Hoppa till innehållet

Här är de lokala mediernas bostadssatsning

Michelle Reas sajt Boende.se listar 3,5 miljoner hus i Sverige. Med investeringar från flera lokala mediekoncerner i Sverige vill hon ta idén ut i världen.

Michelle Rea är initiativtagare till Boende.se där 3,5 miljoner svenska hus listas.
Michelle Rea är initiativtagare till Boende.se där 3,5 miljoner svenska hus listas.Foto: kollage.

Boende.se är en av Sveriges nya bostadssajter. Men istället för att koncentrera sig på bostäder som är till salu ville initiativtagaren Michelle Rea lista alla hus i Sverige. Det har hon nu gjort. 

De senaste två åren har Michelle Rea och medgrundarna Peter Masironi, Martin Taillefer, Torgil Lenning and Jeff Hilgers samlat in data på alla villor och andra hus i Sverige. Med hjälp av Googles kartbilder och Valueguards bostadsprisindex har sajtens 3,5 miljoner svenska hus en prisuppskattning och en bild. 

”Det har tagit lång tid att få tag i all data som behövdes. Man brukar säga att det är lätt att få tag i data i Sverige men det var både dyrt och svårt att få tag i. Det har varit det som har tagit mest tid”, säger Michelle Rea.

Man brukar säga att det är lätt att få tag i data i Sverige men det var både dyrt och svårt att få tag i.

Bostadssajten har flera lokala mediehus som investerare. Till sin första investeringsrunda 2016 gick mediehusägda Citygate in med 10 miljoner kronor. När Boende.se tog in ytterligare 8 Mkr tidigare i år var det fem av mediehusen som stod för investeringen. De som gick in var Stampen, Sörmlandsmedia, Gotamedia och NTM-koncernen, vars vd Lennart Foss sitter som styrelseordförande i Boende.se.

”Vi vill få till den här produkten för att få ett väldigt bra samarbete med våra mäklare, vilket kan utvecklas från det samarbete vi har i dag. Inte minst nu efter försäljningen av Hemnet. Om mäklarna kan hitta nya möjligheter att göra affärer så kommer det att vara av intresse för dem. Och på den lokala marknaden står vi väldigt nära mäklarna”, säger Lennart Foss. 

Om mäklarna kan hitta nya möjligheter att göra affärer så kommer det att vara av intresse för dem.

Papperstidningar har länge kämpat med sjunkande annonsintäkter och trots att mäklarna fortfarande annonserar så har även den intäkten minskat. Samtidigt har Hemnet-försäljningen skapat en lucka eftersom mäklarna blev utan ägandeskap när bostadssajten såldes till bland andra investmentbolaget General Atlantic. 

Läs även: Är du mäklare? Nu kan du köpa en liten bit av Hemnet

Michelle Rea kommer från Kalifornien där hon växte upp med en mamma som arbetade som mäklare. Med erfarenheter från USA förvånas hon över hur svenska mäklare inte bättre utvecklar en relation med personerna vars bostäder de hanterar.

”Jag har gjort en hel del jämförelser och har sett de möjligheter som finns när en mäklare skaffar sig en långvarig kontakt med husägare. Det var lite av ett uppvaknande när mäklare inte försökte få en sådan relation med mig som hussäljare”, säger hon.

Vi samlar in data på ett liknande sätt som Linkedin fast för hus.

Boende.se:s intäkter kommer i dag från mäklarfirmor, som kontaktas av bostadsägare via sajten och som i sin tur använder mäklaren att sälja sitt hus. En annan del av intäkterna kommer från annonser på sajten men inga av intäkterna är än så länge något att skryta om, enligt Michelle Rea.

Läs även: Så kommer framtidens bostadsköp att gå till 

Nästa tjänst via sajten, som förhoppningsvis kommer att lanseras innan årsskiftet, är en färgkodning av alla hus beroende på när ägarna kan tänkas sälja. 

”Vi samlar in data på ett liknande sätt som Linkedin fast för hus. Vi tittar på när någon har uppdaterat sin information på sajten, gjort renoveringar och vi har mellan 20 och 50 algoritmer som kan ge oss indikationer på när husägare kan vara redo att sälja. I genomsnitt äger man ett hus i sju år”, säger Michelle Rea.

Planen för Boende.se:s verksamhet i Sverige är att grundarnas andel av bolaget, 15 procent, kommer att köpas av tidningarna och att grundarna då kommer fokusera på att ta företagsidén ut i världen. Det är en del av det avtal som har skrivits på mellan sajten och investerarna. Tanken är att den första lanseringen utomlands ska ske redan till hösten. Att mediehusen köper grundarnas andel lär däremot dröja ytterligare några år. 

Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt nyhetsbrev:
Foto:

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera