I snabb hastighet kommer nu allt fler transportmedel till Stockholms gator. Delningstjänster för elscootrar, elmopeder, elcyklar och cyklar kämpar för att vinna de svenska användarna.
Enligt Di Digitals kartläggning är minst tio bolag med i kriget om Stockholms gator.
Läs mer: Delningskriget hårdnar – allt fler konkurrerar om Stockholms gator
Voi Technology
Var först i Sverige att lansera elscootrar. Grundarna Fredrik Hjelm och Douglas Stark backas av VC-bolaget Vostok New Ventures. I första kapitalrundan tog bolaget in 25,5 miljoner kronor.
Nyligen lanserade bolaget sina scootrar i Madrid. Bolaget värderades till runt 84 miljoner kronor under första kapitalrundan.
Lime
Är med i den stenhårda striden i USA:s städer om vilket bolag som ska locka flest användare. Var också tidiga med att lansera scootrar i Europa med Paris som första stad.
Tog i somras in drygt 2,9 miljarder kronor från Uber, Alphabet och Niklas Zennströms riskkapitalbolag Atomico.
Bolaget har annonserat att man söker medarbetare i Sverige som ska ladda elscootrarna.
Blinkee City
Polskgrundat bolag som i dag erbjuder delningstjänster för cyklar, elcyklar, elmopeder och snart även elscootrar. Finns i Polen, Ungern, Kroatien, Spanien och smyglanserar i Sverige under mitten av oktober. Den stora lanseringen kommer i mars nästa år, då scootrarna är planerade att ställas ut på Stockholms gator.
Grundades av bröderna Marcin och Pawel Maliszewski tillsammans med studiekamraten Kamil Klepacki.
Är finansierat på egen hand och genom crowd-funding, men nådde redan i mars i år break-eaven och går nu med vinst enligt bolagets egna uppgifter.
Uber
Värderas i dag till omkring 76 miljarder dollar, motsvarande 658 miljarder kronor, och är på väg mot en börsnotering under nästa år.
Taxitjänsten och transportgiganten har annonserat att man kommer satsa mer på mopeder och cyklar.
Snarare än den taxitjänst man tidigare varit, vill man bli en plattform där flera andra tjänster och bolag som levererar transporter ska finnas. Något som inte minst visat sig i och med bolaget öppnade dörren för att ta in svenska Voi Technology på plattformen i en intervju med Di Digital i slutet av sommaren.
”Vi vill skapa ett ekosystem av olika tjänster”, sa Ubers chef över EMEA Pierre-Dimitri Gore-Coty.
Läs mer: Stockholmarna tycker till om elscootrarna: "Måste vara ordning och reda"
Bzzt
Eltaxibolaget, som kör sina kunder i eldrivna trehjulingar (så kallade podar), har som mål att köra sina kunder gratis och i stället gå runt på reklam i och på podarna.
Lanserade 2017 på Stockholms gator och hade i juli haft 70 000 körningar med sina 50 podar.
I oktober förra året tog Bzzt in 7 miljoner kronor i nytt kapital, bland annat för att upprusta podarna som tillverkas av Niklas Zennström-backade Clean Motion. Nu laddar bolaget för en ny kapitalrunda.
JCDecaux
Franskt storbolag inom utomhusreklam. Har 13 000 anställda och finns i över 80 länder världen, där bolaget visar reklam på en miljon reklampelare.
2017 hade bolaget intäkter på 3,4 miljarder euro och börsvärdet för bolaget ligger på 6,2 miljarder euro.
Bolaget vann Stockholms stads upphandling i förra året. Men beslutet överklagades av konkurrenter och nu ska staden göra om hela processen.
Moventia
Spanskt privat bolag baserat i Barcelona som är partner med amerikanska reklambolaget Clear Channel, som har det nuvarande cykeluthyrningssystemet i Stockholm.
Är med i upphandlingsprocessen om Stockholms stads cykeluthyrning på 5 000 elcyklar.
Urban Infrastructure
Norskt bolag som grundades 2015. Enligt bolaget har man mer än 100 anställda och erbjuder delningstjänster för cyklar. Är med i racet om Stockholms stads egna uthyrningsstationer.
Tjänsterna används i dag enligt bolaget i fler städer i Norge samt i Edingburgh i Skottland.
Green Economy
Erbjuder delningstjänst för cyklar i Stockholm och Uppsala. Hittills har bolaget, som är baserad i Stockholm, placerat ut 2500 gröna EU-bike-cyklar på gatorna.
Green Economy omsatte drygt 2 miljoner kronor under förra året, har 7 anställda och leds av styrelseordförande och vd Liyang Wang.
Bolaget är också med i Stockholm stads upphandling men har, till skillnad från konkurrenterna, redan nu alltså lämnat ut cyklar på Stockholms gator.
Mobike
Kinesiskt bolag som grundades 2015.
Sedan 2018 finns bolagets delningstjänst för cyklar i ett tjugotal städer i Europa. Dessutom finns bolaget i bland annat Japan, Indien och Israel.
Under 2017 drog bolaget in nästan 1 miljard dollar i investeringar, senaste rundan leddes av kinesiska jätten Tencent. Bolaget värderas till omkring 3 miljarder dollar.
Ofo
Kinesiskt bolag som grundades 2014 med säte i Beijing. Är i dag en av världens största bolag inom delningstjänster för cyklar. Finns i 20 länder över hela världen och har hand om över 32 miljoner transporter dagligen, enligt bolaget.
Finns än så länge inte i Norden, men satsar på att komma in i Stockholm genom stadens upphandling av cykeltjänster.
Har hittills fått in 2,2 miljarder dollar i investeringar. Senaste rundan, som avslutades i mars i år, drog in 866 miljoner dollar och leddes av e-handelsjätten Alibaba.