Annons

Här är bolagen som vinner på årets julklapp

Tommy Palm, vd och grundare på Resolution Games med VR-spelet Bait.
Tommy Palm, vd och grundare på Resolution Games med VR-spelet Bait. Foto: Patrik Olsson
VR-kitet har utsetts till årets julklapp av analysbolaget HUI research. Här är bolagen som vinner på det.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Marknaden för virtual reality beräknas omsätta 40 miljarder kronor redan i år. Och valet av VR-kitet som årets julklapp kan ge branschen ytterligare draghjälp. Di Digital listar bolagen som kan bli den nya VR-trendens vinnare.

De naturliga vinnarna på att VR-kitet pekas ut som årets julklapp är bolagen som tillverkar dem. Och produkterna som i dag dominerar VR-marknaden är Facebook-ägda Oculus, HTC:s Vive med gamla MTGx-chefen Richard Steiber i spetsen, Samsung Gear och det lite billigare cardboard-kitet av Google.

Läs även: Så mycket omsätter VR

Men det finns även svenska bolag som gynnas av hajpen kring VR.

Bland de börsnoterade bolagen som kan dra nytta av trenden finns spelbolaget Starbreeze, som har investerat mycket i VR. Bland annat hoppas Starbreeze förse IMAX-biograferna med sitt egenutvecklade headset StarVR.

Läs även: Starbreeze om VR-köpet: ”Finns det möjligheter så tar vi dem”

Starbreeze är dock inte det enda svenska spelbolaget som är aktiva inom VR. En av de största aktörerna är Resolution Games (NTL) som leds av King-veteranen Tommy Palm och som endast utvecklar VR-spel. Bolaget har tagit in 50 miljoner kronor från Google och har nyligen släppt sitt VR-fiskespel Bait, som har laddats ned 700 000 gånger, och närmar sig lanseringen av sitt andra spel ”Wonderglade”.

”Det är ju positivt naturligtvis. Men om jag ska vara ärlig tycker jag att det är lite för tidigt. Än så länge finns det väldigt lite innehåll”, säger Tommy Palm.

Ett annat VR-spel som förväntas lanseras lagom till årsskiftet är spelstudion Neat Corporations Budget Cuts

Foto:
Läs även: Kan hans fiskespel bli VR-världens svar på Candy Crush Saga?

Spel är dock inte det enda användningsområdet för VR-teknik. Andra svenska bolag är Linköpingsbolaget Voysys, som utevecklat en 3d-filmkamera, appbolaget Mimerse, som har tagit fram en virtual reality-app för smärtlindring, samt bolaget Manomotion som utvecklat en teknik som läser av användarens händer när den använder ett VR-kit.

Andra aktörer är ögonstyrningsbolaget Tobii, som börjat snegla på VR-teknik, och Crunchfish, som utvecklat en teknik som gör det möjligt att styra mobiler och surfplattor med handrörelser och som nu även stödjer virtuell verklighet. Bolaget gjorde en börssuccé när det noterades tidigare i november.

Läs även: Succén närmar sig – porrindustrin anammar VR

Se även hela listan på svenska VR-bolag på nordictechlist.com.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer