Efter veckor av spekulationer och hemlighetsmakeri ska Spotify nu avslöja de stora nyheter som annonserades tidigare i vår. Streamingjätten har bjudit in till pressträff i New York, kl 15.30 svensk tid, för att presentera satsningen.
I den uppdaterade inbjudan som skickades ut i förra veckan framgår att förändringar kommer att ske i mobilappen, enligt den amerikanska nyhetssajten The Verge. Det tonar ned de tidigare teorierna om en smart högtalare.
Läs mer: Spotify uppges förbereda en egen smart högtalare
På eventets talarlista står utvecklingschef Gustav Söderström, produktutvecklingschef Baba Zafar och Troy Carter, chef för kreativa tjänster. Den sistnämndes närvaro tyder möjligtvis på att förändringen kan ha att göra med hur musiker använder Spotify.
Det var i februari som rykten kring den kommande nyheten började ta fart. Flera användare uppgav då att de via appen fått ett prenumerationserbjudande på en smart högtalare.
Samma månad skrev även sajten Engadget att Spotify lagt ut anställningsannonser där bolaget sökte ett team med anledning av att de var på väg att skapa sina första fysiska produkter.
Ryktena tog därefter en andra vändning – om än fortfarande relaterad till AI.
Läs mer: Nya bilder spär på rykten om röststyrningstjänst från Spotify
Bara dagar efter börsnotering i New York den 3 april rapporterade The Verge att det kan röra sig om en röststyrd spelare eller mottagare som ska strömma musik i bilen och hänvisade till bilder som dykt upp på Spotifys supportforum. Spotify har tidigare bekräftat för sajten att man testar röststyrda tjänster i appen.
Enligt de senaste uppgifterna verkar det dock mest troligt att det rör sig om en ny uppdaterad version av den redan befintliga gratistjänsten, vilket anonyma källor med insyn i frågan berättat för Bloomberg News.
Den nya versionen ska underlätta musiklyssningen i mobiltelefonen. Bland annat ska gratisanvändaren i större utsträckning kunna påverka låtvalet och enklare få tillgång till sina spellistor. På så sätt närmar sig tjänsten premiummodellen, som utgör mindre än hälften av användarbasen men stod för närmare 90 procent av fjolårets försäljning.
Enligt Bloomberg är förhoppningarna att stärka användartillväxten och öka antalet betalande kunder.
Di Digital rapporterar live från Spotifys presentation, som inleds 15.30 svensk tid.