Annons

Här är de lokala mediernas bostadssatsning

Michelle Rea är initiativtagare till Boende.se där 3,5 miljoner svenska hus listas.
Michelle Rea är initiativtagare till Boende.se där 3,5 miljoner svenska hus listas. Foto: kollage.
Michelle Reas sajt Boende.se listar 3,5 miljoner hus i Sverige. Med investeringar från flera lokala mediekoncerner i Sverige vill hon ta idén ut i världen.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Boende.se är en av Sveriges nya bostadssajter. Men istället för att koncentrera sig på bostäder som är till salu ville initiativtagaren Michelle Rea lista alla hus i Sverige. Det har hon nu gjort. 

De senaste två åren har Michelle Rea och medgrundarna Peter Masironi, Martin Taillefer, Torgil Lenning and Jeff Hilgers samlat in data på alla villor och andra hus i Sverige. Med hjälp av Googles kartbilder och Valueguards bostadsprisindex har sajtens 3,5 miljoner svenska hus en prisuppskattning och en bild. 

”Det har tagit lång tid att få tag i all data som behövdes. Man brukar säga att det är lätt att få tag i data i Sverige men det var både dyrt och svårt att få tag i. Det har varit det som har tagit mest tid”, säger Michelle Rea.

Man brukar säga att det är lätt att få tag i data i Sverige men det var både dyrt och svårt att få tag i.

Bostadssajten har flera lokala mediehus som investerare. Till sin första investeringsrunda 2016 gick mediehusägda Citygate in med 10 miljoner kronor. När Boende.se tog in ytterligare 8 Mkr tidigare i år var det fem av mediehusen som stod för investeringen. De som gick in var Stampen, Sörmlandsmedia, Gotamedia och NTM-koncernen, vars vd Lennart Foss sitter som styrelseordförande i Boende.se.

”Vi vill få till den här produkten för att få ett väldigt bra samarbete med våra mäklare, vilket kan utvecklas från det samarbete vi har i dag. Inte minst nu efter försäljningen av Hemnet. Om mäklarna kan hitta nya möjligheter att göra affärer så kommer det att vara av intresse för dem. Och på den lokala marknaden står vi väldigt nära mäklarna”, säger Lennart Foss. 

Om mäklarna kan hitta nya möjligheter att göra affärer så kommer det att vara av intresse för dem.

Papperstidningar har länge kämpat med sjunkande annonsintäkter och trots att mäklarna fortfarande annonserar så har även den intäkten minskat. Samtidigt har Hemnet-försäljningen skapat en lucka eftersom mäklarna blev utan ägandeskap när bostadssajten såldes till bland andra investmentbolaget General Atlantic. 

Läs även: Är du mäklare? Nu kan du köpa en liten bit av Hemnet

Michelle Rea kommer från Kalifornien där hon växte upp med en mamma som arbetade som mäklare. Med erfarenheter från USA förvånas hon över hur svenska mäklare inte bättre utvecklar en relation med personerna vars bostäder de hanterar.

”Jag har gjort en hel del jämförelser och har sett de möjligheter som finns när en mäklare skaffar sig en långvarig kontakt med husägare. Det var lite av ett uppvaknande när mäklare inte försökte få en sådan relation med mig som hussäljare”, säger hon.

Vi samlar in data på ett liknande sätt som Linkedin fast för hus.

Boende.se:s intäkter kommer i dag från mäklarfirmor, som kontaktas av bostadsägare via sajten och som i sin tur använder mäklaren att sälja sitt hus. En annan del av intäkterna kommer från annonser på sajten men inga av intäkterna är än så länge något att skryta om, enligt Michelle Rea.

Läs även: Så kommer framtidens bostadsköp att gå till 

Nästa tjänst via sajten, som förhoppningsvis kommer att lanseras innan årsskiftet, är en färgkodning av alla hus beroende på när ägarna kan tänkas sälja. 

”Vi samlar in data på ett liknande sätt som Linkedin fast för hus. Vi tittar på när någon har uppdaterat sin information på sajten, gjort renoveringar och vi har mellan 20 och 50 algoritmer som kan ge oss indikationer på när husägare kan vara redo att sälja. I genomsnitt äger man ett hus i sju år”, säger Michelle Rea.

Planen för Boende.se:s verksamhet i Sverige är att grundarnas andel av bolaget, 15 procent, kommer att köpas av tidningarna och att grundarna då kommer fokusera på att ta företagsidén ut i världen. Det är en del av det avtal som har skrivits på mellan sajten och investerarna. Tanken är att den första lanseringen utomlands ska ske redan till hösten. Att mediehusen köper grundarnas andel lär däremot dröja ytterligare några år. 

Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt nyhetsbrev:
Foto:

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer