Hoppa till innehållet

Här är bolagen som är med i striden om Stockholms gator

Allt fler bolag som erbjuder delningstjänster för transportmedel, inte sällan drivna med el, vill ta sig an Sverige. Di Digital har listat bolagen som slåss om de svenska användarna.

Flera bolag vill nu förändra sättet Stockholmare transporterar sig på.
Flera bolag vill nu förändra sättet Stockholmare transporterar sig på.

I snabb hastighet kommer nu allt fler transportmedel till Stockholms gator. Delningstjänster för elscootrar, elmopeder, elcyklar och cyklar kämpar för att vinna de svenska användarna. 

Enligt Di Digitals kartläggning är minst tio bolag med i kriget om Stockholms gator. 

Läs mer: Delningskriget hårdnar – allt fler konkurrerar om Stockholms gator 

Voi Technology

Voi Technologys grundarteam.
Voi Technologys grundarteam.Foto: Banfa Jawla

Var först i Sverige att lansera elscootrar. Grundarna Fredrik Hjelm och Douglas Stark backas av VC-bolaget Vostok New Ventures. I första kapitalrundan tog bolaget in 25,5 miljoner kronor. 

Nyligen lanserade bolaget sina scootrar i Madrid. Bolaget värderades till runt 84 miljoner kronor under första kapitalrundan.

Lime

Foto: Richard Vogel

Är med i den stenhårda striden i USA:s städer om vilket bolag som ska locka flest användare. Var också tidiga med att lansera scootrar i Europa med Paris som första stad.

Tog i somras in drygt 2,9 miljarder kronor från Uber, Alphabet och Niklas Zennströms riskkapitalbolag Atomico. 

Bolaget har annonserat att man söker medarbetare i Sverige som ska ladda elscootrarna.

Blinkee City

Blinkee Citys medgrundare Marcin Maliszewski med bolagets elmoped.
Blinkee Citys medgrundare Marcin Maliszewski med bolagets elmoped.Foto: Jonas Eng

Polskgrundat bolag som i dag erbjuder delningstjänster för cyklar, elcyklar, elmopeder och snart även elscootrar. Finns i Polen, Ungern, Kroatien, Spanien och smyglanserar i Sverige under mitten av oktober. Den stora lanseringen kommer i mars nästa år, då scootrarna är planerade att ställas ut på Stockholms gator.

Grundades av bröderna Marcin och Pawel Maliszewski tillsammans med studiekamraten Kamil Klepacki. 

Är finansierat på egen hand och genom crowd-funding, men nådde redan i mars i år break-eaven och går nu med vinst enligt bolagets egna uppgifter.

Uber

Ubers chef i EMEA Pierre-Dimitri Gore-Coty.
Ubers chef i EMEA Pierre-Dimitri Gore-Coty.

Värderas i dag till omkring 76 miljarder dollar, motsvarande 658 miljarder kronor, och är på väg mot en börsnotering under nästa år. 

Taxitjänsten och transportgiganten har annonserat att man kommer satsa mer på mopeder och cyklar. 

Snarare än den taxitjänst man tidigare varit, vill man bli en plattform där flera andra tjänster och bolag som levererar transporter ska finnas. Något som inte minst visat sig i och med bolaget öppnade dörren för att ta in svenska Voi Technology på plattformen i en intervju med Di Digital i slutet av sommaren.

”Vi vill skapa ett ekosystem av olika tjänster”, sa Ubers chef över EMEA Pierre-Dimitri Gore-Coty.

Läs mer: Stockholmarna tycker till om elscootrarna: "Måste vara ordning och reda" 

Bzzt

Örjan Jansson, medgrundare Bzzt.
Örjan Jansson, medgrundare Bzzt.

Eltaxibolaget, som kör sina kunder i eldrivna trehjulingar (så kallade podar), har som mål att köra sina kunder gratis och i stället gå runt på reklam i och på podarna.

Lanserade 2017 på Stockholms gator och hade i juli haft 70 000 körningar med sina 50 podar. 

I oktober förra året tog Bzzt in 7 miljoner kronor i nytt kapital, bland annat för att upprusta podarna som tillverkas av Niklas Zennström-backade Clean Motion. Nu laddar bolaget för en ny kapitalrunda.

JCDecaux

Foto: Pressfoto.

Franskt storbolag inom utomhusreklam. Har 13 000 anställda och finns i över 80 länder världen, där bolaget visar reklam på en miljon reklampelare.

2017 hade bolaget intäkter på 3,4 miljarder euro och börsvärdet för bolaget ligger på 6,2 miljarder euro.

Bolaget vann Stockholms stads upphandling i förra året. Men beslutet överklagades av konkurrenter och nu ska staden göra om hela processen.

Moventia

Foto: Hasse Holmberg/TT

Spanskt privat bolag baserat i Barcelona som är partner med amerikanska reklambolaget Clear Channel, som har det nuvarande cykeluthyrningssystemet i Stockholm. 

Är med i upphandlingsprocessen om Stockholms stads cykeluthyrning på 5 000 elcyklar.  

Urban Infrastructure

Norskt bolag som grundades 2015. Enligt bolaget har man mer än 100 anställda och erbjuder delningstjänster för cyklar. Är med i racet om Stockholms stads egna uthyrningsstationer.

Tjänsterna används i dag enligt bolaget i fler städer i Norge samt i Edingburgh i Skottland.

Green Economy

Foto: Banfa Jawla

Erbjuder delningstjänst för cyklar i Stockholm och Uppsala. Hittills har bolaget, som är baserad i Stockholm, placerat ut 2500 gröna EU-bike-cyklar på gatorna.

Green Economy omsatte drygt 2 miljoner kronor under förra året, har 7 anställda och leds av styrelseordförande och vd Liyang Wang.

Bolaget är också med i Stockholm stads upphandling men har, till skillnad från konkurrenterna, redan nu alltså lämnat ut cyklar på Stockholms gator.

Mobike

Foto: Andy Wong

Kinesiskt bolag som grundades 2015. 

Sedan 2018 finns bolagets delningstjänst för cyklar i ett tjugotal städer i Europa. Dessutom finns bolaget i bland annat Japan, Indien och Israel.

Under 2017 drog bolaget in nästan 1 miljard dollar i investeringar, senaste rundan leddes av kinesiska jätten Tencent. Bolaget värderas till omkring 3 miljarder dollar.

Ofo

Foto: Andy Wong

Kinesiskt bolag som grundades 2014 med säte i Beijing. Är i dag en av världens största bolag inom delningstjänster för cyklar. Finns i 20 länder över hela världen och har hand om över 32 miljoner transporter dagligen, enligt bolaget. 

Finns än så länge inte i Norden, men satsar på att komma in i Stockholm genom stadens upphandling av cykeltjänster.

Har hittills fått in 2,2 miljarder dollar i investeringar. Senaste rundan, som avslutades i mars i år, drog in 866 miljoner dollar och leddes av e-handelsjätten Alibaba.

Läs mer: Därför satte San Francisco stopp för scooterhajpen

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera