu alltså lämnat ut cyklar på Stockholms gator.

Mobike

Foto: Andy Wong

Kinesiskt bolag som grundades 2015. 

Sedan 2018 finns bolagets delningstjänst för cyklar i ett tjugotal städer i Europa. Dessutom finns bolaget i bland annat Japan, Indien och Israel.

Under 2017 drog bolaget in nästan 1 miljard dollar i investeringar, senaste rundan leddes av kinesiska jätten Tencent. Bolaget värderas till omkring 3 miljarder dollar.

Ofo

Foto: Andy Wong

Kinesiskt bolag som grundades 2014 med säte i Beijing. Är i dag en av världens största bolag inom delningstjänster för cyklar. Finns i 20 länder över hela världen och har hand om över 32 miljoner transporter dagligen, enligt bolaget. 

Finns än så länge inte i Norden, men satsar på att komma in i Stockholm genom stadens upphandling av cykeltjänster.

Har hittills fått in 2,2 miljarder dollar i investeringar. Senaste rundan, som avslutades i mars i år, drog in 866 miljoner dollar och leddes av e-handelsjätten Alibaba.

Läs mer: Därför satte San Francisco stopp för scooterhajpen

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera