Hoppa till innehållet

Här är bolagen som vinner på årets julklapp

VR-kitet har utsetts till årets julklapp av analysbolaget HUI research. Här är bolagen som vinner på det.

Tommy Palm, vd och grundare på Resolution Games med VR-spelet Bait.
Tommy Palm, vd och grundare på Resolution Games med VR-spelet Bait.Bild: Patrik Olsson

Marknaden för virtual reality beräknas omsätta 40 miljarder kronor redan i år. Och valet av VR-kitet som årets julklapp kan ge branschen ytterligare draghjälp. Di Digital listar bolagen som kan bli den nya VR-trendens vinnare.

De naturliga vinnarna på att VR-kitet pekas ut som årets julklapp är bolagen som tillverkar dem. Och produkterna som i dag dominerar VR-marknaden är Facebook-ägda Oculus, HTC:s Vive med gamla MTGx-chefen Richard Steiber i spetsen, Samsung Gear och det lite billigare cardboard-kitet av Google.

Läs även: Så mycket omsätter VR

Men det finns även svenska bolag som gynnas av hajpen kring VR.

Bland de börsnoterade bolagen som kan dra nytta av trenden finns spelbolaget Starbreeze, som har investerat mycket i VR. Bland annat hoppas Starbreeze förse IMAX-biograferna med sitt egenutvecklade headset StarVR.

Läs även: Starbreeze om VR-köpet: ”Finns det möjligheter så tar vi dem”

Starbreeze är dock inte det enda svenska spelbolaget som är aktiva inom VR. En av de största aktörerna är Resolution Games (NTL) som leds av King-veteranen Tommy Palm och som endast utvecklar VR-spel. Bolaget har tagit in 50 miljoner kronor från Google och har nyligen släppt sitt VR-fiskespel Bait, som har laddats ned 700 000 gånger, och närmar sig lanseringen av sitt andra spel ”Wonderglade”.

”Det är ju positivt naturligtvis. Men om jag ska vara ärlig tycker jag att det är lite för tidigt. Än så länge finns det väldigt lite innehåll”, säger Tommy Palm.

Ett annat VR-spel som förväntas lanseras lagom till årsskiftet är spelstudion Neat Corporations Budget Cuts

Foto:
Läs även: Kan hans fiskespel bli VR-världens svar på Candy Crush Saga?

Spel är dock inte det enda användningsområdet för VR-teknik. Andra svenska bolag är Linköpingsbolaget Voysys, som utevecklat en 3d-filmkamera, appbolaget Mimerse, som har tagit fram en virtual reality-app för smärtlindring, samt bolaget Manomotion som utvecklat en teknik som läser av användarens händer när den använder ett VR-kit.

Andra aktörer är ögonstyrningsbolaget Tobii, som börjat snegla på VR-teknik, och Crunchfish, som utvecklat en teknik som gör det möjligt att styra mobiler och surfplattor med handrörelser och som nu även stödjer virtuell verklighet. Bolaget gjorde en börssuccé när det noterades tidigare i november.

Läs även: Succén närmar sig – porrindustrin anammar VR

Se även hela listan på svenska VR-bolag på nordictechlist.com.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera